Auteur Topic: Micks (probleem) gedrag  (gelezen 5931 keer)

Dorian

• Gast
Micks (probleem) gedrag
« Gepost op: februari 19, 2007, 10:03:46 am »
Ik heb even gewacht hoe Mick zich zou ontwikkelen, voordat ik hier met vragen en het hele verhaal zou komen.

Mick heeft eerder zelf mogen bepalen wanneer ze uit de kooi kwam. Dus ze werd er niet uitgehaald.
Dat was dus het eerste probleem. Ze beet keihard als ik haar wilde pakken. Een paar gaten in mijn handen, trui en handdoeken verder is ze daarmee opgehouden.
Ze bijt niet meer nu, nja, soms, maar da's meer om te checken of het echt niet meer werkt.

Verder is het toch een schreeuwertje. Op een nogal maffe manier. Ze doet dan namelijk een brandalarm of zoiets na en een flipperkast. Echt keihard.
Hoe dat afgeleerd kan worden weten we wel, maar eenvoudig zal het niet zijn.
Het is dus belangrijk om haar op gezette tijden aandacht te geven en dan 1 op 1 bezig te zijn.
Ze zegt trouwens vaak "hou je bek"... Dat zegt mss ook wel genoeg.

Maar ze wil geen 1 op 1 aandacht. Volgens mij heeft Mick ook nog niet geleerd om te spelen. Ze vindt eigenlijk niks interessant. Ze snapt er echt niks van.
Belonen gaat ook nogal moeilijk, want ze neemt niks uit je hand aan. In ieder geval niet echt graag. Zonnebloempitjes, het zal allemaal wel. Boeit haar niet zoveel.

Meer zeg ik nu even niet (in dat ik dit typte kwamen er alweer ideeen bij me op, maar ik wil eerst jullie reacties afwachten).

Ik hoop dat jullie tips hebben en alles vragen wat je vragen wil. Nu lopen we vast en het is wel fijn als iemand je bewust maakt van de blinde vlekken die er zijn.

miekje

• Gast
Re: Micks (probleem) gedrag
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2007, 10:10:02 am »
Ik wil je heel veel succes wensen met Mick  :-*
En ik weet zeker dat het je gaat lukken een voorbeeldige papegaai van te maken!  :good:

Dorian

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2007, 10:15:45 am »
Thanx Miekje.
Het zal wel wat tijd kosten om dit eruit te krijgen en haar wat zekerder te laten zijn. Ze snapt heel veel gewoon niet.
En eigenlijk moeten we nu dus samen (Menno en ik) een heel stappenplan in elkaar draaien, maar we moeten wel zoeken naar het begin enzo...

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2007, 10:18:01 am »
Ik denk dat je ten eerste geduld moet hebben. Hij is nog maar net bij jullie.
Hij krijgt nu ineens heel andere soort aandacht, (andere) speeltjes, hij moet dat idd leren.
Probeer er achter te komen wat hij wel leuk vind. Papier/karton/hout enzovoorts. het simpelste kan enorm leuk zijn.
En zo zal dat gaan ontwikkelen!

Als ze geen beloning wil is misschien je stem wel voldoende. Want ineens krijgt ze lieve aandacht en een leuke reactie, Ipv een sjagerijnig hou je kop!

maaar echt geduld is nu het belangrijkste

Dorian

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2007, 10:19:37 am »
haha, thanx corina. we weten het eigenlijk ook wel, maar het is toch wel fijn om dat nog eens bevestigd te krijgen.
en dat er kritisch gekeken wordt naar je aanpak....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2007, 10:23:44 am »
Tsja, brandalarm en dergelijke, dat is niet leuk om te horen.. Totaal geen aandacht aan schenken, dat weet je wel!! Als ze leuk babbelt kun je wel aandacht geven. Dat heeft ze snel genoeg in de gaten! :)

Dat spelen.. Sajkko is ook niet zo'n speeltjesmens, nooit geweest en nooit geworden. Ik kreeg haar ook toen ze al 2,5 jaar was en blijkbaar nooit speeltjes gehad. Wel zit ze altijd met schoenveters te spelen en te rafelen. Dan maar veters, het is in ieder geval iets!

