Auteur Topic: Gemalen pellets en piepgeluid  (gelezen 1618 keer)

peet

• Gast
Gemalen pellets en piepgeluid
« Gepost op: oktober 28, 2006, 14:41:41 pm »
Hallo

Sinds 2 weken hebben wij een jonge grijze roodstaart die nu 14 weken jong is , graag zou ik wat advies van jullie krijgen.

Toby zo is zijn naam is vlgns de kweker een jonge man (hij is groot en donker van kleur). Maar ik vooral op z.n borst werd hij wat magerder sinds hij geen pap meer krijgt ( z.n borstbeen lijkt dan wat scherp).
Nu heb ik een vraag over z.n voeding die wij hem geven.
Hij krijgt nu een zaadmengels waar niet al te veel zonnepitten in zitten + 11/2 eetlepel eivoer, 11/2 eetlepel brinta , mespuntje kalk en vitamine druppels, en een paar keer per week een theelepel kiezels door het voer Het eivoer samen met de brinta maak ik een beetje rul met wat water zodat het aan het zaad blijft plakken)en ik heb sinds een paar dagen ook nutiribird pellets in huis maar dat is nog geen succes (hij eet het gewoon niet) overigens lijkt hij nu ook wat dikker te worden en zie je de scherpe rand van het borstbeen niet meer zo.
Om het nu helemaal goed te doen heb ik het idee om de pellets te gaan malen en dan afwisselend door het zaadmengels te mengen en dan ook met een beetje water het wat rul te maken zodat het ook aan het zaad blijft plakken, dus s,morgens zaad ,eivoer ,brinta ,kalk en s,avonds zaad + gemalen pellets.
Wat is jullie mening hierover ?

En dan nog een andere vraag , Toby maakt zolang hij je ziet een soort piepgeluid dus op een dag hoor je dit wel duizenden keer, ook als je met hem speelt of hij zit gewoon bij blijft hij dit doen  , zelf als hij aan het eten is blijft hij dit geluid maken, maar zo gauw hij alleen is stopt hij er mee. Is dit een gewoonte die elke jonge grijze roodstaart heeft in het begin ?

Met vriendelijke groeten

Peet

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 14:11:08 pm door Cosch »

miekje

• Gast
Re: jonge grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2006, 15:32:29 pm »
Ik weet geen atwoorden op je vragen, maar ik wil je wel feliciteren met je nieuwe gaaitje!  :-*
Maar ik weet zeker dat vast wel iemand anders je kan helpen

Groetjes Marieke

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2006, 16:00:59 pm »
hoi peet
welkom op dit forum en proficiat met je kleine grijsjes
die piepgeluidjes die je hoort ,zijn dat geen bedelgeluidjes ? bekje open ? precies een kleine puppy,als het dat is is het echt om te bedelen naar pap,(gewoonte van eerder) en dat gaat weg,dat blijft niet
wat je zou doen met die pellets lijkt mij (persoonlijk) geen slecht idee ,maar zoals je hier op dit forum zal lezen of gelezen hebt ,gaat het met sommige pellets goed ,met andere minder en met sommige helemaal niet goed
da's echt afhanelijk van je gaai,wijzelf hebben ook voorkeuren in smaak ,niet ??

de verhoudingen die je daar geeft lijken goed ,maar geef je ook fruit en groenten? niet dat het MOET maar het is wel een aanrader ,ze halen er veel stoffen uit die ze ook nodig hebben

heb je nog vragen ,stel ze gerust ,hier zijn genoeg eigenaars van grijsjes

groetjes
vivke en 2 grijsjes flipke en arthur

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 28, 2006, 16:41:04 pm »
Ik zou eerst de kiezel van een paar keer per week terug brengen naar 1x in de 2 weken een paar korreltjes.

Pellets zijn altijd eerst even moeiijk. Als je het aan blijft bieden dan gaat hij het wel eten.

Waarom brinta? Dat begrijp ik niet!

Gefeliciteerd!  :thumsup:

TWEETY

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2006, 16:49:18 pm »
alvast welkom op dit forum peet en toby :-*

je krijgt vast een pak info hier

sandra en grijsje tweety

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 28, 2006, 21:32:04 pm »
Waarom brinta? Dat begrijp ik niet!

