Auteur Topic: groot probleem help  (gelezen 3616 keer)

Dorian

• Gast
Re: groot probleem help
« Reactie #15 Gepost op: januari 12, 2007, 20:06:03 pm »
Ik zal het ongevraagd toch even citeren:

MISPLAATSTE AGRESSIE

Misplaatste agressie is een vorm van agressie die voornamelijk voorkomt bij vogels die één van hun eigenaren als partner hebben gekozen.
Als de vogel bij zijn 'partner' zit en er komt iemand de kamer binnen lopen, dan ziet de vogel dit als een rivaal die hij moet verjagen. In veel gevallen is de papegaai gekortwiekt en kan dus niet naar de bedreiging toe vliegen om die te verjagen. De agressie loopt zo hoog op dat deze zich ontlaadt naar degene die wel binnen zijn bereik is. De vogel valt dus zijn 'partner' aan zonder dit bewust te willen doen.
Uiteraard zal deze uiterst geschokt reageren op deze  onverwachte aanval van zijn of har lieveling met als gevolg dat de relatie in een dip terecht komt.
Dit gebeurt ook vaak bij volierevogels waarbij een van de vogel (meestal de man) de andere aanvalt zodra de kweker de voliere nadert. Vaak wordt deze agressie gezien als een teken dat het koppel niet goed klikt. Het tegendeel is dan echter waar, het wordt als een bedreiging gezien en als deze niet kan worden verjaagd (omdat er gaas tussen zit) dan loopt de frustratie zo hoog op dat er misplaatste agressie ontstaat naar de partner.

GECITEERD UIT HET BOEK: GEK VAN MIJN VOGEL VAN BONNY TALSMA

Ik denk wel dat je het per situatie in moet schatten of dit inderdaad op jouw situatie van toepassing is.

Zoals ik hier al boven schreef: Dinky knapte helemaal op toen Bobbie er niet meer was. Cru maar waar.

Het kan natuurlijk ook zo zijn (in mijn geval) dat Dinky voor mij had gekozen en dat Bobbie dat door had. Zou ook nog kunnen.

In ieder geval moet je maar kijken wat je hiermee doet. Ik wens je veel succes en wijsheid.

Groetjes, Nel ;)

had ook dat stukje in mijn hoofd (lees dit ook nu pas). Dacht meteen bij het begin hieraan, maar ben blij dat het er al staat.

Succes met je vogeltjes... Ga je haar tam maken?

lineola

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2007, 14:33:28 pm »
hoi, tis alweer een tijdje geleden...maar het probleem is opgelost!!! er liggen nu 2 prachtige eieren in het nestblok... :yahoo: ik wilde de situatie nog even aanzien en dat was een goede beslissing, ik ging de man meer aandacht geven en de pop minder, het mannetje is nog steeds wel agressief naar ons toe, maar al veel minder en hij behandelt de pop nu heel goed en daar gaat het tenslotte om, in ieder geval bedankt voor de tips!!  :good: 

groetjes marjan

ede

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2007, 14:43:24 pm »
Fijn om te horen!  :thumsup:  :thumsup:

Dorian

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2007, 14:53:13 pm »
Gelukkig dat het nu wel goed gaat.
En gefeliciteerd met de eitjes van je lieverds...

lineola

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: mei 22, 2007, 08:43:12 am »
dank je ;) voor zover ik gezien heb is er 1 ei bevrucht, de eerste 3 eieren zijn helaas verdwenen, en van de andere 3 kan ik het niet zien...nu krijg ik ook nauwelijks de kans om in het blok te kijken zonder dat ik wordt aangevallen door het mannetje  ;D hij kijkt al heel sneaky om de hoek zodra ik de kamer binnenkom....zie je ineens zo'n brutaal koppie..dus ik laat ze maar zoveel mogelijk met rust, maar ik krijg een beetje de indruk dat de pop eigelijk niet veel zin heeft in broeden, ze zit ook vaak nog buiten het blok dus het blijft een beetje afwachten hoe het afloopt, ik ben in ieder geval blij dat er een begin is en de tijd zal het leren.

groetjes marjan

lineola

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 22, 2007, 08:53:11 am »
hoi, ik kijk net weer in het blok, liggen er alweer 5 eieren! hoeveel eieren leggen ze wel niet? dit is in totaal al nummer 8 ???