Wat is een hoog foutpercentage? Voor een instituut valt dat mee, die zeggen dat een foutmarge erbij hoort. Voor de eigenaar van een beestje is elke fout een ramp.
Ik ken 3 'echte' verhalen en de rest is idd via via:
Eentje van een ander forum, okee dat is misschien vaag voor andren, maar zo voelde dat voor mij niet.
Eentje van Bert Smedenga (Lorreco). Hij heeft (nu al een jaar terug) iets van 13 of 16 vogels laten testen via Gendika, allemaal besmet, voordat hij tot actie overging, heeft hij extra laten testen, 2 x en toen bleek er niets aan de hand te zijn. Staat ook ergens op dit forum gemeld.
En het is mezelf gebeurd.
Ik ben erg eigenwijs geweest en heb ondanks alle waarschuwingen toch mijn vogels bij Gendika laten testen. Uitslag: foute boel!

Ik ben diezelfde dag nog naar Theel (va) geweest, hij heeft ze onderzocht en vond de vogels er keurig en gezond en verzorgd uitzien en raadde me aan toch een tweede test te doen. Hij kon zich niet voorstellen dat alle vogels, bedenkende dat ze zo jong zijn, het hadden, zonder dat er eentje tekenen vertoonde. Zo gezegd zo gedaan. Die test heeft er langer over gedaan, want na de 'normale' uitslag hebben ze het bloed ook nog eens opgewerkt/bewerkt voor nog iets voor alle zekerheid. Uitslag: niets aan de hand! Na een tijdje werd ik steeds onzekerder; heb ik Hedwig vd Horst (va) gebeld, zij reageerde net als Theel. Van haar hoorde ik dat zij een zgn doe het-zelf test van een Engels lab naar mensen stuurde. Uiteindelijk die nog voor alle zekerheid gedaan, bloed en veren naar Engeland, uitslag: niets aan de hand.
Dat was een hele akelige periode. De angst om je dieren, maar ook omdat ik mezelf zo stom voelde. Alles waar ik voor gewaarschuwd was, kwam uit. Dat had ik natuurlijk wel in mijn achterhoofd, vandaar dat ik ook Theel heb gebeld. Gelukkig maar! Die man was geweldig en ik kon direct terecht.
Misschien had ik dit toen direct met jullie moeten delen, maar het was zo akelig! (hoewel sommigen het waarschijnlijk wel weten, want hoe groot is de gaaienwereld)
Maar dit is wel de reden waarom ik zo op een second opinion aandring.