Auteur Topic: Waarom een doek over de kooi?  (gelezen 11585 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Waarom een doek over de kooi?
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2006, 15:01:25 pm »
Het zou goed kunnen, ik vind het geen gekke redenering!  :)
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 16:21:16 pm door Loes »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2006, 16:49:04 pm »
Ook dit topic gaat weer of-topic :)

Ik gebruik voor de aga en het valkje geen doek. Ik vind het wel prettig om ze er savonds in alle rust nog even uit te halen als ik alleen ben ;) Als ze slapen maak ik ze niet wakker hoor! Overdag slapen ze ook af en toe. Ik merk niet dat ik ze er tekort mee doe. (maar ga zoals altijd twijfelen als ik lees dat anderen het wel doen)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2006, 17:18:05 pm »
Ik denk niet dat je moet twijfelen,het is
maar wat je je vogel aanwent denk ik.
Mijn(meeste)vogels hebben het wel nodig,
dus doe ik het gewoon bij allemaal.Is hier
ook wel handig met een voliere,anders kunnen
ze via elkaars deel nog doorkijken  :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2006, 22:20:01 pm »
hallo,
hier gaat ook elke avond de doek over de kooi,dan weet hij ook dat het slaaptijd is,hoewel hij in de dag wat uiltjes knapt,maar eens de doek erover gaat ook het licht uit in de keuken (soms ook niet)en zo wil ik het hem leren,doek is slapen
kheb ergens gelezen dat grijsjes 10 tot 12 uur slaap nodig hebben en deze is nog een baby,dus......
grtzz

Jonkie

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2006, 22:36:54 pm »
Waar ik wel een mening over heb, is dat zo'n doek niet mag dienen om schreeuwgedrag op te lossen.

mvg Frank

In mijn onwetendheid heb ik daar wel een doek voor gebruikt. Als mijn aga lawaai maakte dan stak ik eerst mijn vinger omhoog, dan dreigde ik met de doek en als hij dan nog niet stil werd dan gooide ik de doek over de kooi. Na 3 dgn. had ik de doek niet meer nodig....

gr.v. Gijs

PS: Ik doe nooit meer een doek over de kooi

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #20 Gepost op: februari 13, 2006, 22:40:15 pm »
Chiko krijgt al zeven jaar een doek over zijn kooi.
Hij is dat zo gewoon en staat op zijn uur.

Pepi had er de eerste dag moeilijk mee omdat er iets over zijn kooi moest.
Maar hij sliep als een roosje.

Probleem met een groot gezin (kinderen/dieren) dat er teveel en telang licht/lawaai is.
en krijgen ze in mijn ogen nooit hun nodige rust.

jeske5

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: februari 13, 2006, 22:41:03 pm »
waarom is het niet goed om een doek te gebruiken tegen schreeuwgedrag? Niet dat ik dat doe (wel eens gedaan trouwens), maar vraag het me wel af.

Dorian

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 01, 2006, 09:51:35 am »
Zo, hoewel er in dit topic al een hele tijd nier meer gereageerd is, ga ik hier nu even op verder, want anders moet ik onnodig een nieuw topic openen.

Ik zit nog steeds na te denken over wel of niet een doek over de kooi als Pinkey slapen moet (wat moeilijk kan als alles nog licht is en het ook 's ochtends vroeg licht wordt.)
Zo komt ze nooit aan haar uren slaap.

Zij gaat 's avonds echt pas slapen als wij ook naar bed gaat en geeft haar eerste geluidje pas als ze ons 's ochtends ziet (nu nog enthousiast gillen wat we moeten afleren, maar dat is een ander verhaal, dat zal ze ook doen wanneer er wel een doek overheen hangt en die eraf gaat, dus daar is de doek absoluut niet voor bedoeld).

Toen wij bij Dieca een kooi kochten, kregen we de doek er min of meer bij. Uitleg: papegaaien vinden het net als mensen fijn om hun eigen kleine slaapplekje te hebben. Met een doek over de kooi, verklein je de ruimte en voelen ze zich prettig. Daarnaast is het duidelijk dat ze slapen gaat en krijgt ze dus ondankt licht in haar kamer, haar uren slaap.

Maar het was zo warm dat we bang waren dat ze om zou kiepen van de wamte. Dus voor ons tijd genoeg om na te denken over de voor en nadelen.

Iemand nog ideeen hierover???
De doek is dus niet bedoeld om negatief gedrag af te willen leren!!!

Africangrey

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:10:48 am »
Ik doe altijd een doek over de kooi als Jamie gaat slapen.
Dat heb ik vanaf het begin gedaan en hij is het gewend.
Om 10 uur ongeveer gaat hij in de kooi, even welterusten zeggen ;D en dan de doek erover, hij gaat dan op z'n favoriete slaapplek zitten.
Of hij gelijk gaat slapen weet ik niet :) maar hij is wel stil.
Ik heb het idee dat hij het wel prettig vindt, tis maar wat je ze aanwendt denk ik.
In ieder geval is het voor de papegaai wat rustgevender en ze weten dat het dan slaaptijd is ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:12:37 am »
Zoals ik al verteld heb, doe ik het omdat Sjakko het prettig vind. Het is maar wat ze gewend zijn. Ze vraagt zelf om de doek, dus door de gewoonte ervaart ze het als prettig! Aangezien ze in de natuur ook een uur of 12 slapen is het voor mijn gevoel goed om ze die rust te geven! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:15:54 am »
Ik doe het niet. Het is me wel aageraden door Sjaak. Ik heb ook getwijfeld omdat ze toch hun slaap en rust nodig hebben.
Ik zit er nog steeds mee, met dat je ze dan afsluit van de omgeving. Ze horen je wel maar ze kunnen je niet zien. Dat lijtk me nou ook niet fijn voor een gaai die er juist graag bij wil zijn en dat ook nodig heeft!

ik weet het niet!  ???

dutchgerard

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:23:38 am »
Gino krijgt elke avond als wij naar bed gaan een doek over zijn kooi.
Doen we dat niet dan begint meneertje zodra het een beetje licht word zijn hele reportoire af te draaien, met het gevolg dat we veel te vroeg wakker worden. Ik heb niet de indruk dat hij het erg vindt.

Dorian

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:26:28 am »
Ik doe het niet. Het is me wel aageraden door Sjaak. Ik heb ook getwijfeld omdat ze toch hun slaap en rust nodig hebben.
Ik zit er nog steeds mee, met dat je ze dan afsluit van de omgeving. Ze horen je wel maar ze kunnen je niet zien. Dat lijtk me nou ook niet fijn voor een gaai die er juist graag bij wil zijn en dat ook nodig heeft!

ik weet het niet!  ???

Ik blijf met hetzelfde zitten eigenlijk Corina.
Denk dat we het toch maar moeten gaan uitproberen... Want als de vakantie voor mij voorbij is dan sta ik 's ochtends om half 7 op. Om 7 uur moet meisje dan ook wakker worden.
Dan moet ze dus wel 's avonds op tijd naar bed  :)

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:46:12 am »
Bij Kyko gaat er een zwart doek over om 22u.  Hij is veel rustiger dan.  Veel beter dan wanneer hij toch maar wat zit te knorren omdat hij teveel beweging ziet 's avonds.  :)

Dorian

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 01, 2006, 10:57:59 am »
Ik denk dat we het gewoon maar eens gaan proberen. Als ze het echt niks vindt dan merken we dat wel...  :)