Auteur Topic: verschil man en pop valkparkiet  (gelezen 7586 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
verschil man en pop valkparkiet
« Gepost op: april 22, 2007, 00:22:23 am »
Gefeliciteerd!!!!

:offtopic: Mag ik van jou weten waaraan je bij de kleintjes kunt zien of het een mannetje of popje is, iets met de kleur in de staartveren had ik ergens gelezen, klopt die theorie? Ik mag namelijk een kleintje uitkiezen over een week of 6/7 (hij is nu 1 weekje oud). Mijn dochtertje wil het liefst een mannetje, klopt het dat die ook wat rustiger en liever zijn dan de popjes of gaat die theorie bij valkjes niet op?

Edit Cosch: topics afgesplitst en titel aangepast
« Laatst bewerkt op: april 22, 2007, 13:23:20 pm door Cosch »

ede

• Gast
Re: 2e kweekjaar met de valkparkieten
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2007, 08:56:40 am »
Het was toch andersom?
Mannetjes zouden kunnen praten en fluiten mooi. En popjes zijn wat stiller maar wel aanhankelijker.
 :CENS  :CENS
een vriendin heeft 2 valkjes en ik meen me te herinneren dat ze dat vertelde toen!

ferret

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2007, 09:15:49 am »
Het ligt er meer aan hoe de kleine wordt opgevoed.
Wordt deze veel in de handen gehouden dan maakt het niet uit of het een man of vrouw is.
Dan wordt deze toch wel goed tam. Lief zijn ze dan allemaal.
Wanneer ze jong zijn kan je het toch niet zien, alleen als ze ouder zijn aan het gedrag.

Na de rui is het beter te zien maar soms gaan er 2 of meer keer ruien overheen voor ze geheel goed zijn.
Dan kan je aan de staartveren iid zien of het een man of pop is.
De pop heeft strepen onder de staartveren en cloaca en de man niet.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2007, 13:07:34 pm »
Ze worden nu al in d hand genomen dus zijn straks al een heel eind voorbereid op het tam maken  :hart: bij grasparkieten zijn de popjes bijteriger en de mannetjes trekken makkelijker naar de mens vandaar dat ik het graag wil weten hoe dat bij valkjes zit. Maar ik begrijp dat het bij valkjes niet zo heel veel uitmaakt dat ze beide erg vredelievend zijn als ze goed tam gemaakt worden. Ik wil gewoon voorkomen dat het toch op de een of andere manier op een teleurstelling uitloopt zoals het eigenlijk met  haar aga's is gegaan (alhoewel we nu ernstig genieten van hun nu ze buiten hun grote verblijf hebben. Ze laten zich ook weer kriebelen  :hart: )

Corina je mag dit afsplitsen want dit gaat nu erg off-tophic ben ik bang...
« Laatst bewerkt op: april 22, 2007, 19:45:55 pm door Dianne »

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2007, 13:22:22 pm »
Ja is goed. Bij deze gebeurd!

miekje

• Gast
Re: verschil man en pop valkparkiet
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2007, 18:51:53 pm »
Bij valkparkietjes kan je pas na de eerste rui zeker zeggen of het een man of een pop is.
En dan is het bij sommige mutaties nog niet helemaal zeker.
Het eerste halfjaar lijken het allemaal popjes (uitzonderingen daargelaten ;) )
Dat kan je goed zien bij 2 jongen die ik vorig jaar had

Dit is Sunny, een paar weekjes oud, was toen precies een popje. Geen rode wangvlekken, visgraatmotief staart enz.

Dit is Sunny nu, een mooie halfvolgroeide man

En dit is Roppie, van kleins af aan was al duidelijk te zien dat dit een man was, rode wangvlekken, maar vooral een knalgele kuif! meteen vanaf de eerste veerkokertjes had hij dat al.

Of ze tam zijn is idd afhankelijk van hoe de kweker met ze om gaat. Ik heb bijvoorbeeld de kleintjes veel in de hand, dus zijn ze heel lief en niet bang voor handen.
Of dit later zo blijft is natuurlijk aan jullie, maar dat weet je wel van je eigen papegaaien  ;)

Verschil tussen man en pop qua liefigheid is niet zo heel erg groot. Maar mannetjes kunnen in de "paarperiode" wat meer afstandelijker zijn, maar dat is maar eventjes.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2007, 19:47:30 pm »
Bedankt voor je reactie Miekje, maar die knal gele kuif is dat typisch mannelijk dan? De ouders zijn wildkleur.

miekje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2007, 22:27:51 pm »
Bedankt voor je reactie Miekje, maar die knal gele kuif is dat typisch mannelijk dan? De ouders zijn wildkleur.

De knalgele kuif is idd mannelijk, hoewel je ook bonte popjes ziet, maar die zijn niet zo overheersend en knalgeel.
De ouders zijn wildkleur, maar dit was een toverballennest  :)

Maar het is meer even om te laten zien dat je het niet vanaf het begin met zekerheid kan zeggen, maar dat er altijd uitzonderlijke gevallen zijn  :)

Mijn donut dachten we ook eerst dat het een mannetje zou zijn, omdat ie vanaf kleins af aan al donker oranje wangvlekken had, maar dat blijkt toch weer een popje  ???

Als ik je een advies mag geven, zoek gewoon een lief kleintje uit waar je helemaal voor valt. Mocht het een mannetje zijn dan heb je geluk met fluiten en praten. Maar mocht het een popje zijn, die zijn ook helemaal geweldig en lief (kijk maar naar Peanut  :P ) En als ze dan ook nog parels hebben blijft dat ook bij popjes! (Donut)  ;) Bij mannen verdwijnen die op den duur (dat is weer een voordeel van popjes ;) )

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2007, 23:23:52 pm »
Oke we laten ons maar gewoon verrassen!  ;) Bij valkjes hoef je natuurlijk ook niet zo bang te zijn, het karakter zit net een beetje anders in elkaar dan bij aga's. Parkietjes heb ik zelf al vanaf klein kind en valkjes moeten nog vredelievender zijn dan grasjes heb ik begrepen. Ik heb zelf in mijn voliere een jong koppeltje maar die zijn heel erg bang en vliegen meteen ver van me weg als ik de voliere instap, misschien dat ik volgend jaar weer eens blokken ga ophangen in de voliere  ;)

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2007, 11:28:40 am »
Nou die 2 valkjes van die vriendin zijn zoooo eenkennig. Ik zie ze ook niet vaak maar voor mij zijn ze echt niet lief. Gelukkig hebben ze niet zo'n grote snavel als een papegaai want dan had ik geen vinger over gehad.
Dus ik zou idd wel zorgen dat zij em het vaakste vast pakt en er mee speelt enzo!

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2007, 11:53:40 am »
Ja dat zeker..zal moeilijk voor me zijn maar hij is van Minouk.

miekje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2007, 18:32:12 pm »
Als je ze niet eenkennig wilt laten worden, moet je goed ervoor zorgen dat ze vaak door verschillende mensen vast worden gehouden, vooral als ze nog wat jonger zijn.
Dat doe ik met mijn jonkies ook; mannen, vrouwen, kinderen, mensen met brillen, mannen met baarden/snorren enz enz....
Eigenlijk netzoals met puppys  ;)

(tip: ik heb ook nog kleintjes in de aanbieding  :-[ )      :P  :)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2007, 18:47:40 pm »
Maak met niet gek  :P
Ik heb buiten een jong koppeltje die volgend jaar eventueel een blok krijgen, hangt er van af hoeveel grasjes er dan nog in de voliere zitten... ik heb momenteel 2o grasjes en 2 valkjes buiten en dan sinds kort ook de 2 aagjes. Ik wil niet de buren op mijn nek krijgen vandaar  :)

miekje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2007, 19:47:47 pm »
 :) jammer... ;)

Hélène

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 28, 2007, 22:20:42 pm »
Hoi Dianne,

Met dat oppakken van de jonge valkjes ( waarvan er dus één de toekomstige valk voor jouw dochter is ) zit het wel goed hoor.
Ze worden nu al zeer regelmatig door verschillende mensen gepakt en geknuffeld, ondanks hun geblaas en gewiebel hahahaha
Maar zodra ze in één van onze handen zitten, zijn ze stil en oooooooooooh wat worden ze mooi.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2007, 22:22:53 pm door Hélène »