Goed dat je haar nu gewoon kunt pakken zonder dat ze bijt!! :thumsup: Goed gedaan!! Belangrijk is denk ik dat je leuke, interessante dingen doet als je haar uit de kooi gehaald hebt. Dat er iets leuks gebeurt als ze uit gaat (je zet haar dan op de klimboom ofzo? Vindt ze dat leuk?).

Het is even uitzoeken waar je haar het beste mee kunt belonen. Ze moet dan eigenlijk ook een beetje hongerig zijn, anders werkt het niet..  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2007, 10:46:12 am »
de klimboom vindt ze ook niet geweldig. en ik wil ook niet (ja hoor, daar komt het) dat Mick het als HAAR speelboom gaat zien.
want Pink kan er nu niet goed in, ze kan zich niet weren tegen Mick.

Dus dat moet nog even wachten, voordat dat echt gaat werken...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2007, 11:02:58 am »
Het hoeft ook allemaal niet snel snel he?
Ik heb met Yiska ook veel geduld, doe elke dag wat met hem en het hoeft van mij ook niet allemaal meteen. Komt allemaal goed!! ;)

qliqi

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 19, 2007, 11:20:44 am »
het kan soms echt even duren voor ze los komen. Grijze Rocko die hier kwam toen ie 15 was en nooit uit de kooi was ook zon niets gewend 'bijtertje'. Het bijten was er het snelste uit maar ik ontdekte al snel dat ie in ieder geval 1 ding echt op zn papegaai's doet: slopen. Dus ik bood m doosjes en dozen aan die met veel overgave werden 'versnipperd'. Door de dozen steeds te verplaatsen ging Rocko klimmen, over schuine takken, langs touwen en ladders en werd steeds zekerder. Nu zijn we bijna 1 1/2 jaar verder en gaat ie als een speer. Maar eigenlijk pas de laatste 3 maanden zeg ik: hij is eindelijk zeker.

billy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2007, 18:09:11 pm »
Net als iedereen anders zegt geduld  : Bij mijn bange amazone Billy heeft het ook lang geduurd voor ik zijn vertrouwen had, door je vogel te observeren leer je waneer je 'wat meer' kan doorgaan en in andere situaties, moet je weer op tijd stoppen.
Maar dat weet je zelf ook allang hihi
Succes met Mick  :-*

Groetjes Els

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 19, 2007, 18:33:27 pm »
Ja, ik ben het vooral met het geduld hebben eens...
Ik begrijp dat je snel wilt, maar al het goede komt langzaam.
Je hebt Mickey nog maar net een paar weken. Je moet dingen langzaam introduceren.
Ga is naast zijn kooi zitten met een papiertje en ga het is heel geïnteresseerd versnipperen. Geen aandacht voor Mickey, maar alleen voor het papiertje...
Doe dit ook met andere dingen...
Verder ben ik het met Corina eens. Bied Mick zoveel mogelijk aan en dan zal je zelf wel zien wat hij het mooiste vindt.
Ik begrijp je frustratie en ook van het schreeuwen...

Vooral als je meer vogels hebt kan het echt een gekkenhuis worden. Want soms steken ze elkaar gewoon aan  :( :cry:  Negeren werkt bij ons dan ook niet altijd even goed, omdat ze dus wel op elkaar reageren.
Wij zijn uit ellende wel naar boven gegaan om daar maar gezellig onder de dekens tv te gaan kijken tot ze stil waren.
Ook hebben we geprobeert om de vogels nat te spuiten als ze vervelend waren. Dit werkte voor de ene vogel wel en de andere weer niet... (Tigo dacht bijvoorbeeld dat ie mocht douchen en dat is voor hem dus echt geen straf  :) )
Nu zetten we de schreeuwende vogel in een aparte kamer, tot deze stil is en dit lijkt voor ons op het moment de beste oplossing. (we pakken de vogel op, door hem/haar op te laten stappen. Zeggen niks en kijken de vogel niet aan, als we naar de keuken lopen. Dan laten we hem/haar afstappen op één van hun zitstokken en doen dan de keukendeur dicht. Dan laten we ze zitten tot ze rustig zijn en wachten nog even voor de zekerheid, dat ze niet weer beginnen.)

