Auteur Topic: Kaya is flink ziek, maar hij komt er door!!!  (gelezen 16366 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kaya is flink ziek.......
« Reactie #45 Gepost op: december 13, 2006, 16:14:16 pm »
Af en toe wil ik hier effe woorden en kreten neer tikken die niet door de beugel kunnen, gewoon om even mijn frustratie te spuiien.... ik zal het maar niet doen....

Ik snap het ergens ook niet dat het er nu uit komt, hij krijgt sinds een aantal weken betere voeding, met voedingswaarden die hij nooit heeft gehad. Je zou toch zeggen dat hij juist dan nu bij ons zou gaan aansterken als hij echt zo zwak was geweest als dat Hedwig vermoed... ik moet dus gaan geloven dat als hij op zijn oude adres was gebleven dat hij er nu waarschijnlijk al niet meer was geweest??? Dit soort dingen schieten mij door mijn hoofd... Hedwig zei ook dat die darminfectie al maanden zou hebben gesluimerd en nu door een andere bacterie zou zijn verergerd, ik zelf ben de afgelopen weken er niet zo lekker aan geweest zo ook mijn dochtertje, dus het is mogenlijk dat door ons niet lekker zijn en Kaya's zwakke immuunsysteem het net genoeg was om de darminfectie zo te verergeren dat hij door pijn niet meer kon en wilde eten....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #46 Gepost op: december 13, 2006, 16:54:44 pm »
Haal je altsjeblieft niet van alles in je hoofd.. ;) Ze kunnen van ons wel iets overnemen, maar niet veel.. :( Door zwakte kan een bacterie die normaal in een lijfje voorkomt en geen schade aanricht bij gezonde vogels, nu wel  iets gaan veroorzaken! Dat weet je niet. Bij mensen zitten ook bacterien in het lichaam waar je normaal gesproken niet ziek van wordt! Toch krijgen sommigen er een hersenvliesontsteking van en sterven..  ???

russelltje

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: december 13, 2006, 17:19:28 pm »
Ik vind niet dat je kan zeggen dat ze er misschien niet meer was geweest op haar oude adres. Juist bij veranderingen kan ineens vanalles fout gaan. Wie weet had kaya het op haar oude adres het nog wel 10 jaar uitgehouden. Dat ze bij haar vorige baasje verkeerde voeding heeft gehad mag wel duidelijk zijn, maar ineens een andere omgeving, andere vogels erbij en ander voedsel... Misschien teveel stress zonder dat je dat meteen aan het uiterlijk kan zien.

Het is in ieder geval niemands schuld en zulke dingen overkom je helaas.

Nogmaals sterkte ermee!

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #48 Gepost op: december 13, 2006, 18:39:27 pm »
 :cry: Jeetje wat een verhaal. Sterkte met Kaya. Ik hoop dat ze er snel weer bovenop is.

Dorian

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: december 13, 2006, 19:08:08 pm »
Ach meiske. wat hebben jullie het zwaar.
Als je wil spuien moet je dat nu misschien wel doen hoor. Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. En zo niet... jammer dan.

Sterkte meis.
Kus voor Kaya

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #50 Gepost op: december 13, 2006, 19:27:09 pm »
Ik vind niet dat je kan zeggen dat ze er misschien niet meer was geweest op haar oude adres. Juist bij veranderingen kan ineens vanalles fout gaan. Wie weet had kaya het op haar oude adres het nog wel 10 jaar uitgehouden. Dat ze bij haar vorige baasje verkeerde voeding heeft gehad mag wel duidelijk zijn, maar ineens een andere omgeving, andere vogels erbij en ander voedsel... Misschien teveel stress zonder dat je dat meteen aan het uiterlijk kan zien.

Het is in ieder geval niemands schuld en zulke dingen overkom je helaas.

Nogmaals sterkte ermee!

Het zijn maar wat gedachte gangen die ik vandaag door mijn hoofd laat spoken. Ik geef ook echt niemand de schuld, ik heb vandaag een lange moeilijke mail gestuurd naar de dochter van de vorige eigenaresse. Ze waren nog niet op de hoogte. Ik heb geen enkele keer een wijzend vingertje gestoken, dat verdienen ze ook niet. Dit was de 2de gaai van deze mevrouw, de eerste is 30 geworden en de 2de (Kaya) had ze dus 10 jaar. Al met al voor een vrouw van 89 een mooie leeftijd van de eerste gaai voor die tijd, en omdat ze al jaren op die manier haar gaaien verzorgde en natuurlijk niet met het internet tijdperk is meegegaan wist ze niet beter en heeft ze altijd volgens beste weten en kunnen voor haar gaaien gezorgd. Nee ik beschuldig niemand en heb ook zeker geen spijt dat ik juist Kaya koos uit de ellelange lijst op marktplaats, wat ook de afloop nu mag zijn. Kaya heeft een speciaal en bijzonder plekje in mijn hart en ik ben trots op deze gaai en trots op mezelf wat ik met Kaya allemaal bereikt heb in deze relatief korte tijd (met jullie hulp onder andere  :-* ) Ik ga door tot het gaatje met Kaya en hoe dan ook ik trek hem door deze periode heen, ik ga er gewoon van uit dat hij er helemaal gezond bovenop komt.

