Auteur Topic: Aga mee op vakantie?  (gelezen 3110 keer)

Mijni

• Gast
Aga mee op vakantie?
« Gepost op: november 09, 2006, 00:16:08 am »
Wie heeft ervaring met het meenemen van een aga op vakantie?
Wij zijn van plan om 6-8 weken weg te gaan met ons VW campertje.... we vinden het te lang om onze Guusje uit logeren te sturen. Guus is een volwassen vogel, maar we hebben hem pas een paar maanden (aangevlogen), en hij is inmiddels bijzonder aan Rob (=mijn echtgenoot) gehecht, en Rob aan hem  :). Wij overwegen dus om Guus mee te nemen. Hij is al eens een weekje mee naar Drente geweest, en dat was wel gezellig  ;)
Maar nu willen we dus naar Griekenland. Enig idee of je je vogeltje zomaar mee over de grenzen mag nemen?
Gezondheidsverklaring vereist?? Nog andere dingen?
Zijn er gevaren (zoals die hartwormen bijvoorbeeld, die door kleine vliegjes worden overgebracht) die ook voor vogels gevaarlijk zijn?

We gaan vroeg (april/mei), in de hoop dat het niet zo vreselijk warm is, omdat we zelf niet zo goed tegen de warmte kunnen. Maar hoe goed kan een aga tegen de warmte? Eventueel korte tijd in een (uiteraard niet volledig afgesloten) auto? Dus met luchtroosters e.d.?

Alles wat ik op Internet kan vinden over "huisdier mee op vakantie" gaat over honden, katten en fretten. Poeh! Alsof dat de enige soorten huisdieren zijn!

Guusje is niet gekortwiekt, en dat willen we ook niet. Hij gedraagt zich in huis heel fatsoenlijk  :a036: Ik wil eigenlijk zo'n flight suit uitproberen. Niet zozeer vanwege de luier (daar moet je toch echt voor in Amerika zijn, wie verzint er zoiets!!), maar vanwege de mogelijkheid om Guus "aan te lijnen". Ik zie me toch bij voorkeur niet een hele avond in een gesloten en warme camper zitten omdat Guusje een poosje los moet.
Heeft iemand ervaring met die dingen?? Ik hoor het graag!

Groeten

Mijni

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Aga mee op vakantie?
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2006, 00:32:26 am »
geen idee voor zover
ik weet dat sandra hare gaai ook meeneemt in de camper ,maar ik weet niet of het veel verschil uit maakt ( dagen of langer) tenslotte stop je toch regelmatig onderweg en als je stopt kan de aga er ook wel uit;ff fladderen ofzo
in april en mei is het best nog draaglijk qua warmte ,maar neem toch je plantenspuit maar mee
succes met je voorbereidingen en je reis

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2006, 06:45:08 am »
Ik hoop dat iemand je kan helpen. Misschien dat je bij de douane kunt informeren of je hem over de grens mag meenmen in Griekenland en tussenliggende landen!

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 09, 2006, 08:07:07 am »
ik neem tweety altijd mee in de mobilhome, voor europa heb je gewoon een gezondheisverklaring van de va nodig.
tweety is gewiekt want dat risico zou ik nooit durven nemen.
en als ie niet een hele dag in je warme camper zit is er geen probleem.
Tweety zat altijd buiten onder de luifel.
en als we gingen wandelen ging ze mee.
kijk hier maar eens ;)
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,25179.msg150476.html#msg150476

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2006, 08:36:16 am »
Het is wel leuk om mee te nemen. :good:
Ik weet niet of Sandra Tweety altijd meeneemt. Maar je zou zo'n klein soort airco kunnen aanschaffen als je dr alleen moet laten in de camper om zeker te zijn dat ze niet gestoofd wordt.  ;)
Succes!

ienniemieni

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2006, 14:25:12 pm »
Hallo

ik was ook van plan Hans en iennie mee te nemen op vakantie.  Ik blijf gewoon in nederland maar dan wel met een groot tenten kamp van scouting. ik mag daar in een grote aluhal werken van 10 bij 5 meter. ik vrees alleen dat het te veel tocht 's nachts dus ik twijfel nog erg.

ik ga het rustig volgen. wat  hier voor ervaringen zijn

Mijni

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2006, 23:45:38 pm »
Een 12 volts ventilatortje is wel een goed idee! We hebben maar een VW busje, dus onze ruimte is beperkt.... maar zo'n dinkie moet er wel in passen...  ;)

poemke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2006, 18:39:56 pm »
hoi

het toeval wil dat wij vorge maand een camper hebben gekocht en onze twee ara 's willen meenemen

je moet dus een gezondheidsverklaring hebben!
deze kost 22.50 en is 1 jaar geldig
steeds als je ergens heen gaat, moet je weten waarheen wanneer en  hoe lang, dan geeft de dierenarts steeds een nieuwe verklaring af
na dat jaar kost het je weer 22.50

ik zit met het probleem dat ik 1 ara heb die wagenziek is....langzaam uitproberen dus
heb een kooi gekocht, poten eronder uit gezaagd en staat op de bank. hoop dat ie ertegen kan.

groetjes
Desirée

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2006, 23:34:55 pm »
Jo, onze aga's gaan gewoon mee naar de camping hoor.
Als het heel warm is zetten wij ze buiten in de schaduw en koelen ze af met een korte regenbui (tuinslang, niet direct er op spuiten hey, gewoon met een speciale kop een lekker regenbuitje maken).

Wind hebben ze geen last van hoor, Ik ga geregeld met die beestjes een stukje wandelen en ik heb ze nog niet horen niesen of klappertanden ofzo.  :)
Gewoon niet naar buiten als ze zeiknat zijn en het is koud of winderig buiten maar dat kunnen wij allemaal wel verzinnen.

Ze vinden het heerlijk op de camping om de hele tijd naar alle vogels enzo te luisteren.
Gewoon boerenverstand gebruiken en have fun!  :thumsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 24, 2006, 06:52:48 am »
ik zit met het probleem dat ik 1 ara heb die wagenziek is....langzaam uitproberen dus
heb een kooi gekocht, poten eronder uit gezaagd en staat op de bank. hoop dat ie ertegen kan.

Ik had ook een papegaai die wagenziek werd.
Ik kreeg de tip om hem juist niet naar buiten te laten kijken dus wat lager in de auto. + wat schemriger en dichter te doen. 1 opening aan 1 kant. Met andere woorden in een kattenmandje. En sindsdien is hij niet meer ziek geweest in de auto!

Met een Ara is dan misschien wat moeilijk in een kattenmand.  :) Maar idee moet uit te voeren zijn.

Gr Corina

briandylan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2006, 10:48:57 am »
En over die flight suit je hebt ook gewone lijntjes zonder het luiertje :).Die kan je ook bestellen via de site van eco bird.

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #11 Gepost op: november 24, 2006, 13:22:17 pm »
een paar kilometer van ons hier is er een winkel die nog vele van die tuigjes verkoopt ,die heeft wel geen webwinkel en de prijs weet ik ook niet meer,kan er wel eens voor bellen indien het nodig is

Mijni

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 28, 2006, 02:10:48 am »
:)
waar is "een paar kilometer van hier?

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2006, 19:39:57 pm »
20 a 25 ongeveer

Mijni

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2006, 00:13:05 am »
 :) Daar schiet ik weinig mee op  ;D Wáár is het?? Welke plaats, bedoel ik?