Ja precies. En het enige wat je een beetje kunt doen, is wegen. Maar ik vind het idd ook eng dat maar weer blijkt hoe slecht dat eenzijdige voedsel is. Dus eigenlijk zaadjes waar ze alleen het lekkere van eten.
Dianne hoe gaat het vanochtend??
Tja zelfs nu, nu ik weet dat hij ernstig ziek is zit er op het oog een prachtige gaai in de kooi....alleen gistermiddag bij Hedwig toen zijn suikerspiegel enorm laag was kon hij de schijn dus echt niet ophouden en viel hij 3x bijna om. En was duidelijk dat dit een zike gaai was. Hij heeft van haar ook onmiddelijk een dubbele dosis vitamine injectie gekregen.
Ik ben vannacht tot 3 uur opgebleven om hem nog een nachtvoeding te geven hoofdzakelijk voor de suikerspiegel. Hij poept en dat is een goed teken: zijn darmen liggen niet stil want dat was het grote gevaar in eerste instantie met het eten dus. Het eten en poepen was ook wat Hedwig vanmorgen wilde horen, en ze was erg blij dat ik haar kon mededelen dat hij dat deed. Vanmorgen heeft hij helaas alleen onder dwang een klein beetje pap binnen gekregen terwijl hij vooral gisteravond de voeding van 23 uur zelf goed zijn pap heeft gegeten. Ik mag hem inderdaad eten geven zoveel hij wil maar dat komt al automatisch neer op voeden om de 3 a 4 uur. Ik hoop dat het voeden straks weer wat beter gaat.....
Een regelmatige check up is zeker aan te raden, maar wat ik nu nog veel harder van de daken wil schreeuwen is: ben niet eigenwijs en zet gaaien over op pellets!!!! Bij een gezonde gaai volstaat 80% van de totale voeding uit pellets en de rest aangevuld met zaad. Bij Kaya zal het 100% pellets moeten worden omdat hij door jaren lang zaad eten een te kort heeft aan vitamine A en zijn lever dus flink beschadigd is, alleen door die 100% pellets kan het zijn dat hij 15% kan laten herstellen van de lever en dat heb ik dus heel hard in mijn oren geknoopt.... De senic pellets vindt hij helaas eng... het zijn vrij grote staafjes maar ik breek ze doormidden en heb ze maar even vermengd met de nutribird pellets, ik hoop dat ik hem vandaag een keer bij zijn voerbakje betrap, maar tot nog toe weigert hij zelf te eten.