Ik snap de toegevoegde waarde ook niet. Ik zou de hoeveelheid kiezels ook terugbrengen. Kiezels zijn voor het vermalen van het voer, ze hebben geen voedingswaarde. Doe maar eens een mespuntje in de maand ofzo.

Pellets moeten papegaaien leren eten. Ik verkruimel ze bij mijn jonge gaaien, meng ze met fruit en als dat goed gaat, dan maak ik de brokjes geleidelijk aan groter. Maar ik zet ook wel eens rustig een dag alleen maar pellets neer.

Die piepgeluidjes zijn inderdaad bedelgeluidjes maar ook tevredenheidsgeluidjes. Ik hoor ze hier ook wel als ik de jonge gaaien iets voorzet wat ze erg lekker vinden. Klinkt vooral leuk als dat in een diep metalen bakje met echo is haha.

Ik zou wel snel proberen je gaai aan groente en fruit te wennen. Daar heeft ie veel meer dan aan brinta. Succes.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 29, 2006, 00:12:12 am »
misschien kan je een 1/2 eetlepel zaad geven en 1 lepel pellets en kijken wat hij dan doet.
eet hij de pellets niet kan je voor de avond nog een 1/2 lepel zaad geven

de andere dag geef je weer het zelfde

na een paar dagen gaat hij als het goed is de pellets wel eten omdat hij honger heb

peet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 29, 2006, 18:41:56 pm »
Hallo

Alvast bedankt voor jullie reaktie

Ik geef brinta omdat ik 20 jaar geleden ook een grijze roodstaart heb gehad en vezels toen heel belangrijk waren.
Zelf denk ik wat toen goed was zou nu toch ook goed moeten zijn.

Eigenlijk was het zo dat een grijze roodstaart elke dag zaad kreeg , eivoer , brinta (mocht ook havermout zijn) , kalk , vitamine druppels en clausvoer (clausvoer bestond uit  gedroogde kleine visjes ,kreeftjes ,krabbetjes ) en om de 3 dagen een stukje gekookt ei en de eierschaal aan stukjes over het voer + 1 keer per week een gekookt kippebotje.

Toby piept volgens mij niet omdat hij honger heeft , want als hij honger of aandacht wil krabt hij constant met z,n poot over z,n etensbak net zo lang tot er een reaktie komt van ons.
En als hij een van ons ziet dan maakt hij ook een harder geluid om er zeker van te zijn dat wij hem horen , zo zie je maar hoe jong hij ook is , hij heeft al zo zijn trukjes klaar, alleen dat piepen kan ik niet verklaren wat dat doet hij ook als je met hem aan het spelen ben of hij gewoon lekker tegen je aan zit.

met vriendeljike groeten

Peet

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: oktober 29, 2006, 19:10:07 pm »
We zijn nu 20 jaar verder en als je pellets geeft hoef je echt geen Brinta te geven!  ;) Probeer hem iets hongeriger te maken, dan eet ie de pellets vanzelf hoor!

Heb je geen gevoel bij dta piepen? Misschien is het toch gewoon gezellig communiceren? :a036:

peet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 29, 2006, 21:18:41 pm »
Hallo

Natuurlijk hebben jullie gelijk dat je tegenwoordig pellets kunt geven maar zoals ik al eerder zei vond ik dat Toby wat mager werd toen hij van pap voeding op zaad overging en omdat hij er nu zo mooi uit ziet wil ik hem gezien zijn jonge leeftijd toch maar niet direkt te veel uithongeren om hem te dwingen ook pellets te eten, vandaar ook mijn vraag of het een idee is om de pellets te malen en hem zo langzamerhand te wennen aan de pelltes.

En Loes ik denk ook dat je gelijk hebt met het piepen dat dit een vorm van communiceren is en mogelijk ook tevredenheid.
(dat zou toch een goed teken zijn ) 

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2006, 21:24:08 pm »
Zie je, je weet het eigenlijk wel.. ;)  Jij weet het echt beter als wij, want jij ziet hoe hij doet en wanneer en zo!

Je hoeft echt niet bang te zijn om hem hongerig te maken hoor, dat is maar even! En dan haalt ie het zo dubbel en dwars in! :a036: