Auteur Topic: Aanschaf van een 11 maanden oude grijze roodstaart  (gelezen 6850 keer)

Franny71

• Gast
Re: Aanschaf van een 11 maanden oude grijze roodstaart
« Reactie #15 Gepost op: mei 31, 2007, 18:25:48 pm »
Hoi Lejah,

Wat een vragenvuur!!!!!!
Maar gelijk heb je.......het is belangrijk om er goed over na te denken.

We hebben inmiddels besloten om niet voor de grijze roodstaard van 11 maanden te gaan.
Ik wil toch niet het risico lopen dat het beestje inderdaad niet op zijn plek is hier.

We gaan verder speuren en laten ons goed informeren.
We zijn ook gecharmeerd van de amazone papegaaien.

Het belangrijkste is inderdaad een vogel die goed in ons gezin past,waar de kinderen leuk mee om kunnen gaan en die vooral veel gezelligheid brengt.

Ik vroeg idd naar betrouwbare kwekers omdat ik gelezen heb dat je beter van een (hobby)kweker kan kopen dan van een handelaar of dierenwinkel.
En ik denk dat we uiteindelijk toch gaan voor een jonkie.

Welke soort papegaai kunnen jullie aanraden in onze gezinssituatie?
Wij hebben 2 jongens van 6 en bijna 8 jaar.
De jongste is wel een beetje huiverig voor met name de scherpe klauwen.
We werken allebei onregelmatig maar dat houdt vooral in dat er eigenlijk altijd wel iemand thuis is.

Graag reacties.

gr,
Francis

Dorian

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: mei 31, 2007, 18:37:43 pm »
de amazone kan vanaf dat hij broedrijp is heel agressief worden. hou daar in je keuze heel erg rekening mee.

kijk eens op deze site .

hier staat een erg leuk verhaal van kwekers die een grijze hebben verkocht aan een gezin met redelijk jonge kinderen.
heeeeeeeeeeeel leuk.

nu gaat mijn opmerking uit mijn vorige bericht zeker op: welke soort je uiteindelijk ook voor kiest, koop alsjeblieft een zelfstandige vogel.
laat je niet wijsmaken dat zelf voeren de band versterkt. het maakt alleen voor jezelf uit, maar voor de gaai niet.
en het gaat nog te vaak mis, met soms dood van het diertje tot gevolg.
neem als je met kwekers wil spreken, eventueel ook contact op met kwekers die hier actief zijn (anderen kunnen vertellen wie dat zijn).
ook Ed en Thiely de Moor, van wie de info komt die ik hier plaatste, kunnen je hier meer over vertellen en goed voorlichten.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #17 Gepost op: mei 31, 2007, 19:10:11 pm »
Sorry voor mijn vragenvuur Francis. Ik stelde er zoveel omdat ik het gevoel had dat je er nog niet helemaal uit was. En dat blijkt nu ook. Heel verstandig van je om nog even te wachten en nog wat info door te spitten. ;)
Ik heb in oktober 2006 mijn papegaai aangeschaft, een edelpapegaai, een mannetje. Ik heb 2 jongens, van toen 6 en 10 en allebei niet zulke helden. Dat heeft meegespeeld in mijn keuze voor de soort papegaai. Ik heb hem aangeschaft bij een betrouwbare hobbykweker, die maar 2 koppeltjes had. Voordeel was ook dat ik daardoor op "kraambezoek" kon. (zie ook mijn dagboekje Mr Darcy)
Er zijn ook leuke kleinere soorten papegaaien, zoals het bont boertje en een meijerpapegaaitje. Het ligt er natuurlijk ook aan waar jou voorkeur ligt.
Vraag vooral veel, ook hier.
Succes.

Franny71

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: mei 31, 2007, 19:22:05 pm »
Hoi Lejah,

Je hebt helemaal gelijk,we zijn er nog niet uit.
Amazone of grijze roodstaart ze hebben allebei voor-en nadelen.
Jullie papegaai is ook mooi zeg.