marian53

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: december 13, 2006, 19:39:20 pm »
goed zo Dianne positief blijven , de complimenten hoor  :)  je mag met recht trots zijn op kaya en op jezelf  als ik dit lees dan denk ik wat een schat en als  je soms even flink wil vloeken ofzo dan  is  dat heel begrijpelijk , ik hoop dat er snel verbetering in komt in kaya  console

Cosch

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: december 13, 2006, 19:42:42 pm »
Je weet het gewoon niet! Ik weet wel dat Kaya een goed leven heeft bij jou. Wat er ook gebeurd. Kaya heeft het gewoon beter en mooier gekregen!
 :-*

Ps. als je dingen wil zeggen die niet door de beugel kunnen op het forum, mag je altijd pb-en!  ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #53 Gepost op: december 13, 2006, 22:25:35 pm »
Ik plaats dit hier even zodat ik het terug kan vinden... ik ben even op internet van alles aan het zoeken wat van belang kan zijn voor Kaya. Aangezien onderstaand stukje heel duidelijk info geeft over het waarom van pellets zet ik dat stukje tekst ook rechtstreks in dit forumdraadje.
Het is een tekst uit papegaaientijdschrigt Coco
http://users.telenet.be/UitgeverijBlanche/1549581.htm

VITAMINE A TEKORT
Vitamine A heeft veel functies in het lichaam van een vogel. Het zorgt onder andere voor het normaal functioneren van de luchtwegen, het maagdarmkanaal, de huid en het verenkleed. Een van de taken van vitamine A is het op gang brengen en snel laten verlopen van de rui. Een papegaai die voldoende vitamine A heeft gekregen, ruit daarom regelmatig en heeft een glanzend, soepel verenkleed en een zachte huid. Papegaaien die jarenlang te weinig vitamine A krijgen ruien vaak niet of veel te weinig. Ook zie je nog wel eens dat een veer in de rui blijft hangen en zich niet normaal ontplooid. Deze dieren zien er daardoor vaak dof, stoffig en zelfs een beetje mottig uit. Als je de dieren vastpakt of aait, voel je dat de veren droog zijn en stug. Ook de huid is vaag droog en een beetje schilferig. Het is goed voor te stellen dat deze vogels makkelijk jeuk krijgen en daardoor gaan verenpikken. 

Gebrek aan vitamine A is de meest voorkomende oorzaak van verenpikken bij papegaaien. Dat komt omdat de meerderheid van de papegaaien een dieet krijgt dat voornamelijk uit zaden bestaat. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat dit zaad oud en gedroogd. In vers zaad is er wel wat vitamine A aanwezig, maar tijdens het drogingproces en de tijd van opslag wordt vitamine A langzaam afgebroken. De tijd die zit tussen het oogsten van het verse zaad en het zakje voer in de winkel is gemiddeld twee jaar. In deze tijd is alle vitamine A al lang verdwenen. In papegaaienvoer dat bestaat uit een zadenmengsel zit dus niets aan vitamine A.

Om een papegaai toch van voldoende vitamine A te voorzien zijn veel trucjes bedacht. Zo geven veel mensen hun papegaai vitaminedruppels in het drinkwater. Helaas heeft onderzoek uitgewezen dat vitamine A in dit water maar een half uur actief is. Daarna is alle vitamine A afgebroken. Papegaaien drinken meestal niet ieder half uur en dus is de kans groot dat uw dier op deze manier geen vitamine A binnenkrijgt.

Ook hoor ik vaak het verhaal dat mensen paprika, rode bietjes, maïs en andere groenten geven die een hoog gehalte aan vitamine A hebben. Ik heb eens berekend hoeveel paprika een grijze roodstaart per dag zou moeten eten om voldoende vitamine A binnen te krijgen. Ik kwam uit op ongeveer 500 gram per dag (dat zijn 5 grote paprika's!).  Dat is natuurlijk veel meer dan een papegaaienmaagje kan verwerken.

Een methode die wat beter werkt, is om een lepel zaadmengsel te mengen met een lepel eivoer of krachtvoer. Als de papegaai dit allemaal opeet, dan krijgt hij qua vitaminen en mineralen alles binnen wat hij nodig heeft. Groot probleem bij deze methode is dat de meeste papegaaien eivoer niet lekker vinden. Zij pikken de lekkere zaadjes uit het voerbakje en het eivoer laten ze liggen. Door bij het zaden-eivoer mengsel wat brinta en water te mengen wordt het geheel plakkerig. Als de vogel dan een zaadje pakt, plakt er wel wat eivoer aan. Tijdens het schillen van het zaadje krijgt hij dan meestal wel wat eivoer binnen. Tenzij hij zo slim is om het zaadje eerst af te vegen aan zijn zitstok. Een groot nadeel van deze methode is dat nooit precies te achterhalen is wat de vogel aan eivoer (en dus aan vitamine A) binnenkrijgt.

