Auteur Topic: Toch maar niet samen  (gelezen 2554 keer)

Riboet

• Gast
Toch maar niet samen
« Gepost op: februari 22, 2005, 09:39:09 am »
Oh, ik had zo graag de binnenvoliere van 80 bij 80 bij 200 willen plaatsen en dan drie gaaitjes erin, maar na het lezen van diverse onderwerpen over het samenplaatsen van gaaitjes en de ervaringen die ik nu hier heb, zet ik die droomwens denk ik maar opzij.

Buiten de kooien gaat het goed. Zitten de drie gaaien hier ieder op hun eigen plek en doen hun eigen ding. Geen schermutselingen, geen snavelgevechten. Een gaai in de kooi bij Riboet zetten, levert een aanvallende Riboet echt (ze is dan echt lelijk). Riboet bij Middel en Favo in de kooi geen probleem. Favo en Riboet samen op de kooi: mot. Riboet en Favo heel dicht bij elkaar op de papegaaienspeelplaats: mot.
Net Riboet op de kooi met Favo en Middel. Met Middel niet zo heel veel problemen. Maar Favo ging in de aanval. Favo is een jonge, krachtige gaai en Riboet besloot op de vlucht te slaan en vloog terug naar de eigen kooi (ze is niet gewiekt). Favo was inmiddels zo verhit dat die haar na wilde vliegen, maar een gewiekte gaai komt niet omhoog en ik heb haar maar opgevangen.

Misschien komt het toch door de driehoeksverhouding: man-vrouw-vrouw. Zowel Favo als Riboet kunnen met Middel, de vermoedelijke man, opschieten. Maar met elkaar is iets anders. Ik heb al gedacht: misschien moet er nog een volwassen mannelijke gaai bij, voor Riboet.
Maar ik weet het niet hoor. Favo en Middel zijn nog jong, Riboet is geslachtsrijp. Stel dat het in de nieuwe kooi voorlopig goed gaat, wat gebeurt er dan als Favo en Middel de geslachtsrijpe leeftijd behalen?

Hoe meer ik er over nadenk en observeer hoe meer ik vermoed dat samen leven in een binnenvoliere voor deze drie gaaien HET misschien niet is....

Groeten,

Barbara

senna

• Gast
Re: Toch maar niet samen
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2005, 12:41:52 pm »
Hoi Barbara,

Misschien zou je kunnen overwegen om ze te laten sexen. Het is toch prettiger om de geslachten te kennen en dan zou je alsnog kunnen besluiten om er èèn bij te nemen.

De voliëre is denk ik,  80 breed x 80 diep x 200 hoog?
Ik denk dat dan de ruimte voor twee koppels klein is. Vooral als ze broeds worden.

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2005, 13:18:00 pm »
Moeilijk Barbara! Ik durf je hier echt geen advies over te geven. Ik vertrouw ook op jouw eigen inzicht: jij kent ze het beste en ziet de dingen goed, denk ik, na alles wat ik van je gelezen heb...  Vaak zie je het met twee bij elkaar zetten goed gaan. Maar jij hebt er inderdaad drie, waarvan 2 nog superjong...  en dan verandert het natuurlijk ook weer als ze geslachtsrijp zijn..  :CENS

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2005, 16:12:43 pm »
De voliëre is denk ik,  80 breed x 80 diep x 200 hoog?
Ik denk dat dan de ruimte voor twee koppels klein is. Vooral als ze broeds worden.

Ja, dat zou de maat zijn van de binnenvoliere die ik kwijt kan (dieper dan 80 kan ook nog, maar dan heb ik geen voorraam meer hihi. Ik vind het voor 4 gaaien wel aan de krappe kant, en zeker bij koppelvorming! Maar stel dat ik een partner ga zoeken voor Riboet en het klikt tussen die twee buitengewoon, dan lukt het echt niet meer om dan nog een koppel in een zo kleine voliere bij te zetten. Dat is me al afgeraden bij mijn broedkoppel ook. De voliere is wel groot genoeg voor 5 gaaien (want ik wilde eigenlijk gewoon een zwermpje) maar in de broedtijd zou het wel eens oorlog kunnen worden met een hecht broedkoppel in de voliere!

Bovendien; stel dat ik een mangaai voor Riboet vind (er even van uitgaand dat Riboet een vrouw is, kan ook zijn dat ik een vrouwgaai moet zinden), is het dan ook de man die Riboet wil  :o? Papegaaien staan er nou niet bekend om dat ze voor de eerste de beste partner vallen.

Zucht. Het zou zo makkelijk zijn: 1 mooie binnenvoliere. Maar ik moet ook aan het welzijn van mijn gaaien denken.

Het is ook zo verschillend he. Zitten Riboet en Favo vanmorgen gewoon naast me op de bank. Maar zitten ze naast elkaar op een kooi dan moeten ze kibbelen!

