kheb antwoord gekregen
hey,
hier ben ik weer met een vraagje.
hoe kunnen huiskamergaaien besmet raken met wormen ?
groetjes vivke
Antwoord 1 Beste, zolang een huiskamervogel niet in aanraking komt met wilde vogels, dwz niet in een buitenvolière kunnen is een besmetting met wormen bijna uitgesloten. jaarlijks ontwormen is dus volgens mij zeker niet nodig.Opletten wanneer je de kooi in de zomer buiten zet dat je de bovenzijde afschermt zodat er geen uitwerpselen van overvliegende vogels kunnen invallen. ik kweek reeds ruim 30 jaar met papegaaien, ik heb nog nooit ontwormd en ook nog nooit een wormbesmetting gehad.
Vergeet niet dat de ontwormingmiddelen ook nadelig kunnen zijn voor de darmen van de vogel.( ze tasten de eiwitten aan waar een worm is mee opgebouwd, de darmen van de vogel bestaan ook uit eiwitten) Hygiene en daarmee bedoel ik , steeds de handen wassen en de kooi regelmatig ontsmetten is natuurlijk altijd zeer belangrijk.Volgens mij is de enige soort worm waarvan een papegaai last kan hebben de lintworm, waartegen ze bij de import worden behandeld. Waarschijnlijk kunnen onze hier gekweekte vogels dit ook krijgen, juist zoals de mens. Preventief hiertegen behandelen is steeds fout. Als ze niet besmet zijn met deze worm moet je ook geen medicatie toedienen, dit heeft absoluut geen zin.
mvg : EH