Gelukkig is er sinds een aantal jaren een goed alternatief op de markt voor al dit geklieder: pellets. De basis van alle pellets is zaden. Daarbij zijn eivoer of diermeel, vitaminen en mineralen toegevoegd in precies de verhouding die een papegaai nodig heeft. Het mengsel van zaden en toevoegingen wordt gemalen en tot brokjes geperst. De papegaai kan nu niet meer de lekkere zaadjes uitzoeken: bij ieder brokje dat hij eet krijgt hij alles precies in de juiste verhoudingen binnen. Recentelijk is een aantal onderzoeken verricht naar de kwaliteit van de diverse merken pellets. Daaruit blijkt dat de meeste pellets van de grote bekende merken, een goede kwaliteit hebben. Koop wel altijd een gesloten verpakking (en dus niet losse pellets uit een voerton bij een dierenwinkel). De meeste pellets hebben namelijk een verloopdatum. En als u het voorgaande gelezen heeft dan begrijpt u dat vitamine A één van de stoffen is die na die verloopdatum snel verdwijnt. Pellets hebben ook nadelen. Een van de grootste nadelen is dat een papegaai moet leren om pellets te eten. De meeste papegaaien eten pellets namelijk niet spontaan. Gelukkig is het zo dat de smaak van de pellets van tegenwoordig veel beter is dan die van een paar jaar geleden. De meeste papegaaien laten zich dan ook makkelijk overhalen om pellets te gaan eten. Voor vogels die niet zo makkelijk over te halen zijn, bestaan er wel enkele trucjes om hen toch aan het eten te krijgen. In een van de volgende afleveringen van "Coco" zal hier uitgebreid op ingegaan worden. .
Mensen vragen wel eens aan mij of het niet voldoende is om een papegaai ieder half jaar een vitamine-injectie te laten geven. Ik denk dat dit geen goede methode is. Ten eerste zal de injectie zeer hoge gehaltes aan vitaminen moeten bevatten om voldoende te zijn voor een half jaar. Dit hoge gehalte aan vitaminen geeft een grote belasting voor met name de lever en nieren. Ten tweede is het ook zo dat de vitaminen alleen goed door het lichaam verwerkt worden als zij in de juiste verhoudingen met de overige voedselbestanddelen (vet, eiwit, water, koolhydraten, mineralen) in het lichaam terechtkomen. Met andere woorden: vitamine kan alleen goed door het lichaam verwerkt worden als zij opgenomen wordt via een uitgebalanceerd dieet.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #54 Gepost op: december 13, 2006, 22:59:31 pm »
dianne ,merciekes,dit stukje is heel informatief voor iedere papegaaienhouder thx,  :P

een kaarsje brand voor kaya en voor jou

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #55 Gepost op: december 13, 2006, 23:07:19 pm »
goed nieuws!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kaya zit nu op mijn rechter hand uit een bakje zaad (helaas zaad) te eten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vandaar even geen hoofdletters  :) ik pakte het zakje zaad en hij begon te piepen zoals hij dat normaal ook altijd deed, ik dacht probeer het even, en hij  viel meteen aan. kan me even niet schelen dat het zaad is, hij eet zijn eetlust is terug dat is het belangrijkste, ik heb hem door de kritieke fase heen!!!!!!!!!!!!!! o, wat ben ik onbeschrijfeljk blij vanaf morgen staat er geen zaad meer op het vaste menu nu mag hij er even lekker zijn kropje me vullen. effe  :cry: van blijdschap en opluchting.............

Cosch

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: december 13, 2006, 23:09:11 pm »
 :yahoo:  :yahoo:

Dat is een goed gevoel!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #57 Gepost op: december 13, 2006, 23:09:37 pm »
 :-* voor kaya en voor jou,en morgen vliegt hij op de pellets  :good:

russelltje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: december 13, 2006, 23:32:15 pm »
JOEPIEEE  :a036:

Africangrey

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: december 13, 2006, 23:58:21 pm »
Gelukkig he dat gaat de goede kant op :thumsup:
Ik denk dat het verstandig is indien hij morgen weer niet zelfstandig wil eten alsnog wat zaad te geven.
Om even te overbruggen zeg maar totdat hij wat aangesterkt is en dan later pellets proberen.
Het is maar een idee, ze zeggen weleens in zo;n kritieke situatie, dat het belangrijk is dat ze eten en ook al is het zaad het is een hele vooruitgang ;)
Sterkte verder en hoop voor jou en Kaya dat hij snel beter wordt :-*