Auteur Topic: Diva heeft een wondje  (gelezen 4570 keer)

giggles

• Gast
Diva heeft een wondje
« Gepost op: oktober 23, 2006, 21:48:16 pm »
Hallo,

toen ik vanmiddag thuis kwam van het werk en de vogels uit de kooi deed zag ik dat Diva (onze rosé kaketoe) een wondje op haar borstkast heeft.
Ik schrok hier wel van, want het is niet echt een plekje waar de andere vogels bij kunnen. Ik vermoed dus dat ze het zelf doet, maar misschien is ze ook wel verkeerd gevallen of zo.
Verder zitten alledrie de vogels samen in de kooi. Dit gaat over het algemeen best goed. Diva is wel de vogel die het minst geaccepteerd wordt door de andere 2 en wordt af en toe opgejaagd door onze edel.
Nu heb ik gezocht naar informatie over vogels die zichzelf verwonden, maar ik kan er vrij weinig over vinden, dus daarom dat ik hier maar een berichtje plaats.
Vanmiddag gelijk de vogel gewogen, maar ze is nog even zwaar als 2 weken geleden (282gr (vind ik persoonlijk trouwens erg licht))
Ze is nog steeds erg speels en actief.
Ze eet goed (pellets, zaadjes, eivoer, groente en fruit)
Wel vond ik de laatste paar dagen dat ze regelmatig wat bol zit.
Verder hebben we net met haar gedouched om eventuele vuiligheid weg te spoelen en toen zagen we ook dat er rond het wondje ook veertjes missen.

Ik heb dus een paar dingen in me hoofd die het zouden kunnen zijn:
- Het beestje verwond zichzelf door stress, omdat ze opgejaagd wordt door onze edel.
- Ze is raar gevallen tijdens het spelen.
- Ze verwondt zichzelf omdat ze ons mist.
- Een van de andere vogels heeft haar verwond.

Heeft iemand tips over wat ik nu het beste kan doen?
Dit is wat ik nu in mijn hoofd heb:

We hebben het wondje niet behandelt, omdat er al een korstje opzit. en het wondje er verder goed uitziet. (dus schoon en niet ontstoken)
Ik ga het eerst nog even aanzien, om te kijken of het geen toeval is.
Als het door de andere vogels komt gaan we een andere kooi erbij kopen.
Verder behandelen we haar nu niet anders als anders. (dus geen medelijden)
Als het komt doordat ze ons mist zou ze misschien met mijn vriendin mee naar het werk kunnen.

Iemand met andere ideeën, tips of suggesties?

Met vriendelijke groet,
Jarno en Ilona

Cosch

• Gast
Re: Diva heeft een wondje
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2006, 22:22:49 pm »
Je moet niet direct van het ergste uitgaan hoor!  :-*

Ik denk dat je het even moet aanzien. Als er een echt de ander verwond, zou je dat ook nu aan het gedrag moeten merken. Ze denken niet van: als het baasje er niet is, ga ik haar aanvallen. En anders doe ik net of er niks aan de hand is!

Als ze zo veel stress zou hebben zou je dat in theorie aan het gewcht moeten zien.

Ik gok op lomp gedrag, maar nogmaals observeer haar een poosje. En ik zou de kooi even controleren op scherpe punten/ speeltjes.

Gr Corina

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2006, 22:40:46 pm »
hoi jarno en ilona

ik hoop dat jullie de oorzaak vinden en hoop dat het gewoon ff brute pech was voor diva,en zoals corina zegt ;kijk eens naar scherpe puntjes
couroge hé

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2006, 23:25:49 pm »
Ik heb geen idee, maar begrijp wel dat het heel vervelend moet zijn. ;)
t Komt vast goed.