Het is lastig om een goede keuze te maken maar zolang we er niet voor 200% achter staan doen we nog even helemaal niks.

Wel fijn om al jullie reacties te horen.

Gr,
Francis

Dorian

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: mei 31, 2007, 20:15:30 pm »
een edelmannetje is ook inderdaad een heel erg goeie optie.
hoewel ik geen ervaring heb met edels, kan ik me voorstellen dat dat wel eens een betere keuze zou kunnen zijn dan een grijze of amazone.

spannend zeg.
en goed van jullie dat jullie niet overhaasten.
geweldig om te lezen.
mijn grote complimenten daarvoor.  :-* :-* :-*

Franny71

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: mei 31, 2007, 20:32:52 pm »
De edelpapegaai,is dat ook een goede prater???

We willen heel graag een papegaai die goed kan praten.
We hebben ook een parkietje gehad die we aan het praten hebben gekregen.

Ik lees dat amazones erg lastig en eigenwijs kunnen zijn.
En heel erg luidruchtig..........praten oké maar schreeuwen hoeft nou ook weer niet?
Een grijze roodstaart is toch wat makkelijker en rustiger als ik het goed begrijp.

Ik denk dat het ook vooral belangrijk is hoeveel tijd je erin steekt.
Als je een beestje lekker veel aandacht geeft en de kids erbij betrekt dan moet het volgens mij wel goed komen.

Nu nog een betrouwbaar adres(ik denk voor een blauwvoorhoofd amazone) en we kunnen misschien verder kijken.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #21 Gepost op: mei 31, 2007, 21:55:39 pm »
Ja, een edelpapegaai behoort tot de top 3 van goede praters. Mijn Mr Darcy praat en keuvelt al aardig wat weg voor zijn 10 maanden.
Een edelmannetje behoorde voor mij tot de meest ideale gezinsvogel. (popjes niet, die zijn wat dominanter)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #22 Gepost op: mei 31, 2007, 22:11:43 pm »
Ik vind dat je niet een papegaai moet nemen omdat hij zou kunnen praten.
Je zou dan nog weleens behoorlijk teleurgesteld kunnen raken als blijkt,
dat hij niet gaat praten.

Ik sprak pas iemand die vond dat hij een miskoop had gedaan omdat zijn
5-jarige papegaai (nog) niet praat  shootme spreekgarantie heb je nooit  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: mei 31, 2007, 22:17:38 pm »
Dat klopt! Een blauwvoorhoofdamazone praat meestal trouwens ook niet veel hoor! Grijzen zijn de beste praters en wat Antonia zegt is waar: ook daar kan je geen peil op trekken. Dus ooit een papegaai nemen omdat het zo leuk is dat ie praat...  :(

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #24 Gepost op: mei 31, 2007, 23:29:18 pm »
 mijn gaai hier is 11 maand en nog echt een klein peuterke hoor
die nog valles leert en uitprobeert,praten doet hij ook stillaan ,alleen op zijn manier en wanneer hij er zin in heeft

ik zou zeggen, 11 maanden is een leeftijd waar je nog alle kanten mee uit kan ,jong genoeg ,dus als je het echt wil,ga er dan voor ,maar bedenk het is niet voor heel even,maar voor je hele leven

succes vivke en 2 grijsjes

Franny71

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: mei 31, 2007, 23:51:46 pm »
Ik weet dat je geen garantie krijgt dat een vogel ook daadwerkelijk gaat praten  en het is zeker niet het belangrijkste......
Maar het speelt wel mee en ik denk dat hier ook weer geldt dat de kans groter is als je er tijd en aandacht in investeerd.

