Een mooie citaat loes, maar in mijn ogen klopt er niet veel van. Voeden is wat anders als OPvoeden. Het OPvoeden begint grotendeels pas nadat het voeden klaar is. Uitgevlogen papegaaien van een week of 12 zijn nog echt baby's. Tot die tijd krijgen ze heel weinig van de wereld mee. Ze zitten in een blok waar ze een lichtgat zien en af en toe komen de ouders en vaak alleen de moeder eten brengen. Tot 2,5 week oud zien ze zelfs helemaal niks.
Maar zeg asjeblieft niet dat een andere soort (in dit geval de mens) een jong kan opvoeden tot een volledig geestelijk gezonde volwassene.
In dit geval zouden we dus een gaai in huis moeten nemen die de pubertijd al gepasseerd is. Hoewel een papegaai van 12 weken eruit ziet als een volwassen papegaai is dat natuurlijk absoluut niet het geval.
Zoals bij honden, katten, papegaaien en andere huisdieren moeten we bij de opvoeding heel veel rekening houden met het natuurlijk gedrag, dat is logisch. Dan maken we handig gebruik van het instinkt van het beest.
Tuurlijk zal zo'n beest "gestoord" gedrag gaan vertonen wat afwijkt van natuurlijk gedrag. Onze hond doet dat ook, want hij komt niet thuis met een dood konijn om op te eten.
Ook ik heb die kinderen op tv gezien die door dieren zijn opgevoed en duidelijk was dat de kinderen die er het jongst bij weg werden gehaald en weer bij mensen in huis kwamen weer redelijk goed "mensen gedrag" vertoonden.
Het zou uiteraard veel beter zijn als ze met hun soortgenoten kunnen leven dan hebben ze nog voorbeeld aan elkaar, maar helaas heeft niet iedereen het geld of de ruimte voor meerdere papegaaien.
Nogmaals ik ben geen voorstander van handopfok, maar ook zeker niet tegen.