Voor de rest kan ik je alleen maar zeggen dat je vol moet houden. Gewenst gedrag belonen (gezellig babbelen, praten en spelen, maar ook als hij rustig is natuurlijk.) en negatief gedrag negeren.

(Af en toe kan je helemaal gek worden van je vogels hè  ;) )
Ik weet dat je het kan Dorian  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 18:35:00 pm door giggles »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2007, 19:21:59 pm »
hey door
jammer wat ik hier lees,maar door moed en geduld kom je er wel,bashra (10j)van men vriendin heeft ook geen speelgoed gekend en sloopt nu de rolletjes van papier als de beste ,terwijl hij van zijn eerste rolletje bijna een hartstilstand kreeg,zo'n eng ding ,nu sloopt hij dit aan de lopende band
mischey moet wennen en natuurlijk gaat hij uitproberen,hoe zou je zelf zijn  :CENS
dus net zoals de anderen zeg ik ,geduld meissie ,het komt top in orde ,ben ik gans zeker van  ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2007, 19:26:44 pm »
echt thanx allemaal.
ik zei al dat ik af en toe gewoon op de blinde vlekken gewezen moet worden.
dat blijkt nu ook.

als ik zie wat we al bereikt hebben met Mick in 2 weken dan is dat HEEL veel.
en dan vergeet je dat ze er pas 2 weekjes is.
dat je dus geduld moet hebben.

het is niet zozeer het gebrek aan geduld. dat hebben we allebei gelukkig wel.
niet alleen naar elkaar, maar ook in ons werk is dat wel een vereiste.
het is meer dat je zo snel vergeet dat het pas gaat om 2 weken en echt niet langer dan dat.
dus eigenlijk gaat het heel goed.

we hebben wel al dingen met haar bereikt: niet bijten, geen zaadjes opgeven, bij beiden op de kop hangen, pootje geven, mee door het hele huis zonder af te springen, dansen met Menno, maar ook soms met mij, spelen in een schommel, elastiekjes kapot durven maken (die ze mocht hebben), spelen met etiketten en natte vaatdoekjes, wcrol slopen.

dus op zich gaat het echt wel goed.
ik hoop dat als ik hier blijf plaatsen hoe het gaat, jullie me blijven wijzen op de andere belangrijke dingen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2007, 19:31:07 pm »
zo mag ik het horen door ,flinke meid zeg  :a036:

ps,had ik met tuurtje ook zenne,je maakt steeds de vergelijking met de andere gaai maar vergeet dat hij moet wennen,igv tuur jonger is dan flip + zijn handicap
en als ik nu zie wat tuur al kan op die korte tijd dat hij er is,ben ik best fier

en dat mag jij ook zijn,het is maar pas 2 weken ,je bent goed bezig  :thumsup:

giggles

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 19, 2007, 19:32:03 pm »
Ik kan best begrijpen hoe machteloos/moedeloos je je kan voelen als je gaai zijn sterke eigen willetje aan het tonen is...  doh
Hier kan het met 4 gaaien ook best feest zijn hoor en dan zitten Iloon en ik elkaar ook wel is aan te kijken van... Waarom hebben we er ook alweer 4???  WTF

Maar dan 5 minuten later liggen we weer helemaal dubbel van het lachen om die clowns  :hart:
Daar is een forum ook zo lekker voor hè. Even je frustratie van je af schrijven en je twijfels die vaak heel makkelijk worden weggenomen  console

Het gaat vast en zeker goedkomen tussen jullie en Mickey  coolthumb
En als jij/jullie je even gefrustreerd voelen, of ergens over twijfelen, dan gewoon lekker van je af schrijven  :thumsup: