Auteur Topic: bourke jongen met blauw/paarse vlekken op kop/buik  (gelezen 2123 keer)

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • Caique freak
bourke jongen met blauw/paarse vlekken op kop/buik
« Gepost op: mei 07, 2007, 17:55:19 pm »
Gisteren had ik in 1 nest 6 bourke jongen liggen.
Het leeftijd gemiddelde zit ongeveer rond de 11 dagen.
Nu merkte ik gisteren al dat er 1 van de grasparkiet jongen in het blok bij die jonge bourks zat.
Nu kwam ik net thuis van school en ben de vogel gaan voeren. Een van de jongen moest ik ringen en deed het luikje ophoog.
En tot mijn grootste verbazing hadden 3 jonge een blauw/paarse achterkop en 2 een net boven de neus en op de buik. Dit lijkt net op een bloeduitstorting.
Ik neem dus aan dat dit die grasparkiet op zijn geweten heeft en heb deze met 2 andere jongen van dit jaar appart in een kweekkooi neergezet.

Maar wat moet ik nu doen met die jongen??? Moeders is er al een tijdje af maar dit lijkt mij vrij normaal daar de jongen al behoorlijk groot gaan worden.
Zal dit van zelf over gaan of .. ik weet me nu even geen raad aangezien ik dit nog nooit heb meegemaakt. En zeker niet had gedacht dat een jonge grasparkiet dit zou aanrichten.

hoop dus jullie misschien hier iets over kunnen roepen!! alvast bedankt

Jeffrey

• Gast
Re: bourke jongen met blauw/paarse vlekken op kop/buik
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2007, 18:44:35 pm »
jeetje  :o nou sterkte ik hoop dat iemand wat weet of een oplossing heeft  ???

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2007, 20:30:58 pm »
6 jongen van die leeftijd geeft idd een vol blok.
Het enige wat ik kan adviseren is goed volgen of ze gevoerd worden. Het is gelukkig niet zo koud dat de pop er op moet blijven zitten.
Worden ze niet gevoerd heb je 2 mogelijkheden: de natuur z'n gang laten gaan of handopfok.

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2007, 13:25:38 pm »
Update rondom de bourke jonge

op dit moment liggen er nog 5 jonge
3 daarvan zijn goed opgeknapt alleen 2 zullen misschien zichtbaar letsel hebben opgelopen.
De oudeste heeft 1 oog dicht zitten. Soms is deze heefl minimaal open en hoop dat deze hersteld en open gaat zoals het hoort.
Het jongste jong heeft ook 1 oog dcht zitten en deze is nog niet open geweest bij mijn weten.

Hoop dat beide ogen zullen open gaan bij deze bourkes en dat ze een mooi leven te gemoed gaan

charon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2007, 18:23:14 pm »
Hebben ze geen ontsteking aan de oogjes opgelopen ?

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2007, 19:50:08 pm »
de kleinste had beide ogen nog dicht en het dichte oog ziet er zo als te zien goed uit en die van de oudste ook.
het kan eventueel wat je zecht een onsteking zijn bij het grootste jong

charon

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2007, 07:28:20 am »
als het idd een ontstoken oogje is is het relatief makkelijk te verhelpen , dus ik hoop dat het dat is en geen permanente schade aan het oogje
dat zou zonde zijn

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2007, 12:00:13 pm »
dat zou inderdaad zonde zijn.

Heb trouwens net even wat water gekookt en gewacht tot dit goed lauw was.
Toen heb ik beide jongen maar uit het blok gehaalt en de oogjes maar een beetje schoon gemaakt omdat hier een beetje ontlasting op zat.
De oudste heeft nu het oogje weer open. nog niet optimaal maar dit zal zeker wel komen.

De jongste heeft nu ook het oogje redelijk open maar was een beetje erg druk in de hand en heb dus niet veel kunnen verwijderen.
Bij deze straks nog maar even verder schoonmaken.

zal tegen eind van de middag even kijken hoe het er voor staat met de oogjes en dan zal ik het hier gelijk plaatsen