Auteur Topic: Hyacint Ara als huisdier  (gelezen 34202 keer)

giggles

• Gast
Re: Hyacint Ara als huisdier
« Reactie #45 Gepost op: juli 25, 2007, 00:10:14 am »
Ik weet in Nederland sowieso een 10-tal koppels te zitten, helaas mag ik die niet vermelden,

En terrecht...

En als er iemand Corina en Frank hun mening zou moeten delen zou het toch wel de kweker moeten zijn waar de hyacinth vandaan komt lijkt mij...
Waarom heeft deze man de vogel verkocht aan een particulier en niet aan een kweker???

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #46 Gepost op: september 13, 2007, 02:04:48 am »
hallo.
ik heb zeker niet alle reakties gelezen (schiet me svp niet aan :cry:)
maar als ik het soms zo lees vinden mensen dus dat deze gaaien alleen bij een kweker thuis mogen zitten, maar niet bij een particulier waarvan ik zeker weet dat deze vogel het daar zeker weten 10 keer meer naar zijn zin zal hebben in zijn leven dan 1 koppel die maar in een kooi moeten leven om meer van deze soort voort te moeten "planten"
m.a.w. alleen kwekers hebben dus het recht om van deze vogels te genieten? en de eigenaart van Ceko niet?
dan hou je de liefhebberij wel erg klein.
deze vogel is happy, en komt tenminste nog eens ergens.
als hij alleen maar gebruikt zou worden voor de kweek zou ik het alleen maar zielig vinden. het is een schat van een beest, en komt vast niets tekort aan aandacht bij deze man. 
ik zie liever geen dier die alleen maar ongelukkig in een kooitje zit, dan maar 1 van die soort helemaal happy genieten van zijn/haar leven.
want ik vind het zelf maar ego om bepaalde dieren alleen maar aan een kweker te gunnen, terwijl ik niet kan geloven dat deze "beter" voor zijn/haar beesten zal zijn dan iemand die er geen geld aan over hoeft te houden.

maar, iedereen heeft een eigen mening, en dit is de mijne :thumsup:
oja... ik heb Ceko zelf maar 2 keer gezien (en gevoeld ::)), want ik ben vers in de gaaien ontmoetingen, maar heb een sterke mening over dieren liefhebberij in het algemeen.
zeg maar "a way of life"

groetjens Peggy.

ede

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: september 13, 2007, 06:58:44 am »
Nogmaals het gaat er niet om of er goed voor het beest gezorgd word. Er wordt ongetwijfeld heel goed voor em gezorgd. Hij kan lekker mee naar buiten enzo. Hij heeft een heerlijk leven. Daar gaat het niet om.
Het gaat er om of je zo'n zeldzame vogel alleen voor je eigen plezier in de huiskamer moet houden.  :CENS

Jeffrey

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: september 13, 2007, 18:41:05 pm »

Het gaat er om of je zo'n zeldzame vogel alleen voor je eigen plezier in de huiskamer moet houden.  :CENS

als je het levensgeluk van de vogel en jezelf daar beter door maak, vind ik dat het moet kunnen ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: september 13, 2007, 19:01:39 pm »
Ik heb een vraagje om het even voor mezelf duidelijk te krijgen.
Stel nou dat alleen een kweker deze vogel mag houden, om ermee te kweken.
Dan komen er dus meer. Ook de kweek in.
En meer. Ook de kweek in.
Enzovoorts.
Er komen er dus steeds meer en meer. Dan zijn ze niet meer zeldzaam.
Is deze discussie dan dus ook voorbij, want dan is het in nederland geen zeldzame vogel meer.

Want ze terug plaatsen in de natuur... Dat is de enige andere optie.
Gebeurt dat?

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #50 Gepost op: september 13, 2007, 19:08:19 pm »
Zover ik weet is alleen in nederland Ara-project daarmee bezig, maar niet met de Hyacint ara maar met de geel vleugel ara. Geen idee of in andere landen soortgelijke projecten zijn?  ???

Ik vindt eigenlijk dat momenteel het belangrijkste is om de hoeveelheid van de Hyacint ara weer op peil te krijgen. Pas als er weer voldoende zijn zou dit weer een huiskamer vogel mogen worden. Degene die nu als huiskamer vogel worden gehouden weet ik niet of die terug gezet kunnen worden voor de kweek, lijkt mij voor de vogel niet prettig.

ede

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: september 13, 2007, 19:21:32 pm »
Wat natuurlijk ook zo is dat als er meer gekweekt worden en ze echt niet meer zo zeldzaam zijn, dat ze minder uit de natuur gehaald hoeven te worden.
Dan worden ze natuurlijk ook goedkoper en minder de moeite waard om te stropen enzo!
(in theorie dan :S)

Dorian

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: september 13, 2007, 19:56:54 pm »
Okay....

