Auteur Topic: Papegaaiencursus verplicht?  (gelezen 4411 keer)

ludy

• Gast
Papegaaiencursus verplicht?
« Gepost op: maart 28, 2007, 23:03:46 pm »
Ik heb het gezien (Die vijf stapjes) Ik vind Bonny Talsma ook goed en Tinley. Ik denk dat het belangrijk is, dat mensen de intelligentie van gaaien erkennen en er gewoon goed me bezig zijn. Wanneer ik op Marktplaats permanent ca 4000 kromsnavels in de aanbieding zie, waarvan de helft via dierenwinkels  en handelaren en er komen per dag 300 tot 400 nieuwe advertenties bij, dan schieten me de tranen in de ogen. Ook bij het NOP komen tussen 1500 en 2000 papegaaien per jaar binnen en dan al die andere papegaaienopvangen nog. Al die ellende zou grotendeel voorkomen kunnen worden, wanneer mensen een cursus gaan doen. Bij wie, zal me een biet zijn, als ze het maar doen. Voor honden is het inmiddels algemeen geaccepteerd en bijna iedereen doet het, voor gaaien helaas nog lang niet. Ik vind het nog al eens eng om op fora wel goed bedoelde adviezen te lezen, maar heb toch steeds de neiging om door te sturen naar vakmensen, omdat de kennis van de vogelarts toch even een paar balken hoger ligt dan van een goedwillende amateur zoals ik. Maar beloofd is beloofd, geen links meer. :good:

ede

• Gast
Re: Kortwieken
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2007, 07:11:58 am »
 :)  :thumsup:
Je hebt wel een beetje gelijk, dat het eng kan zijn. Enb dat goedbedoelde adviezen verkeerd uitpakken.
Maar doordat die forums er zijn... zijn mensen wel met hun vogel bezig. Daardoor komen nu langzaam aan veel vogels hun kooi uit. Want hoeveel verhalen ik hier al niet heb gelezen van mensen die zelf goed bezig zijn met hun gaai.. ook anderen helpen.
We hebben in augustus een meeting gehad met de papegaaien erbij. Het stond in de krant en op internet enzo. Meerdere leden hebben in de krant gestaan omdat ze zo met hun papegaai bezig zijn.
Dus wat dat betreft denk ik dat de forums daar een hele hele grote bijdrage aan levert.
Voor medische zaken word er altijd doorverwezen naar een VA.

Ik denk wel dat als er meer mensen naar de cursus toe moeten.. dat tie stukken goedkoper moet worden. Niet iedereen legt zomaar 300 euro neer voor een cursus over papegaaien! Hoe graag ze ook zouden willen!  :CENS

Ik heb het even afgesplitst want het lijkt me wel een interessante stelling.  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2007, 07:14:47 am door Cosch »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Papegaaiencursus verplicht?
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2007, 09:56:16 am »
Ik ben het met Corina eens. Juist door de fora gaat men zich verdiepen in de opvoeding en in het gedrag van de gaaien. Ik heb mijn Sjakko overgenomen van iemand en had toen 1 boekje gelezen, waar weinig in stond over opvoeden. Wel ben ik een dierenvriend die nooit van zijn leven een dier weg zal doen, hoe moeilijk ze ook zijn. Maar goed, op het forum vond ik de informatie die ik zocht en heb van een bijtende papegaai een superlieve en tamme gaai gemaakt, die ik volledig vertrouw en zij mij! En ik ben bij geen vogelarts geweest... Door mijn ervaringen kon ik anderen adviezen geven (en dan ook alleen advies in de trant van: dit werkte bij mij, dus het is het proberen waard).

En natuurlijk heb je gelijk dat er zo veel papegaaien aangeboden worden zonder het advies van: verdiep je in de opvoeding etc.
Dat vind ik bijv. het goede van bijv. een zaak als Dieca. Sjaak heeft zelf Tinley gedaan en kan advies geven bij "ongewenst" gedrag en doet dat ook.  ;)

Ik heb als tweede gaai ook bewust geen jong genomen maar een amazone van 30 jaar, waar ik nog lang niet klaar mee ben! :S

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2007, 15:43:46 pm »
of ze het kunnen verplichten weet ik niet   ???
maar ze zouden het wel aantrekkelijker kunnen maken,hier in belgie is vb niks  :S
en zolang er niets zal zijn zal ik voor de meesten steeds als gek bestempeld worden omdat ik men gaaien een "uit de kooi " leven geef

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2007, 21:57:18 pm »
Ik denk dat het gewoon een kwestie is het kaft van het koren scheiden. Want waar begint de "ellende"???
Bij de kweker of winkel waar de gaai wegkomt. Het is zaak van de kweker of verkoper om de mensen zo goed mogelijk te informeren. Je gaat er toch vanuit dat zo'n man/vrouw begonnen is met verkopen van gaaitjes, omdat er een vorm van passie is/was bij de kweker/verkoper. Als dit het geval is, dan wil je je kindjes een zo goed mogelijk huis geven lijkt mij.

