Zoooooooooo, met belangstelling het hele verhaal gelezen. Ik ga straks ook nog even lezen over klickeren, want daar weet ik echt niets van.
Het gaat om Jacco. Sinds woensdag bij mij. Grijsje (Timneh) van plm 17 jaar.
Vandaag was hij voor het eerst uit de kooi, eigenlijk voor ik er erg in had. Stom van me. Ik was van plan dat ie er pas uit mocht als ie op mijn hand stapte. De deur stond open en ik draaide me om om mijn fototoestel te pakken. Meneer (denk ik) klom al uit de kooi terwijl hij op zijn vorige adres zijn kooi niet uitwilde werd mij verteld. Alleen als iedereen de deur uit was behalve het vrouwtje.
Allles ging prima, ik kon hem aaien. Maar toen wilde hij bovenop de kooi en dat mocht niet van mij, daar ken ik hem te kort voor en wist niet of hij wel zou opstappen. Dus ik hield mijn hand boven zijn kop zodat ie niet verder zou klimmen. Toen probeerde hij me te bijten.
Ik heb laag NEE MAG NIET gezegd en mijn hand steeds lager gedaan. Toen klom hij iets naar beneden. Ik een nootje in zijn etensbakje gedaan en de opdracht: IN JE KOOI gezegd, herhaaldelijk. MIjn andere gaaien luisteren daar naar en sjeesen dan de kooi in. Ik begrijp dat hij dat niet snapt of zo, hij ging in ieder geval de kooi niet in. Ik wilde hem op laten stappen, hap, bijten. Gelukkig had ik een vuist. Toen liet Jacco zich naar beneden fladderen en wilde wegwandelen over de vloer. Ik heb een handdoek gepakt en hem opgepakt en in de kooi gezet, rustig op de stok.
Hij was helemaal verbouwereerd. HIj ging bij zijn etensbakje zitten. Toen dacht ik ineens aan dat nootje, dat lag er nog steeds in.
Na enkele minuten negeren ben ik naar hem toegegaan en vroeg of Jacco nu weer lief was. Hij schudde zijn veren uit en pakte toen pas het nootje om op te eten.
Dit is een vogel met een koppie erop. Ik denk dat hij veel zijn zin heeft gekregen. Ik ga maar veel oefenen met hem. Ik ga nu even bij klickeren lezen.