Auteur Topic: help mijn grijsje wil geen pap meer eten!!!!!  (gelezen 6966 keer)

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Man
help mijn grijsje wil geen pap meer eten!!!!!
« Gepost op: december 06, 2006, 20:22:39 pm »
onze grijsje jacco kregen we met 7 weken was toen al een grote vogel erg dik vonden we toen woog toen 500 gr.volgens de handelaar d :-X moest hij nog 3x pap krop vol.
we kregen kaytee mee omdat avi (wat ze normaal geven ) tijdelijk niet leverbaar was.
na 1 week 3x daags pap gegeven te hebben was hij evengoed 50 gr afgevallen wel at hij ook zaad en fruit.
na week 2 bij ons was hij weer 30 gr afgevallen.
sinds 1 dec wil hij geen pap meer  :angry: hij bijt het bekertje stuk of loopt gewoon weg.
voer en fruit eet hij wel maar met mate.
omdat hij zo afgevallen was zijn we begonnen met voeren met een spuitje 4x per dag ongeveer 30 mg per keer.
na drie dagen weer gewogen gelukkig gewicht hetzelfde gebleven.
nu mijn vraag: het voeren met een spuitje is een ramp , gaat alleen als je hem in een doek wikkelt en vasthoud en de ander geeft hem eten met een spuitje.
we doen nu nog 3x daags ochtends , eind v/d middag en voor het slapen gaan.
nu is hij 10 weken.
heeft iemand nog suggestie's hoe ik de pap weer aantrekkelijk kan maken zodat het voeren niet zo'n gevecht wordt. elke tip is welkom ik wordt er gestoord van :P
ik had zelf nog avi pap maar die vind hij ook niets.
we hebben gekeken naar zijn borstbeen maar die is niet erg scherp inmiddels
wie heeft er tips please?????
alvast bedankt
radeloze aad

Cosch

• Gast
Re: help mijn grijsje wil geen pap meer eten!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2006, 20:28:46 pm »
Ik heb geen ervaring met grijsjes voeden.

Hij is nu 10 weken zeg je!
Ik zou haast denken dat hij gewoon zelfstandig wil worden en geen behoefte meer heeft aan pap!
Ik zou hem gewoon maar es vast voer gaan geven. Standaard aanbieden in de kooi!
En bijv 's avonds nog 1x pap geven!

Maar nogmaals ik heb er geen ervaring mee.

Gr Corina

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2006, 20:39:52 pm »

hij krijgt ook al vast voer avi + zaadmengsel +ecco bird pellets  en uiteraard fruit en papegaaidiner van avi maar van dat vaste voer eet hij nog te weinig ,
komt dat omdat hij teveel pap krijgt of is hij er nog niet aan toe .
ik vond gewoon 80 gr in 2 weken afvallen wel erg veel vandaar mijn bezorgdheid  we zijn al een grijsje na een half jaar kwijtgeraakt
wil dat niet nog een keer meemaken.

russelltje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2006, 21:00:20 pm »
80 gram afvallen in 2 weken hoeft niet persee veel te zijn hoor, kuikens die zelfstandig worden kunnen in die fase nou eenmaal veel afvallen dat is vrij normaal, maar het moet uiteraard niet teveel worden misschien dat de kweker daar uitsluitsel over kan geven dat heeft onze kweker wel gedaan. Ik denk dat hij die 500 gram ook niet meer zal halen, maak er iig geen streven van een gaai is op z'n zwaarst van z'n leven vlak voor het uitvliegen.

Papvoeding geven kan best lastig zijn, gewoon alleen aan de bovensnavel beetpakken dan gaat wel de rest van het lichaam op en neer maar kan je de spuit makkelijk stil houden, dat vind ik het handigst en dan met een spuit tot ze geen slok beweging meer maakt, dan zit hij/zij wel vol (evt testen met je handen alleen).

4x per dag voor een grijze van 7 weken is echt teveel, kans op kropverzuring is dan aanwezig omdat de krop het liefst elke keer voor voeden leeg moet zijn (iig elke ochtend!).
2x per dag 12 uur smiddags en 's avonds laat of wat cosch al zegt alleen 's avonds nog een voeding geven zodat ze met een volle krop kan gaan slapen.

Ecobird pellets vinden de meeste gaaien niet lekker en is daarom moeilijk te geven om zelfstandig te worden, hier krijgt onze gaai die net zelfstandig is zaden, prettybird, ecobird en fruit en groente.

Ben wel benieuwd naar die handelaar, heb zo mijn vermoedens. Ze zouden geen onzelfstandige kuikens moeten verkopen.

..ingrid..

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2006, 21:03:44 pm »
ik heb ook een grijze groot gebracht met pap.Idd toen hij 10 weekjes.Wat bij mij het geval was toen ik m net kreeg (ook 7 weekjes) wilde hij bij mij ook bijna geen pap meer.IK ben met mn pap naar de va geweest en deze zei dat ik de pap te dik maakte, waardoor hij het niet lekker weg kon slikken.Toen ik het dunner maakte (ongeveer optimel drink) luste hij het wat graag.Maar bij 10 weekjes ben ik het af gaan bouwen naar 2 maal pap maar dan geen krop vol meer.Hij ad idd wat van avi bird maar ook niet veel.Weer de va gebeld  cheesy2en deze zei dat dit heel nrmaal was.HIj viel idd af maar dit kwam omdat hij zichzelf ging vermaken dus ook actiever worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt veel sc6 :thumsup: :thumsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2006, 22:19:52 pm »
Ja en doordat je hem nu dwingt te eten, heeft hij natuurlijk ook niet zo veel honger meer in ander voer.
Daarom eet hij daar waarschijnlijk nog maar weinig van.