Groeten,

Barbara

Riboet

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2005, 16:19:09 pm »
Moeilijk Barbara! Ik durf je hier echt geen advies over te geven. Ik vertrouw ook op jouw eigen inzicht: jij kent ze het beste en ziet de dingen goed, denk ik, na alles wat ik van je gelezen heb...  Vaak zie je het met twee bij elkaar zetten goed gaan. Maar jij hebt er inderdaad drie, waarvan 2 nog superjong...  en dan verandert het natuurlijk ook weer als ze geslachtsrijp zijn..  :CENS

Ja, daarom. Ik heb zoiets dat ik toch ook met de toekomst rekening moet houden. Aan de ene kant denk ik dat zo'n voliere groot zat is en dat de gaaien elkaar echt niet in de weg hoeven te zitten. Aan de andere kant kan ik het idee dat er misschien eentje wegkwijnt onder druk van de anderen niet echt verdragen :(.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2005, 16:32:31 pm »

Het is ook zo verschillend he. Zitten Riboet en Favo vanmorgen gewoon naast me op de bank. Maar zitten ze naast elkaar op een kooi dan moeten ze kibbelen!

Kibbelen is niet zo erg.. ze moeten elkaar wel t een en ander duidelijk kunnen maken, je krijgt toch een groep met rangordes...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2005, 10:41:34 am »
Nu las ik in een ander topic dat je binnenvolière er wél komt.. Is de situatie veranderd of ga je splitsen?  ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2005, 11:05:54 am »
Zie je, ik dacht al dat ik nog wat vergeten was te melden  >:(.

We hebben besloten het toch te gaan proberen. Ik krijg toch geen hoogte van die drie  :CENS. Dan weer gaan ze elkaar uit de weg, dan weer staan Favo en Riboet (al kibbelend) uit dezelfde etensbak te eten. 
We hebben het idee dat als ze met zijn drieen tegelijk in een NIEUWE kooi gaan, het heel anders is dan ze nu even met zijn drieen in een al bestaande kooi stoppen.

Leo gaf de doorslag, hij zei als ik weer wat ruimte kan creeeren dan ga ik het risico lopen dat ik later die ruimte toch weer moet opgeven. De kamer is nu namelijk gewoon klein geworden met die twee kooien. Waar ik ook rekening mee wilde houden, is dat als Pappa- en Mammagaai in te toekomst meerdere jongen krijgen, die niet meteen zijn besproken, dat die dan ook tijdelijk weer in een kooi moeten tot ze een nieuwe eigenaar hebben. En voor drie kooien heb ik geen plaats. Wel voor de binnenvoliere EN een kooi.

Alles op een rijtje gezet:

* gunstige prijs voor de voliere
* de grijzen hebben hier nog geen enkele veer bij elkaar uitgetrokken
* mooiere en makkelijker te reinigen kooi
* de gaaien zitten nu al bijna nooit in de kooi, dat zal straks niet anders zijn en buiten de kooi gaat het sowieso goed
* als het niet gaat, past er nog steeds een kooi in huis (zit ik wel weer met een eventueel tijdelijke opvang van jonge gaaien maar dat zien we dan wel weer)
* als het wel gaat, al is het maar voor een paar jaar, heb ik in die periode wel weer meer bewegingsruimte in huis

En uiteindelijk dus tot de slotsom gekomen, dat het de moeite waard is om toch te proberen die die drie grijzen te laten samenwonen.

Ik heb de volierebouwer dus fiat gegeven om de binnenvoliere van 80 bij 80 bij 200 cm te bouwen. Ben benieuwd wanneer ik die dan samen met mijn pa kan ophalen. Heb de voliere in bouwpakketvorm besteld, scheelt enorm in prijs namelijk!

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2005, 11:59:21 am »
Wat goed! Ik denk ook dat het scheelt als ze alle drie tegelijk in de nieuwe volière komen. Het is voor alle drie nieuw, dus er gelden geen territoriumregels, die al bepaald waren. Ik ben zo benieuwd!!!!! ;)

senna

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2005, 22:08:20 pm »
Hoi barbara,

Het werkt in je voordeel dat het een nieuwe kooi is voor alle drie. Ze moeten zich nu allemaal aanpassen. Dus ik ben benieuwd hoe het gaat.

Hou wel een extra oogje in het zeil als ze allemaal geslachtsrijp zijn ;)

gr corina

dreumus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2005, 10:39:38 am »
hier zitten ze wel met zijn drieeen in de kooi de twee heren en de dame en het gaat heel goed,
Merk dat Jacco heel veel van de heren over neemt.
Ze begint eindelijk wat te spelen hihihihi

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: maart 05, 2005, 12:36:02 pm »
Wat leuk Gisella, dat Jacco vrijer wordt en gaat spelen!!! Goed teken!! :thumbsup:

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • sweety
    • aursil
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2005, 14:57:55 pm »
hoi

ik heb sinds een week of 3 coco en jupi in een kooi gedaan en dat gaat heel goed
coco is een amazone en jupi een naakt oog kaketoe
buten de de kooi ging het ook altijd goed'
en of het een pop of man is weet ik niet maar ze verdragen elkaar heel goed .
ze doen zelfs bij elkaar de veren poetsen. :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2005, 14:59:27 pm »
Wat leuk!! Vaak gaat het wel goed, dat zie je maar weer!!  :thumbsup:

Cheetah

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2005, 23:04:54 pm »
Ja, de vogels moeten niet een territorium drift krijgen of van nature al heel vriendelijk tegen alles zijn. Dan gaat het vaak goed(maar soms ook niet altijd).

Dat de kooi 2meter hoog is lijkt mij ideaal aangezien de vogels veel klimmen !