Auteur Topic: Aanschaf van een 11 maanden oude grijze roodstaart  (gelezen 6842 keer)

Franny71

• Gast
Aanschaf van een 11 maanden oude grijze roodstaart
« Gepost op: mei 31, 2007, 13:57:22 pm »
Hallo wij denken er over om een grijze roodstaart aan te schaffen en hebben nu de mogelijkheid om er één te kopen van iemand die hem wegens omstandigheden weg moet doen.
Hij is 11 maanden oud,imiteert al wat geluidjes en probeert te praten zegt de eigenaresse.

Even er van uitgaande dat de eigenaresse in kwestie eerlijk is over de reden waarom ze hem weg doet.
Is het verstandig om een 11 maanden oude apegaai over te nemen,kan hij nog wennen aan bijvoorbeeld een nieuwe naam.
En ik heb gelezen dat ze een beetje gaan praten vanaf een jaar,klopt dat??
Want dan is het denk ik nog niet te laat om er mee aan de slag te gaan.

Graag veel info en namen van goede kwekers(liefst omgeving rotterdam) zijn ook welkom.

TWEETY

• Gast
Re: Aanschaf van een 11 maanden oude grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2007, 14:01:48 pm »
hoi, welkom op het forum  :-*

volgens mij is het zeker geen probleem om het grijsje in huis te halen, bijna een jaar is nog jong hoor.
en je zal er veel plezier aan beleven.
maar als dit je eerste gaai is zou ik hier toch even het forum napluizen over alle voor en nadelen.
want zoals je weet neem je een grijsje voor de rest van zijn leven.
en daar moet je toch even over nadenken, succes en hou ons op de hoogte

gr sandra

ede

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2007, 14:04:49 pm »
Direct doen!  ;) (als ik het mocht zeggen  :) )

11 maanden is nog zo jong. Je maak nog alle leuke dingen mee.. zoals beter leren praten enzo!
Als je kijkt hoe makkelijk papegaaien zich aanpassen... moet het geen enkel probleem zijn.

Naam kun je ook rustig veranderen. Zie het maar als een nieuw begin!
(ik heb 1,5 jaar geleden een 20 jaar oude papegaai overgenomen en die was ook al snel helemaal gewend aan zijn nieuwe naam en aan zijn nieuwe leventje)

Succes met je beslissing!

Gr Corina

Franny71

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2007, 14:31:22 pm »
Bedankt voor jullie vlotte reactie.
We zijn al een tijdje internet aan het uitpluizen voor informatie dus we denken dat we er wel klaar voor zijn.
We staan vrij positief tegenover de papegaai van 11 maanden dus jullie horen wel hoe het verder gaat.

Verdere tips enzovoort altijd welkom.

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2007, 14:42:55 pm »
Ken je die mensen waar hij vandaan komt?

Wat ik zou proberen is: uit ze te halen is of hij een gedragsprobleem heeft. (als ze het niet letterlijk zeggen.. misschien kun je het uit hun woorden halen) Het hoeft geen probleem te zijn, want bij jullie kan hij helemaal omslaan. Maar stel dat hij schreeuwt en jullie weten bijv al van jezelf dat je daar niet tegen kunt.. dan weet je dat dit niet de vogel is die je zoekt.

Verder zou ik zoveel mogelijk naar de gewoontes vragen. Wanneer krijgt hij eten.. en wat voor een eten op welk tijdstip? Wat lust tie graag? Ik zou vragen of je zijn speeltjes mag meenemen. Is namelijk vertrouwd.

Veel plezier!

