Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ja je hebt een grijze roodstaart!

Dat is een beetje flauw maar wel waar.
Ze kunnen overdreven angstig zijn voor iets heel kleins. Het is jouw taak om te zorgen dat hij ziet dat hij daar niet bang voor hoeft te zijn. Dus je kunter zelf mee gaan spelen en net doen alsof het heel leuk is. Dan zal hij nieuwsgierig worden en na een paar keer al denken: He dat wil ik ook.
Maar pas op dat je geen aandacht aan de angst ga geven. Ga hem niet troosten. Het liefst ook niet het speeltje weghalen. Het is eigenlijk zijn probleem dat hij bang is voor iets wat helemaal niet hoeft. Dus als je het wel weg haalt weet hij: ohh als ik de volgende keer weer zo doe met iets wat ik niet wil.. dan haalt ze het weg. En binnen de kortste keren is hij bang voor bijv eten!

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Je zult dit nog wel vaker mee gaan maken. Met nieuwe speeltjes, nieuwe stokken enzovoorts. Als je consequent er niets van aantrek en hem laat zien dat hij niet bang hoeft te zijn, dan zul je merken dat het langzaam minder word en dat je bijv volgend jaar zonder problemen een nieuw speeltje in de kooi laat hangen.
Coco heeft bijv een week lang aan de tralies gehangen om te eten omdat er een nieuwe slijtstok voor zijn etens bakje hing. En hij durfde er niet op te zitten. Maar uiteindelijk doen ze het echt wel. En dan zal het ook veel makkelijker gaan.