Auteur Topic: De Nationale Huisdierdagen in de RAI  (gelezen 2782 keer)

qliqi

• Gast
De Nationale Huisdierdagen in de RAI
« Gepost op: mei 29, 2007, 21:43:51 pm »
De afgelopen pinksterdagen was ik op verzoek van de P&P Drive-In en de SPPW aan het helpen

tijdens de nationale Huisdierdagen in de RAI die zaterdag én zondag en maandag werden gehouden.

Hier wordt allerhande voorlichting gegeven over het houden en verzorgen van onze huisdieren. Van slang

tot fret, van parkiet tot paard en van hond tot vis was vertegenwoordigt. Niet alleen met betrekking tot

voeding maar ook huisvesting en herplaatsingsinstanties hadden daar standjes waar enorm veel informatie

was te verkrijgen en veel verschillende dieren waren te zien.

De leukste hond van Nederland werd er verkozen en er waren overal show's en leuke dingen te doen.

Zowel voor de kinderen als de volwassenen.

Het was erg rustig de eerste dag - de echte drukte werd de pinksterdagen verwacht en ik heb in de

vroege morgen wat foto's gemaakt van onze standjes.

de stand van de P & P Drive-in, later hebben we de kraam een slag gedraaid zodat we wat meer bij de

SPPW stonden.

aan de kraam tegenover ons van de SPPW werden heel wat buggy's papegaai-klaar gemaakt

een duidelijke foto van de knutsel & teken/kleurhoek. Bij de stand van de Stichting Papegaaien &

Parkietenwelzijn waren leuke kleurplaten te verkrijgen én paketten om zelf voor je papegaai iets leuks te

maken. De P & P Drive-in  had ook leuke kleurplaten meegenomen. Ook konden mensen hier voor

0,50 eurocent een papegaaienspeeltje maken met arabisch gom.

op de achtergrond de voliere waar onze vogels inzaten. En die hadden een bekijks  Recht achter de

volieres werden de (gratis) workshops gegeven door vogelarts Hooijmeijer.

de kraam waar informatie werd gegeven door ons team, vooral de 'fabels' deden aardig wat mensen

vreemd opkijken: 'O ja?"

Harley die zich echt zo lief heeft gedragen. Hij was de ster van de show en heeft heel wat mensen het

fototoestel doen pakken.

Dag 3

De laatste dag, het was gezellig druk en we hebben heel wat informatie kunnen geven. Wederom werden

de fabels goed gelezen en verbaasden de mensen zich over de voor hun nieuwe feiten. Ik hoop dat veel

van hen de weg op internet naar juiste informatie over papegaaien weten te vinden.

De kleintjes van Orfy sierden onze stand en dit dappere stel heeft heel wat mensen die op mijn vraag:

"heeft u zelf vogels?" antwoordden "nee, ik heb parkietjes. Daar kan je niet zo veel mee doen" van het

tegendeel overtuigd. Wanneer ik dan wees op mijn twee kleine buurtjes hadden ze de boom wel

bewonderd maar de vogels gemist.... Want je verwacht toch geen parkietjes hier zo los? Hoe is het toch

mogelijk was meteen de reactie en "dat wil ik ook!"

Twee ambassadeurtjes van 'het vrije leven', echt gezellig die ukjes erbij

De eigen vogels zaten in de voliere, lekker rustig zonder dat de bezoekers erbij konden maar wel met

een boel bekijks...

Harley was weer heerlijk "Haantje de bovenste" vandaag en zat op zijn favoriete ring in de kraam...

Deze 'vreemde vogel' kwam ook steeds weer langs  - wilde met je op de foto..... Heb m maar een

beetje genegeerd en dat werkte.... Maar we hebben m aan het eind van de dag met de

papegaaienpoffertjes zien vertrekken en zonder pak  Zou ie een workshop hebben gevolgd?

Al met al heeft ons vogelhoekje een heel compleet pakketje informatie kunnen verzorgen met

voorbeelden van voeding, huisvesting, speelgoed en 'hoe het niet (meer) moet in de handel in vogels. En

hebben weer iets kunnen laten zien van de mogelijkheden die er zijn voor papegaaien en parkieten,

kregen bezoekers hopenlijk meer inzicht in het hoe en waarom van het gedrag van hun vogels.
het was een vermoeiende maar geslaagde dag....

dit was het eerste jaar dat het werd georganiseerd en niet alleen de stands voor papegaaien maar ook de

andere stands gaven heel wat nuttige informatie over heel veel verschillende huisdieren. Met als groot en

opvallend verschil dat dit niet één grote commerciele poppenkast was.

