Je moet in ieder geval duidelijk voor jezelf stellen wat je wil zien in een gaai: Ik persoonlijk vindt de grijze de leukste vogel qua gedrag> vrij rustig en geen schreeuwer (op enkele momenten na

maar dat vindt ik geen belemmering

)
Een amazone vindt ik (vooral de dubbele geelkop) heerlijke komiekjes, maar je moet wel tegen hun stemgeluid kunnen

ik kan daar goed tegen maar ik weet dat mijn man en zoon daar hoorn dol van zullen worden

en daar heb ik dus rekening mee te houden.
En kakatoe's zijn heerlijk kroel en knuffel kippen, maar dan heb je dus bij enkele soorten oordopjes nodig

als je niet goed tegen schel geluid kunt (valt bij ons dus af vanwege de genoemde gezinsleden.
Ook ik ben ooit bijna overstag gegaan (bijna een impuls aankoop) voor een edelpopje via marktplaats. Godzijdank had ik ze in mijn hoofd op een rijtje en ben me eerst eens gaan verdiepen en ben er toen achter gekomen dat een edelpapegaai (in ieder geval popje) niet in ons gezin past. Van een mannetje weet ik het dus niet.
En zo moet je dus een rijtje voor jezelf maken

Maar jullie zijn in ieder geval prima bezig! Ga niet te snel overstag door mooie praatjes van een eigenaar of voor het mooie koppie van een gaai.
In ieder geval hoeft leeftijd van een gaai geen belemmering te zijn. Kaya is mijn eerste papegaai (ik heb wel meer soort kleine kromsnavels altijd gehad en nu nog) maar Kaya was dus de eerst echte grote gaai en meteen een 10 jarige. Natuurlijk heb ik in het begin veel hulp gevraagd hier en bij een kennis maar al heel snel hadden we de draai te pakken met Kaya en ik zou het nu weer zo doen

maar ik moet ook toegeven dat als ik hier op het forum babygaaitjes zie dat ik ook wel eens denk van ooooo dat is eigenlijk ook wel heeeel erg leuk. Maar aan de andere kant er zijn zoveel stumpertjes op oa marktplaats die zo nodig een liefde vol gezinnetje nodig hebben.
Succes met de overweging!