Auteur Topic: kortwieken ?  (gelezen 2005 keer)

Offline maarten

• Eendags kuiken
  • Geslacht: Man
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
kortwieken ?
« Gepost op: april 24, 2007, 19:06:28 pm »
zou ik mijn 2 grasjes kortwieken om ze tam te maken  :CENS
en is dit wel slim ? :CENS

ede

• Gast
Re: kortwieken ?
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2007, 19:11:44 pm »
Ik denk dat dat zeker kan helpen met het tam maken. OP dit moment doet de zoekfunctie het niet zo lekker maar dan moet je maar es proberen te zoeken op kortwieken en daar kun je veel positieve verhalen lezen!  :thumsup:

elmo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2007, 19:20:05 pm »
kortwieken helpt zeker om ze tam te maken. Alleen moet je wel zorgen dat het goed gebeurd!
Eén van ons muspapegaaien is te kort gewiekt en stort daardoor ter aarde.... hij is alles behalve tam!
Zijn broertje was ook gewiekt, maar is inmiddels al in de rui en kan weer vliegen, is wel super tam geworden!

En inderdaad... er is genoeg info te vinden!

Succes ermee

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: april 24, 2007, 22:14:29 pm »
Hoe oud zijn de grasparkietjes? Grasparkietjes hoef je namelijk niet te kortwieken voor het tam maken, je krijgt ze vrij makkelijk tam ook met z'n tweetjes maar dan wel op jonge leeftijd. Als ze inderdaad wat ouder zijn moet je meer geduld opbrengen. Ik ben bij grasparkieten geen voorstander van wieken alleen maar om het tam maken.

charon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 24, 2007, 22:40:13 pm »
ik ben het helemaal eens met dianne
jonge grasjes zijn makkelijk tam te maken zonder ze te wieken  ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2007, 14:02:01 pm »
Ik heb altijd begrepen dat het wieken van gras - en valkparkieten geen goed idee is?  ???

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2007, 14:21:20 pm »
Maar waarom eigenlijk niet?
Grasjes en valkjes kunnen makkelijk tam worden als ze jong zijn lees ik overal. Maar ook 2 grasjes als ze al wat ouder zijn?
Mijn valkje is meestal ook gewiekt. Niet om tam te worden, maar om andere redenen, veiligheid in onze situatie, maar ook om lekker buiten te zijn.
Het is toch ook tijdelijk wieken?

Offline maarten

• Eendags kuiken
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2007, 16:45:28 pm »
ja maar ze zijn al wat ouder heelaas ???
en ze komen uit een voielere
en ze zijn echt heel bang  :(
want het ging niet goed in de voilere
maar wat raden juliie aan
als ik ze tam kan maken hoef ik ze niet te vangen als ze vrij rond hebben gevlogen want zze gaan niet terug naar de kooiu

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2007, 17:35:47 pm »
Ik ben ook tegen het kortwieken van Grasjes... tenzij er een medische reden achter zit, of de veiligheid inderdad ernstig in het geding komt..

Met tijd en geduld krijg je ook 2 oudere parkietjes prima tam. Begin gewoon bij de basis.. Losvliegen kun je beter laten tot ze in de kooi handtam zijn, dat scheelt ene boel stress en ongemak.

Offline maarten

• Eendags kuiken
« Reactie #9 Gepost op: april 25, 2007, 18:02:36 pm »
ze vliegen wel kont stant tegen het raam  :nailbiting:
omdat ze graag weer naar buiten willen maar dat gaat niet maar  :cry:

Offline maarten

• Eendags kuiken
« Reactie #10 Gepost op: april 25, 2007, 18:03:09 pm »
maar ze zijn ook gewoon heel bang

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: april 25, 2007, 22:32:59 pm »
Maak ze eerst in de kooi tam, de angst blijft namelijk ook als ze gewiekt   zijn!  ;)
Ga rustig met je hand in de kooi en stop met hun naderen voor ze gaan fladdern. Gaan ze wel fladderen ben je dus net te ver gegaan, maar trek je hand niet terug, blijf dan rustig zitten tot zij weer rustig zitten . (trek je namelijk je hand terug als zij fladderen, denken zij dat dat de rede is, dus de volgende keer fladderen ze nog harder)
Doe dit een paar keer enkele dagen of als het nodig is enkele weken. Ondertussen leer je hen trosgierst te eten als ze dat nog niet kennen door de stengel in de kooi te hangen. Lusten ze trosgierst dan gaat de stengel uit de kooi en krijgen ze het alleen nog maar als jij met je hand de kooi in gaat. Je zult merken dat ze steeds minder angstig gaan worden want die hand doet niets als alleen maar dagenlijks het deurtje in komen en verder niets, en dan ligt er ook nog eens een lekker hapje op  ;)
Zo gauw ze van de trosgierst durven te eten ga je ze langzaam aan leren opstappen. Je hebt voor dit alles nodig: trosgierst, geduld, vriendschap, liefde, rust en nog een keer geduld  ;) Het lukt je echt wel, maar zorg er voor dat jij altijd vriendelijk en rustig bent, laat nooit merken dat je je ergert omdat het maar niet lukt. Pak ze ook niet in je handen vast, en laat ze niet losvliegen voor ze tam zijn. Je moet er dan namelijk achteraan jagen om ze te vangen, iedere keer vangen is 1 minpunt voor jou in de ogen van de vogel. Succes!

Offline maarten

• Eendags kuiken
« Reactie #12 Gepost op: april 27, 2007, 19:44:17 pm »
oke bedankt  :thumsup: