Zo even een kleine updeet.
Het gaat beter met Mick. Alweer eigenlijk.
Ze is er nu 3 weken.
Gisteren heeft ze voor het eerst iets uit mijn had aangepakt en het in ieder geval kapot gebeten.
Ze at het helaas nog niet op, maar het is weer een klein stapje.
De alarmgeluiden komen veel minder voor. Kwamen moet ik zeggen.
Er zat duidelijke verbetering in, maar nu Pinkey ook lawaai begint te maken gaan ze tegen elkaar op krijsen.
Terwijl Pinks eerste geluid vaak is omdat ze gewoon ontzettende jeuk heeft en daar boos over wordt.
Dat maakt het wel een stuk moeilijker. Het belonen van Micks goede gedrag is vaak een beloning van Pinks negatieve gedrag.
Ik heb nog eens zitten bladeren in het boekje van Bonny Talsma, maar helaas niks over het opvoeden van twee papegaaien.
Ik denk dat we daar pas echt aan kunnen gaan werken als Pink beter is.
Niet dat die nu alles mag, maar het maakt het wel wat makkelijker.
Tot die tijd hoop ik dat jullie met goede ideeen komen om twee papegaaien met hetzelfde probleem op te voeden.
Bij Mick ligt de grens in wat ze mag bij kletsen.
Bij Pink bij pruttelen.
De beloningen komen dus op twee verschillende momenten en twee verschillende gedragingen.
Pink is makkelijk te corrigeren door geen aandacht te schenken aan wat ze doet. Ze houdt dan vrij snel op.
Mick is redelijk makkelijk te corrigeren door haar geklets te belonen.
Maar die twee beloningen hebben invloed op elkaar. Want als we niks zeggen, begint Mick te alarmeren.
En als we wel wat zeggen gaat Pink gillen.Â

Eigenlijk zet ik dit niet eens per se hier neer omdat ik verwacht dat er mega-oplossingen komen.
Ik weet dat iedereen mee zal denken, ervaringen zal denken en tips zal geven.
Nog leuker is het om op deze manier ook zelf de vooruitgang te zien.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat er bij ons nog helemaal geen sprake is van frustratie.
Ik moet er eigenlijk wel om lachen, want het is een nieuwe ontwikkeling tussen de twee meiden en dat is gewoon geweldig.
Het is meer een heeeeele grote uitdaging. Geen frustratie dus. Nog niet in ieder geval.