De afgelopen pinksterdagen was ik op verzoek van de P&P Drive-In en de SPPW aan het helpen
tijdens de nationale Huisdierdagen in de RAI die zaterdag én zondag en maandag werden gehouden.
Hier wordt allerhande voorlichting gegeven over het houden en verzorgen van onze huisdieren. Van slang
tot fret, van parkiet tot paard en van hond tot vis was vertegenwoordigt. Niet alleen met betrekking tot
voeding maar ook huisvesting en herplaatsingsinstanties hadden daar standjes waar enorm veel informatie
was te verkrijgen en veel verschillende dieren waren te zien.
De leukste hond van Nederland werd er verkozen en er waren overal show's en leuke dingen te doen.
Zowel voor de kinderen als de volwassenen.
Het was erg rustig de eerste dag - de echte drukte werd de pinksterdagen verwacht en ik heb in de
vroege morgen wat foto's gemaakt van onze standjes.
de stand van de P & P Drive-in, later hebben we de kraam een slag gedraaid zodat we wat meer bij de
SPPW stonden.

aan de kraam tegenover ons van de SPPW werden heel wat buggy's papegaai-klaar gemaakt

een duidelijke foto van de knutsel & teken/kleurhoek. Bij de stand van de Stichting Papegaaien &
Parkietenwelzijn waren leuke kleurplaten te verkrijgen én paketten om zelf voor je papegaai iets leuks te
maken. De P & P Drive-in had ook leuke kleurplaten meegenomen. Ook konden mensen hier voor
0,50 eurocent een papegaaienspeeltje maken met arabisch gom.

op de achtergrond de voliere waar onze vogels inzaten. En die hadden een bekijks Recht achter de
volieres werden de (gratis) workshops gegeven door vogelarts Hooijmeijer.
de kraam waar informatie werd gegeven door ons team, vooral de 'fabels' deden aardig wat mensen
vreemd opkijken: 'O ja?"

Harley die zich echt zo lief heeft gedragen. Hij was de ster van de show en heeft heel wat mensen het
fototoestel doen pakken.

Dag 3
De laatste dag, het was gezellig druk en we hebben heel wat informatie kunnen geven. Wederom werden
de fabels goed gelezen en verbaasden de mensen zich over de voor hun nieuwe feiten. Ik hoop dat veel
van hen de weg op internet naar juiste informatie over papegaaien weten te vinden.

De kleintjes van Orfy sierden onze stand en dit dappere stel heeft heel wat mensen die op mijn vraag:
"heeft u zelf vogels?" antwoordden "nee, ik heb parkietjes. Daar kan je niet zo veel mee doen" van het
tegendeel overtuigd. Wanneer ik dan wees op mijn twee kleine buurtjes hadden ze de boom wel
bewonderd maar de vogels gemist.... Want je verwacht toch geen parkietjes hier zo los? Hoe is het toch
mogelijk was meteen de reactie en "dat wil ik ook!"

Twee ambassadeurtjes van 'het vrije leven', echt gezellig die ukjes erbij
De eigen vogels zaten in de voliere, lekker rustig zonder dat de bezoekers erbij konden maar wel met
een boel bekijks...

Harley was weer heerlijk "Haantje de bovenste" vandaag en zat op zijn favoriete ring in de kraam...

Deze 'vreemde vogel' kwam ook steeds weer langs - wilde met je op de foto..... Heb m maar een
beetje genegeerd en dat werkte.... Maar we hebben m aan het eind van de dag met de
papegaaienpoffertjes zien vertrekken en zonder pak Zou ie een workshop hebben gevolgd?

Al met al heeft ons vogelhoekje een heel compleet pakketje informatie kunnen verzorgen met
voorbeelden van voeding, huisvesting, speelgoed en 'hoe het niet (meer) moet in de handel in vogels. En
hebben weer iets kunnen laten zien van de mogelijkheden die er zijn voor papegaaien en parkieten,
kregen bezoekers hopenlijk meer inzicht in het hoe en waarom van het gedrag van hun vogels.
het was een vermoeiende maar geslaagde dag....
dit was het eerste jaar dat het werd georganiseerd en niet alleen de stands voor papegaaien maar ook de
andere stands gaven heel wat nuttige informatie over heel veel verschillende huisdieren. Met als groot en
opvallend verschil dat dit niet één grote commerciele poppenkast was.
Een beurs waarin de aantrekkelijke kant van elk huisdier náást de minder aantrekkelijke kant werd
getoond. En de gevolgen die dat heeft voor het dier. B.v. naast een poezenstand met voeding en/of
huisvesting stond de poezenboot, kattenopvang enz enz om nog eens goed toe te lichten hoeveel katten
er jaarlijks ineens niet meer zo leuk zijn voor de verveelde baasjes en bazinnetjes.....
Ook bij honden werden deze kanten belicht, blindengeleidenhonden, politiehonden, de greyhound die
zijn beste tijd in het racen heeft gehad... allemaal kregen ze de kans deze nare kant van 'dierenliefde' te
laten zien en zo de (veelal jonge) bezoekers een echt goede voorlichting te geven over wat elk huisdier
voor voor- en nadelen inhoudt.
De reptielenstand stond pal naast de schildpaddenopvang en de frettenspeeltjes stonden naast fretten-
rescue. Ook de ganzen werd wat extra aandacht gegeven en je kon kennis nemen van een project wat
bemiddeld tussen diverse gemeenten om de populatie onderling uit te wisselen...
Het was nog niet zo druk als ze hadden gehoopt maar ik moet zeggen dat ik hoop dat dit nog vele jaren
zal worden gehouden. Het is voor elke oudere én jongere enorm informatief en laat heel goed zien welk
huisdier er bij je past en welke beslist niet. Door ook de down-side te belichten en voorlichting te bieden
aan ouders en kind. Een waanzinng geslaagd initiatief wat m.i. nog met veel meer informatiestands kan
worden uitgebreid maar heel veel goeds beloofd voor onze huisdieren.
Gedragscursussen werden ook aangeraden, een man stond te vertellen dat er voor huisdieren met
kanker geen speciaal bestralingsstation bestaat en hij zocht samenwerking met dierenartsen omn hier iets
aan te doen. Ik kwam oren en ogen te kort en had ng veel meer willen leren.........
Ook de papegaaien waren vertegenwoordigd en wij konden veel vertellen over de nadelen die er kleven
aan het hebben van zo'n huisdier. Al zou het m.i. nóg uitgebreider kunnen - er zijn zoveel goede en
minder goede zaken te melden in papegaaienland.
Ik hoop echt volgend jaar weer mee te kunnen doen want iets dergelijks zet pas echt zoden aan de dijk!!