Maar ook meer bekendheid over de opvoeding van gaaien is erg belangrijk.
Als ik met me gaaien op straat loop krijg ik altijd dezelfde cliché vragen naar me hoofd geslingert:
  • Vliegen ze niet weg?
  • Bijten ze niet?
  • Praten ze al?
  • Is het niet te koud voor ze?
  • etc, etc.

Mensen weten gewoon niet beter....
Een cursus verplicht maken weet ik niet, want puppytraining is ook niet verplicht.
Maar goed advies voor aankoop is wel een hele goeie.

PS: Leuk topic  ;)

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2007, 22:04:41 pm »
Ja he?

Ja mensen weten nog zo weinig over papegaaien. En anderen veroordelen gelijk omdat ze een verkeerd beeld in hoofd hebben van hoe papegaaien gehouden kunnen worden.

Ik denk dat bij veel mensen waarvan de gaai in een mini kooitje zit, zijn hele leven, ze het niet eens zo slecht bedoelen met de papegaai. Maar gewoon niet de mogelijkheden kennen.

En door op forums erover te praten.. door in kranten te komen.. kun je toch de mensen meer bereiken.
Dus ja.. ik denk ook dat er eerst nog een hoop gedaan moet worden aan het bekend maken van de mogelijkheden. En als dan de cursussen nog iets toegankelijker zouden worden.... zou het helemaal mooi zijn!

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2007, 22:39:16 pm »
men folders/flyers zijn bijna klaar ,ik zou ze willen ophangen in de dierenwinkels en eventuele gewone winkels in de buurt
de hoofdtitel is "DOE MEER MET JE PAPEGAAI " en een paar foto's van flipke en arthur en dan een vermeding van men emailadres in d ehoop dat mensen me kontakteren en dan eventueel zou ik een soort van vergadering houden--geheel vrijblijvend en met de pc een paar filmpjes en foto's tonen van hier op het forum ,waar ik dan uiteraard aan de betrokken personen de toestemming zal vragen

dat is één van de 2 projecten ivm gaaien voor dit jaar ,ik hoop dat het me lukt en dat ik toch een paar mensen kan bereiken

ede

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2007, 22:41:29 pm »
Dat zou al een heel mooi begin zijn in Belgie Vivke!  :thumsup:  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2007, 22:49:36 pm »
eigenlijk zou ik een beetje misbruik willen maken van jarno en ilona  :)  als die op de camping komen en dan de krant eventueel inschakelen om eens langs te komen ,want ik heel alleen daar ben ik net niet frank genoeg voor
nu jullie horen het wel hoe het loopt ,er moet toch iemand voor gek worden verklaard eer zoiets leuks in de wereld komt ,laat het dan maar die gekke belgische viv zijn  cheesy2

giggles

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2007, 22:52:58 pm »
Hahaha en ik maar denken dat je ons vroeg om de gezelligheid  doh

Weten we dat ook weer zeg  :cry:
Het zal mij benieuwen in hoe grote getallen de pers op ons staat te wachten vant zomer  :P

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2007, 22:55:01 pm »
Hahaha en ik maar denken dat je ons vroeg om de gezelligheid 

is ook zo hoor ,maar wat later werd men projectje geboren en ja  :CENS de gedachte was er ineens  :sorry:

ede

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2007, 22:58:50 pm »
Het is voor het goede doel Jarno!  cheesy2  cheesy2

Sandra stond ook al in de krant hier in Nederland toenmet de meeting. Dus nu moet er een gastoptreden terug!  ;)

miekje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2007, 14:20:00 pm »
men folders/flyers zijn bijna klaar ,

Dat is grappig!
Ik heb net een paar weken geleden foldertjes gemaakt over valkparkieten,voor (toekomstige) eigenaren.  :thumsup:
Met een hoop informatie over het houden en omgaan met tamme valkjes  ;)
Ik kreeg heel vaak rare en vreemde vragen van mensen, die dachten dat valkparkieten bijvoorbeeld muizen aten  :o  doh (niet te verwarren met valken...)
En als er ooit mensen komen die een (baby)valkparkietje van me willen kopen, krijgen ze er alleen 1 mee, als ik ze geschikt vind  :)  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2007, 16:49:01 pm »
En als er ooit mensen komen die een (baby)valkparkietje van me willen kopen, krijgen ze er alleen 1 mee, als ik ze geschikt vind  :)  ;)

geschikt voor een valkje of geschikt voor een folder ??

miekje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2007, 19:28:51 pm »
 cheesy2

Voor allebei  :P