Auteur Topic: Vertrouwen krijgen in bijtende papegaai  (gelezen 42552 keer)

Cosch

• Gast
Vertrouwen krijgen in bijtende papegaai
« Gepost op: februari 09, 2006, 14:52:51 pm »
Ik heb zitten denken.

Hoe kan ik nou meer vertrouwen krijgen in Kaya?
Elke keer zet ik me er toe om hem proberen te vertrouwen dat hij me niet bijt. De laatste tijd schaad hij dat vertrouwen wel elke keer (onverwachts). Ik mag ondertussen zijn snavel aanraken en aaien. En ook soms zijn pootje. Dan flitsen zn ogen wel maar doet hij niks. Totdat ik het te lang doe!
Vanochtend weer. Ik aaide en snavel zachtjes. Zo uit het niets, wat normaal geen probleem is, happen.
Laatst zat hij naast mijn muis en toetsenbord. Gaat de hele avond goed, ik reik naar mn muis en hap.

Ik probeer steeds meer. Ik mag ook steeds meer maar ik vertrouw hem niet! (en hij mij denk ik niet)
Als hij bijt, gaat hij linea recta de kooi in, met deur dicht. (dat vind hij niet leuk).
Ja ik schrik wel van een felle actie. Kan moeilijk de zelfbeheersing opbrengen door niks te laten merken.

Als ik nou meer vertrouwen had in hem, dan kon ik ook beter die dreigingen aan.

Gr Corina

miekje

• Gast
Re: Vertrouwen krijgen in bijtende papegaai
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2006, 14:55:52 pm »
Ik weet niet hoe ik je kan helpen, maar ik wil je wel veel succes wensen!
En sterkte  ;)

Groetjes Marieke  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2006, 15:02:18 pm »
Shit zit ik net een heel stuk te typen, zie ik dat er een volgende reactie is, doe iets stoms en foetsie..  :angry:

Ik had zoiets gezegd van: Dit is zoiets als: Wat was er eerder de Kip of het Ei?  :) Jij vertrouwt Kaya niet en dat voelt ie uiteraard. Als jij nou helemaal een houding kon hebben van: je bijt maar, het doet me niks, al bijt je me helemaal verrot.. (maar ja, dat is een beetje moeilijk volgens mij met een zo aanvallende vogel en jouw karakter - dit bedoel ik niet negatief, ik zou het er zelf ook niet op hebben). Maar als jij dat vertrouwen zou hebben, zou Kaya jou ook vertrouwen en zou jij dus ook vertrouwen in Kaya hebben!! :)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2006, 15:06:34 pm »
Shit zit ik net een heel stuk te typen, zie ik dat er een volgende reactie is, doe iets stoms en foetsie..  :angry:

Ik had zoiets gezegd van: Dit is zoiets als: Wat was er eerder de Kip of het Ei?  :) Jij vertrouwt Kaya niet en dat voelt ie uiteraard. Als jij nou helemaal een houding kon hebben van: je bijt maar, het doet me niks, al bijt je me helemaal verrot.. (maar ja, dat is een beetje moeilijk volgens mij met een zo aanvallende vogel en jouw karakter - dit bedoel ik niet negatief, ik zou het er zelf ook niet op hebben). Maar als jij dat vertrouwen zou hebben, zou Kaya jou ook vertrouwen en zou jij dus ook vertrouwen in Kaya hebben!! :)

Heb ik ook geprobeert, helpt wel een beetje.
Met de handschoen aan voel ik me toch iets veiliger/zelfzekerder.
Maar hij bijt inderdaad steeds minder hier, met of zonder handschoen.
Ik hoop dat

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2006, 15:18:38 pm »
Shit zit ik net een heel stuk te typen, zie ik dat er een volgende reactie is, doe iets stoms en foetsie..  :angry:

Ik had zoiets gezegd van: Dit is zoiets als: Wat was er eerder de Kip of het Ei?  :) Jij vertrouwt Kaya niet en dat voelt ie uiteraard. Als jij nou helemaal een houding kon hebben van: je bijt maar, het doet me niks, al bijt je me helemaal verrot.. (maar ja, dat is een beetje moeilijk volgens mij met een zo aanvallende vogel en jouw karakter - dit bedoel ik niet negatief, ik zou het er zelf ook niet op hebben). Maar als jij dat vertrouwen zou hebben, zou Kaya jou ook vertrouwen en zou jij dus ook vertrouwen in Kaya hebben!! :)

Hij bijt dus idd door. Bloedens toe. En ik ben bang dat ik niemand ken die zo'n karakter heeft, dat tie dat zo maar laat gebeuren.En denkt dat doet me niks.