Ik wil nu niet afgerekend worden omdat ik het leuk zou vinden als onze toekomstige papegaai kan praten!!
Hij wordt echt niet verbannen als hij te weinig of geen woordjes zegt. :o
Er staan genoeg topics hier in het forum met als titel ; Wat zegt jou gaai allemaal?
Dus er zijn wel meer mensen die dit leuk vinden.

Ik had ook kunnen zeggen dat een amazone beter bij mijn interieur past. :)
Dat zou pas erg zijn.

Maar goed we laten het allemaal over ons heen komen en trekken ons eigen plan.
Meningen weer van harte welkom.

Gr,
Francis

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #26 Gepost op: juni 01, 2007, 00:37:04 am »
Je moet in ieder geval duidelijk voor jezelf stellen wat je wil zien in een gaai: Ik persoonlijk vindt de grijze de leukste vogel qua gedrag> vrij rustig en geen schreeuwer (op enkele momenten na  :) maar dat vindt ik geen belemmering  ;) )
Een amazone vindt ik (vooral de dubbele geelkop) heerlijke komiekjes, maar je moet wel tegen hun stemgeluid kunnen  ;) ik kan daar goed tegen maar ik weet dat mijn man en zoon daar hoorn dol van zullen worden  :) en daar heb ik dus rekening mee te houden.
En kakatoe's zijn heerlijk kroel en knuffel kippen, maar dan heb je dus bij enkele soorten oordopjes nodig  :) als je niet goed tegen schel geluid kunt (valt bij ons dus af vanwege de genoemde gezinsleden.
Ook ik ben ooit bijna overstag gegaan (bijna een impuls aankoop) voor een edelpopje via marktplaats. Godzijdank had ik ze in mijn hoofd op een rijtje en ben me eerst eens gaan verdiepen en ben er toen achter gekomen dat een edelpapegaai (in ieder geval popje) niet in ons gezin past. Van een mannetje weet ik het dus niet.

En zo moet je dus een rijtje voor jezelf maken  ;)

Maar jullie zijn in ieder geval prima bezig! Ga niet te snel overstag door mooie praatjes van een eigenaar of voor het mooie koppie van een gaai.
In ieder geval hoeft leeftijd van een gaai geen belemmering te zijn. Kaya is mijn eerste papegaai (ik heb wel meer soort kleine kromsnavels altijd gehad en nu nog) maar Kaya was dus de eerst echte grote gaai en meteen een 10 jarige. Natuurlijk heb ik in het begin veel hulp gevraagd hier en bij een kennis maar al heel snel hadden we de draai te pakken met Kaya en ik zou het nu weer zo doen  :thumsup: maar ik moet ook toegeven dat als ik hier op het forum babygaaitjes zie dat ik ook wel eens denk van ooooo dat is eigenlijk ook wel heeeel erg leuk. Maar aan de andere kant er zijn zoveel stumpertjes op oa marktplaats die zo nodig een liefde vol gezinnetje nodig hebben.
Succes met de overweging!

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #27 Gepost op: juni 01, 2007, 00:42:05 am »
Kijk hier ook maar eens: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=12451.0

dit vind ik een helle mooie foto

dan moet ik wel toegeven , ik vind deze vogels mooi en later wil ook zo vogel aan schaven

Franny71

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juni 01, 2007, 08:21:11 am »
Misscien ook wel handig om te weten voor ons,voordat we een papegaai aanschaffen:

We gaan regelmatig naar onze caravan op de veluwe.
Het is wel de bedoeling dat de papegaai lekker mee gaat.
Kan hij heerlijk in de bossen buiten staan.
Zijn er soorten die hier meer geschikt voor zijn.
Kan de ene soort bijvoorbeeld beter tegen autorijden dan de andere?????

Gr,
Francis

TWEETY

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juni 01, 2007, 08:33:53 am »
ik denk niet dat een bepaalde soort wel of niet tegen autorijden kan.
ons grijsje tweety gaat altijd mee op vakantie met de mobilhome, die vind het geweldig,
van als de motor start begint ze te zingen en te praten  :)