Een beurs waarin de aantrekkelijke kant van elk huisdier náást de minder  aantrekkelijke kant werd

getoond. En de gevolgen die dat heeft voor het dier. B.v. naast een poezenstand met voeding en/of

huisvesting stond de poezenboot, kattenopvang enz enz om nog eens goed toe te lichten hoeveel katten

er jaarlijks ineens niet meer zo leuk zijn voor de verveelde baasjes en bazinnetjes.....

Ook bij honden werden deze kanten belicht, blindengeleidenhonden, politiehonden, de greyhound die

zijn beste tijd in het racen heeft gehad... allemaal kregen ze de kans deze nare kant van 'dierenliefde' te

laten zien en zo de (veelal jonge) bezoekers een echt goede voorlichting te geven over wat elk huisdier

voor voor- en nadelen inhoudt.

De reptielenstand stond pal naast de schildpaddenopvang en de frettenspeeltjes stonden naast fretten-

rescue. Ook de ganzen werd wat extra aandacht gegeven en je kon kennis nemen van een project wat

bemiddeld tussen diverse gemeenten om de populatie onderling uit te wisselen...

Het was nog niet zo druk als ze hadden gehoopt maar ik moet zeggen dat ik hoop dat dit nog vele jaren

zal worden gehouden. Het is voor elke oudere én jongere enorm informatief en laat heel goed zien welk

huisdier er bij je past en welke beslist niet. Door ook de down-side te belichten en voorlichting te bieden

aan ouders en kind. Een waanzinng geslaagd initiatief wat m.i. nog met veel meer informatiestands kan

worden uitgebreid maar heel veel goeds beloofd voor onze huisdieren.

Gedragscursussen werden ook aangeraden, een man stond te vertellen dat er voor huisdieren met

kanker geen speciaal bestralingsstation bestaat en hij zocht samenwerking met dierenartsen omn hier iets

aan te doen. Ik kwam oren en ogen te kort en had ng veel meer willen leren.........

Ook de papegaaien waren vertegenwoordigd en wij konden veel vertellen over de nadelen die er kleven

aan het hebben van zo'n huisdier. Al zou het m.i. nóg uitgebreider kunnen - er zijn zoveel goede en

minder goede zaken te melden in papegaaienland.

Ik hoop echt volgend jaar weer mee te kunnen doen want iets dergelijks zet pas echt zoden aan de dijk!!

ede

• Gast
Re: De Nationale Huisdierdagen in de RAI
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2007, 22:41:54 pm »
Fijn om te horen dat veel mensen er van geleerd hebben!  :thumsup: Dat is de bedoeling tenslotte!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2007, 23:12:36 pm »
Goed zeg!! Voorlichting is o zo belangrijk!! :thumsup:

Pascalle

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2007, 23:30:42 pm »
Leuk verslagje!
Ziet er allemaal gezellig uit.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2007, 23:36:38 pm »
Ik vind jouw verslag heel leuk  :thumsup:   :thumsup:

Ik heb wel even een vraagje:je was gevraagd door hun,zijn jouw parkietjes dan
ook getest door dokter H ?
Want Jacky mocht niet naar binnen namelijk.

qliqi

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2007, 09:08:21 am »
ja die waren getest en bekend. dat was een voorwaarde hè?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2007, 09:54:33 am »
ja die waren getest en bekend. dat was een voorwaarde hè?

Oké  :thumsup:
Ja,die man is niet lekker  :-X  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2007, 10:06:06 am »
Getest is te begrijpen, maar bekend?  :-X

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 01, 2007, 22:48:22 pm »
Oké  :thumsup:
Ja,die man is niet lekker  :-X  :)

Heeft hij ongelijk dan in dit geval?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2007, 22:57:45 pm »
Ja,hij organiseert zelf wandeldagen waar hij de gaaien allemaal naast elkaar laat zitten,
en nu mogen alleen door hem uitgenodigde gaaien komen.Weet hij dan waar die gaaien
een paar dagen ervoor zijn geweest ? ? ?

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2007, 23:31:55 pm »
Hallo,

daar heb jij idd een punt.