Idd afvallen is normaal, maar hou het in de gaten dat het niet nog es zo veel vanaf gaat!

Dus niet te veel zorgen maken. Je grijsje word groot ;)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #6 Gepost op: december 06, 2006, 22:26:09 pm »
Het is zo dat vogels in deze fase(spelen fladderen vliegen alles uitproberen dus gewoon erg aktief zijn)20 % van hun lichaamsgewicht kunnen afvallen.Een grijsje van 7 weken die 500 gram weegt lijkt mij erg veel.Maargoed het kan.Als hij dan 20%afvalt is dat 100 gram.Ik vind de opmerking van de pap misschien wat dunner maken erg herkenbaar.Daar kan je ook wel eens mee "spelen"Alle vogels zijn individuen.Je kan er nooit vaste tabellen naast leggen.Het grootbrengen van jongen moet je aan de kweker overlaten om dit soort "problemen" tegen te gaan.Als alles tot een goed eind is gebracht heb je iig wel heel wat ervaring opgedaan.
Succes.

Rob

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #7 Gepost op: december 06, 2006, 23:23:21 pm »
inderdaad ik heb met de pap ook al van alles geprobeerd iets dunner iets dikker iets warmer iets kouder
maar hij moet het niet.
ik heb nu wel begrepen dat 4x teveel is.
we gaan nu voor 5 dagen 3x proberen en daarnaast ook weer voer, want inderdaad zoals ook geschreven is zit hij nu in een periode dat hij gaat fladderen klimmen spelen etc. dus verbruikt hij wel veel energie.
en naar onze mening was met 7 weken 500 gr ook wel erg veel het leek net een bommetje
zo rond was hij dus van mij mag hij wel rond de 400 blijven.
alvast erg bedankt voor de reactie's voel ik mij toch weer wat gesteund.
en wat de kweker betreft dat is de beruchte d uit den ilp en daar gaat mijn grijsje dus nooit meer naar terug dat begrijpen jullie wel.
ik hou jullie op de hoogte

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: december 06, 2006, 23:30:56 pm »
Je geeft hem het spuitje pap onder dwang?
Volgens mij is dwangvoeding niet goed. Kan je geen pap geven naar wat hij vraagt?

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2006, 23:37:56 pm »
nee dat weet ikook wel maar anders eet hij echt geen pap
niet met een lepeltje bakje helemaal niets uit zichzelf.
ook al een bakje pap neergezet nou mooi niet echt een eigenwijze gaai.
maar als hij redelijk op gewicht blijft gaan we de pap snel afbouwen.
want wij vinden dit ook niets
maar als hij te mager wordt is ook niet goed dus dat is HET dilemma

ter vergelijking hier een foto van vandaag waar ze beide op staan de bovenste is pipo 6 maanden oud en uiteraard de onderste is waar het om gaat ik moet er wel bij vertellen dat jacco een groot slag congo is want zijn poten zijn bijna 2x zo groot als die van pipo
« Laatst bewerkt op: december 06, 2006, 23:40:20 pm door fotomaadje »

TWEETY

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 07, 2006, 07:36:25 am »
tweety is ook met pap grootgebracht,  dat is allemaal goed verlopen
haar laatste pap wou ze ook niet meer, ze ging liever op onderzoek naar de zaden, nootjes en fruit  :)
nu is tweety altiijd een fijn meisje gebleven.
ze weegt 396 gr en is 2,5 jaar. maar ze is super gezond  :thumsup:
ben je zeker dat je een man hebt en geen pop ?
ik zou mij niet te veel zorgen maken, gewoon alles aanbieden.
succes  !

gr sandra

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2006, 09:08:38 am »
Inderdaad, niet zo'n zorgen maken! Als ie geen pap wil, dan maar geen pap. Volgens mij als hij harstikke honger zou hebben, zou hij echt die pap wel nemen! Dwang lijkt me ook helemaal niet goed! En wat Tweety zegt: leklker veel andere dingen aanbieden! ;)

Offline fotomaadje

• Pas uitgevlogen
« Reactie #12 Gepost op: december 07, 2006, 09:48:07 am »
allereerst bedankt voor al die fijne reactie's .
het is wel prettig als je van andere mensen hoort dat die met soms dezelfde problemen zitten.
Wat dat betreft zijn het net mensen baby's.
vandaag 7-12 gewogen nog steeds 400 gr
dus wat ons betreft goed gegaan. :a036:
vanochtend wou hij/zij wel een beetje pap en we zijn gestopt toen ie genoeg had ongeveer 30cc
kijken het nu een weekje aan en geven hem/haar nu alleen nog maar 's ochtends en 's nachts pap
zoveel als ie wil.
na een week weer wegen en dan evalueren.
uiteraard krijgt hij/zij ondertussen allerlei zaadjes pellets fruit en groente wat hij/zij ook met smaak opeet
dus we wachten maar af .

wordt vervolgd

dutchgerard

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 07, 2006, 09:59:16 am »
Stoppen met pap zou ik zeggen, als hij al andere dingen eet zal hij niet omkomen van de honger.
Het gedwongen geven van pap is niet goed, als hij echt honger heeft dan zou hij het wel nemen (accepteren).
Gewoon doorgaan met andere (gezonde dingen) aanbieden en dan komt het heus goed.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: december 07, 2006, 10:00:20 am »
Dat gaat echt wel goed komen hoor! :thumsup: Alleen pap geven inderdaad als hij er zin in heeft! ;) Hij zit toch al in de periode dat je af kunt bouwen! ;)