Vanochtend beet hij trouwens niet door.

Nou idd. met handdoek om mn hand voel ik me ook veiliger. en dat weet Kaya ook, want zodra ik de handdoek om mn hand doe, gaat de poot al omhoog om op te stappen.  :-X Toen ben ik zonder handdoek gaan doen, maar dan op mijn arm (met blouse of trui). Dat ging ook goed. Ik ben dus nu aan het oefenen dat hij dat ook doet op mijn blote hand. En dat gaat steeds beter. Maar op dat moment ben ik ook bedacht dat hij me kan bijten.

Ik begin nu het vertrouwen te verliezen dat hij me niet bijt als ik hem ook niets doe. Zoals achter de computer laatst!
En dat wil ik niet, want hij vind het leuk om er bij te zitten en ikke ook!

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2006, 15:21:21 pm »
Het lijkt soms wel of hij dat uit onmacht doet! Echt zo van: Ik kan niet winnen als ik iets niet wil dus dan wacht ik mn kans af!

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2006, 15:59:48 pm »
Is het dan niet gewoon om aandacht vragen???Als je met hem aan het werken bent heb je steeds zijn aandacht.Je bent er alleen voor hem en hij voor jouw.Als je achter de computer zit dan neem je nl even afstand en hij merkt dat je er even niet alleen voor hem bent.
Volgens mij is dat dan een ander probleempje.

Rob

qliqi

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2006, 16:07:38 pm »
het blijft moeilijk, ook bij Rocko wordt het steeds minder dat ie even een stevige knouw geeft. Ik ben begonnen met de vuist (met die hele interessante ring) aan te bieden en na twee maal redelijk hard in mn vinger te hebben gebeten werd dat steeds zachter. Kreeg eerder de indruk dat ie aan het testen was of ik echt niet terugtrok.

Nou is dit een vijftienjarige papegaai die toen hij hier werd afgeleverd nog eens duidelijk bij werd gezegd: hij bijt wel - alleen het eerste jaar heb ik m kunnen aaien. Dat betekent dat ie dus 14 jaar lang de baas over de kooi is geweest en iedereen die maar even met vingers in de buurt kwam even lekker te dreigen en pikken.... Zelfs wanneer ie op de schouder zat van zn baasje (waar ie echt heel gek mee was - die mensen waren supergoed voor m) durfde de eigenaar er niet met handen bij.
 Wie ben ik om te denken dat ie daar zo maar vanaf zou zijn....

Ik merk heel langzaam wel verbetering, kon ik eerst de bak niet verwisselen, bijvullen of verschonen... nu wacht ie rustig tot ik het bakje terughang en zonder in de kwetsbare hand te bijten. Al moet ik niet te lang aarzelen - dan probeert ie het gewoon opnieuw. Hij vind het heel wat dat ook hij mij een kusje mag geven en doet dat heel onhandig maar nooit te hard. Helaas heeft ie gezien dat de beide anderen af en toe mn wimperhaartjes schoonmaken. En nou wil hij dat ook *griezel*.

In mn kop zit echt die angst nog wel en stiekum houd ik er rekening mee dat ik ook nog wel eens een flinke beet kan verwachten... Daar ga je al de fout in he? Heel begrijpelijk dus dat vertrouwen maar moeilijk opbouwt - en is bij de eerstvolgende beet alweer geschonden. Troost je - je bent niet de enige... wij ploeteren mee ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2006, 16:18:48 pm »
Is het dan niet gewoon om aandacht vragen???Als je met hem aan het werken bent heb je steeds zijn aandacht.Je bent er alleen voor hem en hij voor jouw.Als je achter de computer zit dan neem je nl even afstand en hij merkt dat je er even niet alleen voor hem bent.
Volgens mij is dat dan een ander probleempje.

Rob

Daar zou je best es gelijk in kunnen hebben.  :CENS Dat dat de reden van het computer incident is.

