Auteur Topic: Bloedluis?  (gelezen 1933 keer)

andreswart

• Gast
Bloedluis?
« Gepost op: februari 12, 2007, 20:17:35 pm »
Hoi,
ik heb een vraag waar ik erg mee zit.
Hoe herken je bloedluis? Heb gelezen over een wit velletje papier in de kooi, maar wat zie je hier dan op?
Ik heb 2 grijze, waarvan een nu na een tijdje het niet te hebben gedaan, al zijn dons er uit trekt.
Ze zitten in 1 kooi en zijn nog nooit buiten geweest, ze zitten altijd binnen.
Kan bloedluis op speeltjes zitten uit de dierenwinkel, of in de ondergrond (Corbo)
Of misschien in het voer?
En als 1 er last van heeft, dan moet de andere het toch ook hebben?
Het is allen het dons, want de veren zien er erg mooi uit, dus daar zit hij niet aan.
Wat is de oplossing voor dit probleem. Ik wil wel enigzins zeker weten dat het bloedluis is, voordat ik de vogels onnodig ga behandelen.

Alvast bedankt,

Andre

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Bloedluis?
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2007, 20:18:35 pm »
verplaatst

Asura

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2007, 20:45:30 pm »
Bloedluizen kun je zien lopen, het zijn van die kleine ronde rode bolletjes. Als je ze niet ziet, denk ik dat er een ander probleem is ???

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2007, 21:26:13 pm »
Bloedluis is 's nachts pas actief overdag kruipen ze weg. Ik las straks nog ergens dat iemand 's avonds laat was gaan kijken met een zaklampje, die persoon had inderdaad witte velletjes keukenrol om en onderin de kooi gelegd. Ze had ze duidelijk zien lopen.

miekje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2007, 16:07:37 pm »
Hoe herken je bloedluis? Heb gelezen over een wit velletje papier in de kooi, maar wat zie je hier dan op?

Bloedluis zijn idd kleine rode bolletjes, je kan ze goed zien op wit papier, maar je kan ook met bijvoobeeld een mesje alle hoekjes, kiertjes en spleetjes afschrappen, want daar verstoppen ze zich graag. Bijvoorbeeld naast zitstokken of in een hoekje van de kooi. Als er bloedluis zit, krijg je vanzelf rode vlekken op het mes  ;)

Kan bloedluis op speeltjes zitten uit de dierenwinkel, of in de ondergrond (Corbo)
Of misschien in het voer?

Bloedluis kan zeker tussen de speeltjes zitten, ze verstoppen zich niet zo vaak in bodembedekking of in het voer. Ze houden meer van donkere kiertjes.

En als 1 er last van heeft, dan moet de andere het toch ook hebben?

Dit klopt  ;) Bloedluis vaak te vinden tussen de, zeg maar, oksels van de vogel. En ze kruipen ´s nachts lekker op die warme plekjes van de vogels.

Ik heb 2 grijze, waarvan een nu na een tijdje het niet te hebben gedaan, al zijn dons er uit trekt.
Het is allen het dons, want de veren zien er erg mooi uit, dus daar zit hij niet aan.
Wat is de oplossing voor dit probleem. Ik wil wel enigzins zeker weten dat het bloedluis is, voordat ik de vogels onnodig ga behandelen.

Als ik jouw verhaal zo verder lees, denk ik dat er iets anders aan de hand is. Omdat het maar 1 vogel betreft, en de ander geen last van donsplukken heeft.
Als ik jou was zou ik een dierenarts/vogelarts opzoeken  :CENS
Succes  :-*

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2007, 09:42:06 am »
hmz, geen reactie terug meer. jammer....

ik had er nog nooit van gehoord. zie je maar, ik leer elke dag bij...
brrrr, nog meer enge dingen waar ze last van kunnen hebben.  :o

andreswart

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2007, 14:10:37 pm »
Gister was hij weer vrij rustig, geen overtollig donsgepluk.
Heb de hele kooi nagezocht met lamp en mesje, maar kan niets vinden wat op bloedluis lijkt.
Zal het dan toch met de rui te maken hebben. Hij is nl. erg in de rui, en wil ook voortduren gekriebeld worden.
Ik hou het in ieder geval in de gaten.
Bedankt voor de reacties,
Andre

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2007, 14:23:49 pm »
jaaaaaaaaaaa ,als hij in de rui is DAT verklaart natuurlijk een heleboel, dat geeft jeuk en zeker wat nervositeit

kroel ze maar eens extra aan hun stekeltjes zal wel deugd doen

ludy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 27, 2007, 22:02:25 pm »
Je neemt een electriciteitsbuisje van 10 tot 20 cm. Doe hierin een opgerolt stukje golfpapier, dat om beschuit heen zit. Wanneer er na een nacht geen bloedluis in dit voor hen super aantrekkelijke verblijf is gekropen, dan zit het er ook niet. De bloedluis is met het blote oog slecht warneembaar, maar heel goed met een vergrootglas. Er is een natuurlijk bestrijdingsmiddel: roofmijt. Op het internet zijn er diverse adressen waar je een reageerbuisje met deze diertjes kan bestellen. De roofmijten eten binnen 24 uur alle bloedmijten op en slaan daarna de hand aan zichzelf, zodat er niets overblijft. Gedemonstreerd op de beurs in Houten. Rui is bij een papegaai nauwelijks zichtbaar. Wanneer er echt kale plekken ontstaan, dan hebben we het over plukken en dat is probleemgedrag. Één van de reden van plukken kan zijn, het de hele dag in een kooi moeten zitten, want daar hoort een papegaai niet. Ga voor meer informatie maar eens kijken op www.sppw.nl en overweeg een gedragsconsult te nemen bij dr Jan Hooimeijer in Meppel. Leuker voor je papegaai(en) en leuker voor jezelf.

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2007, 13:01:57 pm »
Bedankt voor de tip van dat buisje met golfkarton!