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2007, 15:32:51 pm »
Ik wil ook nog even mijn verhaal als voorbeeld geven.  ;) Mijn grijze roodstaart Kaya heb ik eind september 2006 overgenomen van een oma die niet meer (alleen) voor haar kon zorgen. Kaya was toen 10 jaar. Inmiddels is ze dus 8 maanden bij ons. Ze is veranderd van een wat teruggetrokken kooi vogeltje naar een moderne vrije papegaai die mijn naam roept als ik de ruimte uitloop waar ze zit. Ze roept de naam van onze hond en neemt nog dagenlijks woorden en gewoontes van ons over. Daarbij hebben we haar leren: zwaaien, hi-five, rondje draaien enz.
Ze leeft helemaal mee in ons gezin en is lekker tevreden. Leeftijd maakt dus niets uit. Maar verdiep je goed in gaaien gedrag en reageer op de juiste manier. Lees het boek van Bonny Talsma (www.papegaaienhulp.nl) en zelfs negetief gedrag is om te buigen naar beter gedrag.
Doen dus! Succes!

Franny71

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2007, 16:29:14 pm »
Hallo,

We kennen de eigenaresse niet persoonlijk maar hij gaat om persoonlijke redenen(relatie e.d.) weg.
Ik wil toch nog een beetje vertrouwen hebben in de mensheid dus ik ga er van uit dat dit klopt.

We gaan in ieder geval een kijkje nemen en waarschijnlijk nemen we hem mee.
We moeten vanuit Rotterdam naar Groningen dus ik hoop dat het geen kat(papegaai ;))in de zak is.

Het lijkt me geweldig om zo'n beestje helemaal tam te maken en hopelijk gaat ie lekker kletsen.
Ik zal mijn ervaringen hier delen.
Jullie horen wel hoe het afloopt.
Groetjes,
Francis

Franny71

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2007, 16:40:32 pm »
Hallo,

Ik heb gebeld met een kenner en kreeg te horen dat het toch het beste is als je een jonge papegaai aanschaft en dat de kans groot is dat mijn eigen kinderen heel weinig meer kunnen met een papegaai van 11 maanden die al in een ander gezin is geweest.

Heeft iemand daar ervaring mee?????
Graag een reactie want de twijfel slaat toe.
Ik vind het toch wel belangrijk dat mijn kinderen er ook een leuk huisdier aan hebben.

Alvast bedankt maar weer.
Gr,
Francis

TWEETY

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2007, 16:45:37 pm »
wat is een kenner  :CENS
hier zitten mensen die veel ervaring hebben en de meeste verhalen zijn positief ,
als die kenner een verkoper is zal die natuurlijk liever zelf verkopen.
volgens mij zal het geen probleem zijn voor de kinderen of hij zou natuurlijk gedragsproblemen moeten hebben.
moest ik ooit nog een gaai bij nemen zou ik er ook liever 1tje "redden" dan een jonge te nemen

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2007, 16:50:49 pm »
Als je kinderen angst tonen voor de papegaai... zal zowel het jonkie daar straks gebruik van maken als deze papegaai van 11 maanden.
Dus geen verschil. Het is bepalend hoe jullie en de kids er mee om gaan.

Als voorbeeld (ik zoek zometeen ff de foto die op het forum staat) Mijn Coco van 4 is geen kinderen gewend. Af en toe komen mn neefjes en nichtje langs en die kunnen em gewoon laten opstappen en op hun arm houden. Ze zijn niet bang voor em en hij gehoorzaamt ze.
Mijn moeder is bang voor Coco en bij haar stapt hij dus ook echt niet op. ff dreigen en ze gaat weer weg met haar arm.

Dus het is echt bepalend hoe je kinderen omgaan met de vogel.

Dus Ik zou zeggen... geen verschil tussen een jonkie of 11 maanden ( 11 maanden is trouwens nog bijna een jonkie ;) )

ede

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2007, 16:52:25 pm »

Franny71

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2007, 17:13:26 pm »
Wat een mooie foto zeg..... :thumsup:

De eigenaresse vertelde dat de vogel graag op je schouder of zelfs hoofd zit...
Ik heb begrepen dat dat een vorm van dominantie is.
Dat je ze beter kan leren om op je hand te zitten.

Is dit gedrag nog goed af te leren???

