Auteur Topic: gedragsproblemen bonte boertje rambo  (gelezen 1196 keer)

buukje

• Gast
gedragsproblemen bonte boertje rambo
« Gepost op: juni 17, 2007, 20:18:53 pm »
ik heb ruim een jaar geleden een bonte boertje
aangeschaft (roepnaam rambo)
in het begin was hij handtam en niet bijterig
sinds twee maanden geleden is een maat van mij uit het huis vertrokken en daar kon hij goed mee opschieten
maar!!!!!!!!
rambo moet niet meer van mij weten
als hij in de kooi zit kan ik over zijn kopje aaien en gaat hij op mijn vinger zitten
maar als ik met mijn hand de kooi in ga dan is het oorlog
soms gaat hij op mijn hand zitten (+ - 3 minuten) en loods hem weer naar de kooi
de laatste twee weken zet ik het bankstel voor de kooi
en moet eerst langs mij om er uit te komen
hij is wel nieuwsgierig maar vertikt het het op bij mij te komen
ik wil er geen vogel dier van maken
mvg sierd

Dorian

• Gast
Re: gedragsproblemen bonte boertje rambo
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2007, 21:58:08 pm »
ik snap het probleem niet helemaal...
je gaai wil niks van je weten. dat snap ik wel nog.
maar de rest is voor mij zo verwarrend geschreven dat ik niet weet wat je wel en niet kan.

kun je je probleem misschien wat duidelijker uitleggen?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2007, 22:08:04 pm »
Het probleem is lijkt me dat hij bijt met opstappen en niet gezellig bij je blijft zitten.  ;)
Ik zou proberen het leuk voor hem te maken buiten de kooi door met hem rond te lopen en hem van alles te vertellen. Dat vinden ze interessant en ze zien je dan als iemand die veel weet. Doe leuke dingen met hem buiten de kooi! En probeer je niets aan te trekken van het bijten! Net doen of er niets aan de hand is. Je merkt zoigenaamd niets en je reageert er niet op. Doorgaan met doen wat je wou doen. Makkelijk gezegd misschien, maar het werkt wel. Als ze niets bereiken met bijten, zullen ze het snel nalaten..
Je kunt ook het probleem vermijden door bijvoorbeeld een opstaptouw te gebruiken! ;)

buukje

• Gast
vervolg gedragsproblemen rambo
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2007, 11:47:41 am »
ik schrijf er even een vervolgstuk op  :-[
ongeveer 2 maanden geleden wou ik rambo uit de kooi doen
hij ging op mijn hand zitten en begon langzaam met zijn nek te strekken en draaien en zijn pupillen werden kleiner en groter en beet tot bloedens toe in mijn hand
in heb hem met twee handen de kooi ingekregen :cry:
hij moet nu niks van mijn hand weten
als ik in de kooi ga met mijn hand loopt hij achteruit en begint te brommen
maar ik maak een gebalde vuist en begint er dan in te bijten :angry:
ik doe dit al een maand en er komt geen verbetering in
doe ik iets verkeerd of moet ik deduld hebben
ik ben niet bang dat hij mij bijt en dat weet hij (hoge pijngrens)
zijn er mensen in de omgeving van sneek die er eens een keer naar kunnen kijken
mvg sierd ;D ;D

ede

• Gast
Re: vervolg gedragsproblemen rambo
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2007, 11:54:51 am »
Ik denk dat je nog wat geduld moet hebben!

Bijten is moeilijk te doorbreken.
Probeer geen enkele reacties te geven. Ook geen au zeggen. Geen spier in je gezicht vertrekken. (heeeeeeeeel moeilijk)
En als hij eruit is.. probeer dan es met em naar een andere kamer te gaan. Waar de kooi niet staat. Vaak zijn ze agressiever met de kooi in de buurt. Zodat hij er aan kan wennen dat het leuk is buiten de kooi. Daar kun je met em gaan spelen of laat em maar gewoon mee doen met de dagelijkse dingen. Hier 'helpen' ze soms mee afwassen of de was ophangen!  :)
Zo versterk je de band. Vogels zijn heel nieuwsgierig. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2007, 12:25:19 pm »
Heb beide topics even samengevoegd, dan is het wat overzichtelijker.. ;)

qliqi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2007, 14:09:44 pm »
is je BB-tje gekortwiekt? Bij mij bleek dat nét even dat zetje te geven om ons contact opnieuw aan te pakken en ze werd er zoveel liever en handelbaarder van... BB-tjes zijn zo eigenwijs

Ze hebben een kort lontje, die BB-tjes en je aanpak niet terug te trekken lijkt geen zin te hebben maar het leert m wel dat hard bijten geen zin heeft. (Kinky tappert vaak als een specht op mn hand uit reactie maar meer dan een tikken is het niet tegenwoordig. De eerste reactie is: PATAPATAT, ook als ze bv uit haar slaap wordt gehaald. Ze gaan het steeds minder hard en fel doen maar tussen jullie moet wat vertrouwen komen.

Verder is het absoluut een kwestie van  geduld maar ik bleek er veel aan te hebben mn BB Kinky te kortwieken. Ze kon niet meer vluchten en zag me meer als 'haar hulp' dan als een vijand. Ik merk ook wanneer de veren weer aangroeiendat haar karakter ineens weer kattiger wordt.... Wil je met de BB aan de slag kunnen scheelt die afhankelijkheid enorm en heb je de kans zeg maar 'overnieuw te beginnen' waarbij je het vertrouwen in je opbouwt. Een overweging waard wellicht? Papegaaien houden niet van dwingen en ze gaan er al snel vantussen -  het kan nét dat verschil uitmaken tussen handelbaar of niet.

Succes :D