Dianne, in jouw antwoord kan ik me vinden. Daar ben ik het wel mee eens.
Dat van jou ook Corina. Moet wel ff heel de wereld mee gaan werken.

Blauwgele, Groenvleugels enz. worden in onder andere Costa Rica gestroopt, maar zijn hier niet zeldzaam.

ede

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: september 13, 2007, 20:17:06 pm »
Ja idd de hele wereld moet mee helpen! Maar het begint bij jezelf.

Citaat van: vrienden van blijdorp
De Hyacinthara
De Hyacinthara is ‘s werelds grootste parkietachtige vogel; hij is wel één meter lang! Deze grootste ara heeft ook een indrukwekkende wetenschappelijke naam: Anodorhynchus hyacinthinus. Het eerste deel van de naam betekent 'snavel zonder tanden' het tweede deel 'met de kleur van de hyacinthbloem'.

Net als alle andere ara’s (er zijn in totaal zestien soorten) leeft de hyacinthara in Zuid-Amerika. Hij komt daar nog in enkele delen van drie landen voor, namelijk in Brazilië, Bolivia en Paraguay. Veel zijn het er helaas niet meer: in 1990 nog zo’n 2500 (in het wild). Het aantal vogels in gevangenschap is vele malen groter. Ook deze keer weer is de mens de oorzaak van het afnemen van het aantal wilde vogels. De hyacinthara is zo mooi dat er veel vraag naar is. Zo zijn er in de jaren tachtig zeker 10.000 vogels gevangen voor de handel. Toen de vogel tenslotte op de lijst van beschermde vogels werd geplaatst bleek ook dit geen oplossing. Omdat de vogel zo zeldzaam was geworden, wilden juist nog meer mensen hem hebben. Naast de jacht door handelaren zorgt ook het verlies van leefgebied er voor dat hij nog steeds een bedreigde vogel is. Om ze zo goed mogelijk te beschermen lopen er nu langlopende studies naar het gedrag van deze prachtige en zeer luidruchtige ara. Ook probeert men via ecotoerisme de lokale bevolking op een 'goede manier' van de vogels te laten profiteren.

Blijkbaar kan het wel. Gelukkig maar.
Citaat van: Wereld Natuur fonds
Het Wereld Natuur Fonds werkt aan de uitvoer van een beschermingsplan voor de Hyacint Ara waardoor het overlevingspercentage reeds is toegenomen. In 1990 waren er in heel Brazilië nog maar 2500 Hyacint Ara’s waarvan 1500 in de Pantanal. In 2004 zijn dat het er 6500 waarvan 4800 in de Pantanal. Daarnaast heeft de door het Wereld Natuur Fonds gestimuleerde strenge wetgeving en voorlichting ertoe geleid dat de handel in de vogels is gestopt.

Jeffrey

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: september 14, 2007, 00:43:08 am »
op rtl travel (volgens mij) kwam er ook een keer een vakantie naar een land waarbij de hyasint ara's volop in het wild  kon zien vliegen, en het geld wat je voor de reis betaalde werd voor een deel in het project van de hyasint ara's gestoken  :thumsup: en de resultaten waren al super goed  :thumsup: was echt gaaf om te zien  ;)

chantal

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: september 14, 2007, 07:30:16 am »
Okay....

Dianne, in jouw antwoord kan ik me vinden. Daar ben ik het wel mee eens.
Dat van jou ook Corina. Moet wel ff heel de wereld mee gaan werken.

Blauwgele, Groenvleugels enz. worden in onder andere Costa Rica gestroopt, maar zijn hier niet zeldzaam.

Ik wist niet dat Hycinth ara's uit Costa Rica kwamen  :hart: :hart: :-[

Dorian

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: september 14, 2007, 07:33:48 am »
Chantal, dat heb ik niet gezegd hoor.
Ik weet het namelijk niet...

chantal

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: september 14, 2007, 07:45:41 am »
Oeps verkeerd gelezen  :-[

kokosnoot

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: september 14, 2007, 15:21:34 pm »
maar als een hyacint ara zeer zeldzaam is dan zijn ze toch ook vreselijk duur in aanschaf?

arnootje

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: september 14, 2007, 15:50:30 pm »
valt wel mee pietepoek, 25000-30000 euro  :a036: :P (of was dat per koppel :CENS)