TWEETY

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2006, 08:29:00 am »
ik gok op het vallen,
ik heb dat ook met tweety voorgehad.
wel opletten want bij tweety leek er onder het korstje een gapende wond te zitten en moest genaaid worden.
het was van steeds op haar borstje te vallen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2006, 09:56:16 am »
Ik denk ook dat je te bezorgd bent, misschien kom je er wel nooit achter wat het geweest is!  ;) Naturlijk wel goed in de gaten houden!

giggles

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:28:45 pm »
Sorrie dat ik zo laat pas reageer, maar ben weer een paar dagen erg druk geweest, dus dan moet ik leukere dingen nalaten.

Ik wilde even een update geven over Diva haar wondje.
We hebben het goed in de gaten gehouden en we waren in het begin erg ongerust. Ze kon er niet aanzitten of we zaten elkaar weer aan te stoten, zo van... ze zit er weer aan hoor. Dit gaat niet goed komen.
Maar goed werk gaat gewoon door, dus na die dag gewerkt te hebben verwachtte ik bij thuiskomst het ergste.
Dit viel dus 200% mee. Ze had het wondje niet weer opengebeten en het leek er erg op dat de veertjes ook weer mooier over haar borst lagen.
We zijn inmiddels 3 dagen verder en het ziet er allemaal goed uit. Het korstje wordt al wat kleiner en de veren liggen ook weer mooi over de borst.
Af en toe zit ze er wel aan met haar snavel, maar ik bedenk dan altijd maar dat ik zelf ook altijd aan korstjes zit te krabben, omdat die rotdingen zo jeuken.
Ik zal haar wel elke week blijven wegen voor de zekerheid en we blijven haar goed in de gaten houden.

Bedankt voor het meedenken.
Af en toe ben ik echt overbezorgt, maar ik wil gewoon dat me gaaien gelukkig zijn  :hart:

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:35:56 pm »
Af en toe ben ik echt overbezorgt, maar ik wil gewoon dat me gaaien gelukkig zijn  :hart:

willen we dat niet allemaal ?

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:40:28 pm »
Hier wel ja  :)  Wij verdiepen ons in het leven van onze gaaien, maar als we het niet weten gaan we toch twijfelen en generen we ons niet om het aan anderen te vragen.
Dat vind ik zo heerlijk aan forums!!!  :thumsup:

Ik ken ook wel mensen die een papegaai alleen maar in de kooi hebben, hem alleen maar zaadjes voeren en als ie schreeuwt gewoon de doek over de kooi donderen.
Ik ben ze wel aan het inleiden over de moderne papegaai, dus ik hoop voor et vogeltje dat hij het straks ook wat beter heeft...

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: oktober 26, 2006, 23:43:58 pm »
ik heb laatst ook nog de opmerking gehad zo van
"hoe ?? neem jij je gaai mee naar de winkel?? die moettoch in een kooi zitten !!  :o
waarop ik zei,hij heeft een kooi maar die is enkel voor in te slapen ,de rest van de dag is hij vrij,
konden ze niet goed aan uit en ze gingen eens langskomen om te zien hoe dat in zijn werking gaat,kheb gezegd kom maar
kheb nog niemand gezien zenne

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2006, 06:50:35 am »
Ja erg is dat hoor. Gelukkig komen vaak die wandelingen hier in Nederland op TV enzo. Stichtingen doen er veel aan om het 'moderne' leven te promoten. Dus misschien dat het ooit nog wel es anders wordt! Laten we het hopen!

giggles

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2006, 20:08:44 pm »
Hallo. hier ben ik weer met een update.

Het wondje van Diva is inmiddels mooi geheeld.
Ze zit er nu alleen wel constant bij te pikken.
Ze heeft nu precies in het midden over het borstbeen, als ze met de veren bol zit een kale streep.
Ook is ze in 5dagen tijd 8 gram afgevallen. Moet ik me zorgen gaan maken???

russelltje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 28, 2006, 20:55:10 pm »
Zelfde tijdstip gewogen?

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2006, 23:00:12 pm »
die kale streep hebben alle gaaien zenne,het lijkt  zo precies of de veren zijn loodrecht doorgeknipt ??
da's heel normaal ,ik denk zelfs dat iedere vogel dat heeft