Auteur Topic: Wat betekent dit gedrag?  (gelezen 1051 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Wat betekent dit gedrag?
« Gepost op: januari 02, 2007, 22:09:50 pm »
Ik heb weer eens een vraagje. ;)
Mr Darcy (edel) is nu 5 maanden oud. Hij heeft echt heel slecht op het vuurwerk gereageerd; hij was heel bang en op het laatst heeft hij behoorlijk gehapt (zeg maar gebeten). Op nieuwjaarsdag was hij nog niet te genieten. Maar vandaag gaat het weer heel goed! Wat hij nog wel doet, wat hij voor het vuurwerk niet deed, is dreigen te happen als er iemand onverwachts langs hem heen loopt als hij uit de kooi is. Maar ik vertrouw er wel op dat dat ook weer bij trekt. En wat hij vandaag ook doet, maar wat hij wel vaker doet zo af en toe; is het niet willen afstappen (wat ik stiekumpjes wel grappig vind). Tot dus ver de voorinfo.
Wat Mr Darcy nu doet:
Hij neemt zachtjes mijn vinger in zijn snavel en maakt dan een soort schokkerige beweginkjes met zijn snavel/kop. Het doet denken aan een babyjong dat gevoerd wordt.
Nu weet ik dat kinderen een terugval in gedrag kunnen hebben na een spannende/ traumatische ervaring (weer in bed plassen enzo). Zal het met Mr Darcy ook zoiets zijn? Doen gaaien dat vaker? En wat moet ik ermee? Gewoon vinden of niet, of negeren?

giggles

• Gast
Re: Wat betekent dit gedrag?
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2007, 22:14:35 pm »
Niet reageren op het dreigen. Hij zal dit doen, omdat er waarschijnlijk toch iemand is geweest die zijn hand heeft teruggetrokken nadat hij wilde bijten, of gedreigt heeft te bijten denk ik.
Dus gewoon bijt gedrag weer negeren en als hij dreigt zou ik gewoon even me hand in de kooi steken om te laten zien wie de baas is.

Die schrokbewegingen is idd dat die pap wilt. Waarom die dat doet weet ik ook niet, maar het zal best kunnen wat jij beschrijft...
Geen aandacht aan besteden.

Bij mij willen ze ook wel is niet afstappen, maar dan draai ik me hand zo dat ze wel af moeten stappen. Wel het commando geven en belonen als die is afgestapt.

Succes!!!  console

Jeffrey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2007, 00:52:17 am »
ik zou dat dreigen idd negeren  ;) bij die schokkende bewegingen zit ik ook altijd te denken wat dat nou kan zijn... wilt hij iets opdringen!? is het partner gedrag!? denkt hij dat ik zijn moeder ben!?. ???  Gijs deed dat in het begin ook regelmatig tegen mijna hand aan en hij is al 11.. nu doet hij het eigenlijk nooit meer... hij deed dat altijd om bijv niet op mijn hand te hoeven stappen als waarschuwing van ik ga bijten en als hij dat dan een tijdje deed (die schokkende beweginkjes maken tegen je hand) en je hield gewoon je hand erbij beet hij.  Het zelfde verhaal als hij opeisden dat ik hem moest aaien  ;) ben blij dat ik door die bijt periode van hem heen ben, ik hield geen handen meer over  ;D

Jeff

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2007, 10:02:49 am »
Als hier de schokkende bewegingen komen, zie ik het als partnergedrag en negeer het.  ;) Het dreigen idd. negeren en het niet af willen stappen doe ik net als Jarno: hand omdraaien en dus dwingen! ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2007, 10:31:42 am »
Dat dreigen negeer ik idd. Gek genoeg maak ik me daar niet zoveel zorgen om, hij doet het nl pas net en dan juist na een voor hem vervelende periode en hierover lees je vaak hoe je je moet gedragen, dus tot zover heb ik wel zoiets van ik weet hoe ik hier op moet reageren, hier komen we wel door.
Dat niet afstappen, ja ik moet heel konsekwent zijn, ben ik ook. Toch kan ik niet helpen dat ik af en toe in de lach schiet. :-[ Ik zal 2 voorbeelden geven: 1. Mr Darcy zit op mijn hand en net voordat ie moet afstappen pakt ie met zijn snavel mijn hand beet, precies tussen zijn 2 poten in. Als je dan een beetje wil dwingen, zakt ie achterover en of hij ligt plat op mn hand, of ik hou mn hand recht en hij ligt heel sullig half ondersteboven aan mijn hand te hangen! 't Is geen gezicht! :) 2. Ik dwing m min of meer op de stok te stappen, dan gaat Darcy's snavel snel over de stok heen, stapt niet op maar buigt diep en heeft weer mijn hand te pakken. Hij bijt dan niet, maar houdt gewoon vast. Dan staat Mr Darcy dus als een hoepeltje om de stok heen! :)

Maar over die schokkerige beweginkjes had ik nog nooit gelezen. En juist omdat ik dat nog nooit gelezen had, ga je dingen denken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2007, 10:36:43 am »
 cheesy2 cheesy2

Ja dan zou ik ook helemaal in een deuk liggen hoor!