Auteur Topic: Is een grijze roodstaart van een jaar of tien nog echt tam te maken?  (gelezen 2958 keer)

rocko

• Gast
Is een grijze roodstaart van een jaar of tien nog echt tam te maken?
« Gepost op: december 20, 2006, 15:36:36 pm »
Hoi, een vraagje;

een neef van me heeft van iemand een grijze roodstaart overgenomen van een jaar of tien.
Die papegaai heeft altijd in een ruime kooi gezeten, mocht er ook iedere dag uit. Maar het was die mensen niet gelukt om hem op de hand op te laten stappen omdat ie dan beet. Het opstappen ging altijd met een stok. Ook aaien ging niet omdat ie dus beet/bijt.

Kortom een nerveuse papegaai die bijt als hij aangeraakt wordt of op moet stappen. Nu is onze vraag eigenlijk of je ook een papegaai die al wat ouder is ook nog supertam kunt maken. En hoe doe je dat? Op internet staat wel veel over jonge papegaaien.

Gr. Rocko

Cosch

• Gast
Re: Is een grijze roodstaart van een jaar of tien nog echt tam te maken?
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2006, 15:46:19 pm »
Ten eerste moet je er nooit van uit gaan dat hij super tam word.
Ik heb zo'n grijsje van 19 zoals je omschrijf. Die heb ik nu een jaar maar die is echt niet super tam tegen mij!  ::)
Het is een kwestie van veel geduld hebben! Ik weet zeker dat het niet onmogelijk is.

Hij moet alleen weten dat bijten niets uithaalt. En ik weet zeker dat je dan gauw een leuke papegaai krijgt.
Op het forum staat heel veel over bijten. Ik zou zeggen lees het es rustig door en dan weet je hoe je het het beste aan kunt gaan pakken!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2006, 15:50:04 pm »
Hee, wat leuk! Je kan er heel veel mee bereiken hoor, ook al is ie al 10 jaar! Lees op het forum maar eens bij gedrag etc. Geduld is ook belangrijk natuurlijk! ;)

rocko

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2006, 15:56:48 pm »
Mijn neef heeft hem nu een maand ongeveer. En het is een hele leuke papegaai. Hij fluit en brabbelt volop. In zijn kooi is ie happy. Maar de vorige eigenaar, de tweede al, deed hem ook weg omdat ie bijt. Kijk papegaaien zijn geen honden die kunt knuffelen. Maar het is wel handig als ie gewoon opstapt. Mijn neef probeert het met geduld maar de pleisters zijn niet aan te slepen. Ook mijn pink ligt al open.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2006, 16:22:46 pm »
Hallo!

Ik heb nu ruim 2 en halve maand een grijze roodstaart van 10 jaar oud. Ook hij was gewend in een kooi te zitten en mocht er 's avonds een uurtje uit. Hij werd dan met een opstapstok terug gezet. Op de hand stappen durfde hij niet maar toch hebben we hem dat op een dag in 1 dag tijd geleerd. Hij is inmiddels gewend om in de keuken op een standaard te bivakeren als ik thuis ben en alleen als ik weg ben en 's nachts zit hij in de kooi. Hij is inmiddels ook ontzettend mak en tam. Natuurlijk is in deze wel de vraag, hoe hard bijt jou gaai? Bijt hij door? dan is het wat moeilijker natuurlijk om het bijten te negeren. Kaya beet ook maar dat was goed te hebben, dus toen ik eenmaal het lef had durfde ik ook door te zetten. Kijk anders eens in mijn tophic: En dan heb je een gaai. Ook onder gedrag en verzorging. Succes!

Nog makkelijker hier is de link: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,26006.0.html

Jeffrey

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2006, 16:28:22 pm »
haha die pleisters komen bekent voor  cheesy3 maar het kan lukken om hem ook helemaal tam te maken .. hij blijft natuurlijk wel een eigen willetje hebben maar bijt gedrag is af te leren!!! coolthumb

Jeff

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2006, 16:32:42 pm »
Mijn neef heeft hem nu een maand ongeveer. En het is een hele leuke papegaai. Hij fluit en brabbelt volop. In zijn kooi is ie happy. Maar de vorige eigenaar, de tweede al, deed hem ook weg omdat ie bijt. Kijk papegaaien zijn geen honden die kunt knuffelen. Maar het is wel handig als ie gewoon opstapt. Mijn neef probeert het met geduld maar de pleisters zijn niet aan te slepen. Ook mijn pink ligt al open.
Ow over de bijten had ik blijkbaar heen gelezen, das wel lastig. Er is hier iemand op het forum die een pleister uit voorzorg plakt, de gaai schrikt van de pleister en bijt dan niet meer....ik zal geen namen noemen dat mag niet He Corina  cheesy2

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2006, 16:41:12 pm »
weer een grijsje dat een nieuwe kans krijgt  :thumsup: toppie van je neef zenne

rocko

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2006, 17:11:52 pm »
Nou hij bijt echt door!!! Als ie bijt kijkt ie zelfs gemeen. Ik weet van mijn eigen papegaai dat je zijn vertrouwen moet winnen en geduld geduld. Maar de mijne was klein toen ik hem kreeg.

We gaan eerst nog eens het forum goed doorlezen. alvast bedankt voor het meedenken. ;)

Gr. Rocko

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2006, 17:52:28 pm »
Probeer eerst zijn vertrouwen te winnen voordat je hem gelijk wilt op laten stappen.
Maar je grootste wapens zijn toch geduld en consequent zijn vrees ik ook.

Jarie heeft ook een topic over haar wilde papegaai en hier staan ook heel veel tips in.
Ik hoop dat je neef het volhoudt, want het is net wat je zegt. Het is geen hond die je even oppakt om te knuffelen.

Onze grijze is wel handtam, maar die wil af en toe ook nog wel is bijten hoor. Ik vind het persoonlijk geweldig om mijn vogels druk bezig te zien met speelgoed, of gewoon aan het klauteren in de kooi of op een speelboom. Wat ik eigenlijk wil zeggen;
Geniet van de leuke eigenschappen, ga niet te snel. Probeer eerst zijn vertrouwen te winnen en ga dan pas een stapje verder.
Ben je onzeker, gebruik dan een opstapstok. Doet hij iets wat goed is, beloon hem dan, door hem iets te geven. Dit kan ook gewoon met je stem. Zet een overdreven stem op en zeg hoe geweldig de gaai wel niet is. Papegaaien houden van drama, dus hoe overdrevener hoe beter.
Met bijten ook zo, ga je keihard au zeggen of vloeken, dan vinden papegaaien dit prachtig, want het is drama hè.
Slecht gedrag negeren, dus totaal niet op reageren, hoe moeilijk dat soms ook is.

Dit zijn vast enkele tips, maar je vind er hier nog veeeeeeeeeeeeeel meer. Gewoon een beetje wegwijs worden.
Verder raad ik je deze site ook nog aan om door te lezen. Hier staat ook heel veel informatie op en erg overzichtelijk: http://www.parrotbunch.com

Succes  :thumsup:
Groeten Jarno

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2006, 18:39:10 pm »
Ow over de bijten had ik blijkbaar heen gelezen, das wel lastig. Er is hier iemand op het forum die een pleister uit voorzorg plakt, de gaai schrikt van de pleister en bijt dan niet meer....ik zal geen namen noemen dat mag niet He Corina cheesy2
;D cheesy2 cheesy3

Jaa dat is de beste methode. Plak een pleister -> hou em onder zijn neus en hij zal niet bijten, hoop ik!  :P  ;D