Auteur Topic: Vraagje over tam maken, en 2 andere vragen  (gelezen 4199 keer)

qliqi

• Gast
Re: Vraagje over tam maken, en 2 andere vragen
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2007, 12:44:55 pm »
die afwachtende houding heb ik niet meer nu, ze moet dan maar gewoon luisteren  ::) en dat doet ze ook  :yahoo:

hihi, ja het is vaak het overdonderende effect dat ze doet opstappen. Soms zitten ze dan zelf verbaasd te kijken van 'wat doe ik nou'?'

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2007, 12:47:30 pm »
hihi, ja het is vaak het overdonderende effect dat ze doet opstappen. Soms zitten ze dan zelf verbaasd te kijken van 'wat doe ik nou'?'

zeker! in t begin toen was het voor haar 1 hupje en dan was ze weer van me af, maar nu moet ik wel heel de kamer door, ze gaat dat op mn vitrage zitten :) maar dan wil ze wel opstappen! af en toe twijfelt ze :) dan heeft ze 1 pootje op mn vinger en 1 pootje op t stokje, en dan kijkt ze me aan van "zal ik wel of zal ik niet :CENS " :)
dar had ik bij jessie van "jarie/mar" ook, die zat op haar rug en ik moest dr daar weg halen, dus ik dacht "geen angst, gewoon opstappen!" en dat deed ze ook!!  ::) zonder te bijten of wat :)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2007, 15:07:07 pm »

Toch blijf ik het vreemd vinden dat hij niet bang is naar mijn hand toe te komen, maar wel bang is als ik mijn hand naar hem toe breng.

Moet ik me meer dwingerder opstellen, of moet ik het opstappen rustig doen en aan de vogel overlaten?

Als je er goed over nadenkt is het niet vreemd. De vogel heeft en houd de controle als hij jou opzoekt. De rollen worden omgedraaid wanneer jij met je hand de vogel omzoekt, dan ben jij degene die de controle heeft.

Het is gemakkelijker om bij een gewiekte vogel de controle te hebben en te houden. Dan kun je je ook meer dwingend opstellen.
Bij een niet gewiekte vogel is dat gewoon moeilijker, die heeft sneller de kans de controle terug te krijgen, door weg te vliegen.