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dus ook Dr.Hooimeijer kennelijk weldegelijk weet dat er risico's zijn aan al die samenkomsten.
Terwijl hij die altijd ontkent, een beetje vreemd is het wel.
Maar ook hij moet weten dat ziektes als KDS niet te testen zijn en alleen met rontgenfotografie een verdacht op..KDS kan worden vastgesteld.
Ben ook zeer benieuwd of hij nog steeds van mening is dat er geen dragers bestaan,

mvg Frank

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • sweety
    • aursil
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2007, 23:34:34 pm »
Hallo,

daar heb jij idd een punt.

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dus ook Dr.Hooimeijer kennelijk weldegelijk weet dat er risico's zijn aan al die samenkomsten.
Terwijl hij die altijd ontkent, een beetje vreemd is het wel.
Maar ook hij moet weten dat ziektes als KDS niet te testen zijn en alleen met rontgenfotografie een verdacht op..KDS kan worden vastgesteld.
Ben ook zeer benieuwd of hij nog steeds van mening is dat er geen dragers bestaan,

mvg Frank

kun je hem toch vragen de volgende keer  :)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2007, 23:38:49 pm »
Het gaat niet om kds dus dit hoeft niet te worden aangehaald,het gaat om het principe.

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 02, 2007, 00:05:04 am »
Het gaat niet om kds dus dit hoeft niet te worden aangehaald,het gaat om het principe.

Het gaat niet alleen om KDS, het gaat om de overdracht van besmettelijke ziektes.
Op een aantal is te testen maar zelfs die testen geven geen 100% betrouwbaarheid.
Een kleine bloemlezing besmettelijke en in Nederland aanwezige ziektes :

-pbfd
-polyoma
-chlamydia
-pancheo
-reovirus
-kds

We kunnen allemaal ontkennen dat deze ziektes bestaan, maar de realiteit leert anders.

Ennuh ik waardeer ten zeerste jouw eerlijkheid over je verhaal dat er vogels in je bezit zijn die verdacht worden op KDS.
Maar is het in zo'n situatie verstandig om met 1 van je vogels naar zo'n bijeenkomst te gaan?
Je ara heeft nu misschien geen symptomen , maar heb je daadwerkelijk KDS dan is er een kans dat ook je ara deze ziekte heeft.De verschijnselen hoeven niet gelijk op te treden.
(Ter informatie deze ziekte is als 1ste vastgestald bij ara's en werd in 1ste instantie als araziekte bestempeld.)
Dit zeg ik niet om rot te doen, maar ik hoop toch echt dat je hier wel je gedachten over laat gaan,

mvg Frank

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #14 Gepost op: juni 02, 2007, 08:52:19 am »
Ja,ik ben ook op de hoogte van deze ziektes en heb H er ook op aangesproken dat je niet alle ziektes kunt zien/testen,
maar ja,tegen meneer H hoef je dat niet te zeggen,hij gaat daar niet op in,hij heeft besloten dat hij de uitnodingen selecteert
dus wat doe je ertegen.

Ennuh ik waardeer ten zeerste jouw eerlijkheid over je verhaal dat er vogels in je bezit zijn die verdacht worden op KDS.
Maar is het in zo'n situatie verstandig om met 1 van je vogels naar zo'n bijeenkomst te gaan?
Je ara heeft nu misschien geen symptomen , maar heb je daadwerkelijk KDS dan is er een kans dat ook je ara deze ziekte heeft.De verschijnselen hoeven niet gelijk op te treden.
(Ter informatie deze ziekte is als 1ste vastgestald bij ara's en werd in 1ste instantie als araziekte bestempeld.)
Dit zeg ik niet om rot te doen, maar ik hoop toch echt dat je hier wel je gedachten over laat gaan,

mvg Frank

Ook dat het bij ara's voornamelijk voorkomt ben ik van op de hoogte en ik ga Jacky ook niet zomaar bij andere vogels neerzetten
en laat 'm ook niet aaien door andere mensen voorlopig.Ik heb dit voorgelegd aan de va en wanneer ik het zo doe is er geen enkel probleem.
En wanneer het buitenbijeenkomsten zijn hoef ik me denk ik nog minder zorgen te maken.Ik ben van plan om over een poosje nog een te
laten kijken hoe het met de rest zit omdat het in sommige gevallen binnen drie maanden alsnog zou kunnen opsteken bij de rest.