Gr,
Francis

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: mei 31, 2007, 17:59:14 pm »
Jij moet je papegaai leren daar te zitten waar jij het wilt. Ik zou geen papegaai op mijn hoofd willen, nog afgezien van de dominantie, maar als hij op mijn hoofd zit, kan ik zijn reacties niet zien en dat zou ik niet willen. Met 11 maanden valt nog veel bij en af te leren.
Mijn papegaai is nu 10 maanden, het is geen grijsje maar een edel, en met zijn 10 maanden vind ik hem nog lang niet opgevoed. Daar zijn wij nog wel een poosje mee bezig. En dat komt volgens mij niet omdat ik het niet goed doe, maar meer omdat hij nog maar 10 maanden is. ;)
Hoe oud zijn jou kinderen overigens?
Een grijsje is een papegaai die nogal eenkennig kan worden. Als jij een echte gezinsvogel wilt, hoe kwam je dan bij een grijze uit?
En waarom wil je adressen van kwekers? Om vragen aan te stellen of omdat je toch liever een heel jonkie wilt of omdat je er 2 wilt?
Ga vooral niet over 1 nacht ijs.

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #13 Gepost op: mei 31, 2007, 18:14:01 pm »
Mijn dochter van 10 kan alles met Kaya doen (Kaya is dus 11 jaar en pas met 10 jaar dus hier komen wonen). Mijn zoon daarin tegen is bang voor Kaya's snavel en zal dus niet zomaar met haar gaan spelen. Juist door angst te tonen zal een gaai dat misbruiken ongeacht de leeftijd van de gaai. Dus ik sta niet achter de mening van "de kenner". Het is maar net hoe een kind met het diertje omgaat. Onbevreesd? Dan zal de gaai ook het kind prima accepteren, is het kind angstig dan zal de gaai daar misbruik van kunnen maken. Maar ik moet er wel bij zeggen dat gaaien vaak juist bij kinderen niet negatief reageren ze zouden kunnen "zien" dat het een kind is. Maar dat heb ik van horen zeggen/lezen.

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 31, 2007, 18:20:25 pm »
wij hebben een kaketoe (rose) van nu 13 maanden en het is echt nog een jonkie, dat merk je aan alles.
en natuurlijk een kaketoe, da's wel anders dan een grijze.
maar, net als grijze, is ze heel slim en maakt ze overal misbruik en gebruik van.
alles wat ze aanleert (per ongeluk) en ongewenst is, is ook weer af te leren (zitten op het hoofd bijvoorbeeld, of op je schouder)

en we hebben een grijze van 10 jaar oud.
hij is 2 februari hier komen wonen.
dus nog niet zo lang.
hij beet, schreeuwde, zat op je schouder en had een partnerrelatie met zijn vorige eigenaar.

hij bijt niet meer, hij schreeuwt bijna niet meer, hij zit netjes op je hand en probeert niet eens meer naar je schouder te gaan en is opgehouden met het zoeken van een partner in 1 van ons.
als dit bij een 10 jaar oude gaai lukt, lukt dat ook met een 11 maanden jonge gaai.
maar weet wel wat je moet doen.

jullie gaaitje zal met alle mensen in de familie moeten leren omgaan.
niemand moet bang van hem worden.
als hij een keertje dreigend uithaalt, mag je (en een ander) niet terugtrekken.
laat hem bij iedereen op je hand zitten.
sta allemaal evenveel toe en verbiedt dezelfde dingen.

als jullie afspraken maken over wat je wil en niet wil en hoe je dat wil bereiken, komt het echt helemaal goed.
en een jonge gaai zou 16 weken zijn, wat toch ook neerkomt op 4 maanden.
een 11 maanden gaai is dus niet zo oud hoor.

mochten jullie toch twijfelen, laat je niet overhalen om een niet zelfstandige gaai te kopen.
en nog 1 dingetje: hebben jullie ook al nagedacht over het laten testen op ziektes?
PBFD is namelijk onomkeerbaar. en je gaai kan er aan dood gaan.
en ook anderen besmetten.
behoed julliezelf voor het verdriet dat er zal zijn als je een zieke gaai blijkt te hebben gekocht.

succes, geniet van deze spannende tijd en het komt zeker goed. :thumsup: