Zo, daar ben ik weer eens na lange tijd. Ik wil even bij je reageren.
Bij mij heeft het 3 jaar geduurd voor ik Bobbie en Dinky, allebei jardine papegaaien en even oud, bij elkaar in 1 kooi kon zetten.
Ik zette ieder zijn/haar kooi aan het uiteinde van de speeltafel. Ik zorgde dat de voorkant én de bovenkant van allebei de kooien open stond, zodat ze (Dinky was bang) ook weer uit haar kooi kon als Bobbie haar een bezoekje bracht. Dat heb ik steeds langer gedaan.
Op een gegeven moment accepteerde Dinky de aanwezigheid van Bobbie. Ze zaten krakend naast elkaar. Dit heeft dus wel 3 jaar geduurd.
Nu Bobbie is overleden heb ik een jaar later een meyertje erbij. Eerst kennis laten maken op vreemd terrein, ging goed. Dinky is een muts dus vond die kleine ook eng. In de vogelkamer de kooien naast elkaar. Weer speeltafel er tussen, kooien aan alle kanten open.
Juultje het meyertje mocht echter niet in de kooi van Dinky komen, andersom wel. Dat duurde en duurde.

Toen een grote kooi gekocht voor een leuk prijsje

, maatje ara.

. Allebei hun kooien leeggemaakt en weggehaald, de gigakooi ingedeeld en op een andere plek gezet dan waar ze stonden, allebei de dames in de gigakooi geplaatst en sindsdien gaat het goed.

Ze poetsen elkaar niet en zitten niet vlak naast elkaar, jagen af en toe achter elkaar aan maar er is plek zat om weg te komen.
Vanmiddag onderstaande foto gemaakt. Ze "communiceren" steeds meer met elkaar:

Dus als je het echt wilt dat ze bij elkaar in een kooi komen, geef de moed dan niet te snel op.