Jouw verhaal qliqi klinkt echt als Kaya naar mij/vrouwen toe. Kaya is ook 18 jaar. Heeft blijkbaar veel succes gehad met vrouwen bang maken.  ;D Mannen doet tie niks! Dan is het de liefste knuffel!  :angry:
Daarom denk ik ook dat hij niet gemeen of vals is. En dat hem dat af te leren valt.

Is zo frustrerend dat hij het elke keer probeerd. Met handdoek om mn hand weet hij dat het geen zin heeft om te dreigen of bijten. Dus dat doet hij ook niet! Doe ik mn blote hand en hij dreigt, dan zeg ik Kaya pas op hoor. en dan stapt hij soms op maar meestal dreigt hij nog harder -> pak ik dan de handdoek -> pootje omhoog om op te stappen. Niks aan de hand!
Zet ik door met blote hand -> dan is het bloeden.

Maar het gaat wel vooruit. Mag zijn snavel aaien, koppie krauw enzo! Kusjes geven als hij in de kooi zit!

Gr Corina

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2006, 16:30:40 pm »
het valt me op dat er toch veel mensen met dit probleem zitten.
Een geschikte oplossing is er blijkbaar 'nog' niet voor.
Buiten hem in kooi en negeren en dergelijk meer.

Veel geduld dat moeten we hebben en vertrouwen.
doet dat maar eens wetende dat die knauw die komt pijn doet, heel veel pijn
ik genees nog steeds van de vorige beet.
Maar positief is dat het ook hier verminderd..steeds meer zonder handschoen.
Ik wacht het moment af om veilig eens te kunnen kroelen of aaien, zonder handschoen aan.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2006, 17:47:39 pm »
het valt me op dat er toch veel mensen met dit probleem zitten.
Een geschikte oplossing is er blijkbaar 'nog' niet voor.
Buiten hem in kooi en negeren en dergelijk meer.

Toch wel, alleen het is moeilijk.. Toch heb ik Sjakko ook zover gekregen dat ze niet meer bijt. En die beet ook tot bloedens toe hoor en als ze eenmaal vast had ging ze soms ook lekker heen en weer bewegen, al vasthoudend (net zoals Orrie deed bij Pascal). Het is me gelukt alleen door puur ni

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2006, 17:50:13 pm »
Toch wel, alleen het is moeilijk.. Toch heb ik Sjakko ook zover gekregen dat ze niet meer bijt. En die beet ook tot bloedens toe hoor en als ze eenmaal vast had ging ze soms ook lekker heen en weer bewegen, al vasthoudend (net zoals Orrie deed bij Pascal). Het is me gelukt alleen door puur ni

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2006, 17:54:08 pm »
Ja dat helpt wel vond ik, gewoon zorgen dat hij in die gladde kant bijt, daar heeft ie namelijk geen houvast. Dan slaag je er ook wel in om niet te reageren en hem gewoon te laten doen wat jij wilt (bijv. opstappen)!

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #13 Gepost op: februari 09, 2006, 17:57:10 pm »
Ja dat helpt wel vond ik, gewoon zorgen dat hij in die gladde kant bijt, daar heeft ie namelijk geen houvast. Dan slaag je er ook wel in om niet te reageren en hem gewoon te laten doen wat jij wilt (bijv. opstappen)!

aaaccchh die" fluisteraar "heeft dan toch al iets goed.. :)
dat is een gouden tip, tegen het bijten en ineens leren opstappen in

jokesfokes

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 09, 2006, 19:49:33 pm »
ik heb het met mijn pionus gehad ook tot bloedens toe bijten en niet zo zuinig ook, tot ik ergens las hoe pijnlijk ook nooit terug trekken, want het is hun bedoeling om je weg te jagen /je bang te maken, is hun manier van dreigen, en als je dus niet terug trekt na een paar keer valt het kwartje dat het toch geen nut heeft, als je wel terug trekt heeft ie zijn zin, ik weet dat het moeilijk is en heel pijnlijk maar is toch de enige oplossing, mijn sunny heeft het opgegeven en nu kan ik hem aaien, ook pakt ie nog wel mijn vingers vast met zijn snavel maar niet hard meer, ik kan hem nu zo oppakken, als ik dat in het begin deed lag ik dus echt open, pionussen hebben een soort driehoek haakje in hun snavel en als ze bijten is dat ook gelijk dwars door je huid heen, menig winkelhaak aan over gehouden, dus laten bijten en je vingers als die bijt tegen zijn bek aanduwen en niet terug :o