Auteur Topic: waarom wilt mijn papegaai niets meer van mijn weten  (gelezen 2124 keer)

klaas12

• Gast
waarom wilt mijn papegaai niets meer van mijn weten
« Gepost op: juni 20, 2007, 19:33:10 pm »
hoi ik heb een grijzeroodstaart gekocht bij jullie hij is nu ongeveer 3 jaar hij is met de hand groot gebracht en dat heb ik zelf gedaan alles heb ik met hem gedaan dag in dag uit maar nu wil hij mij alleen maar bijten en schreeuwt heel hard als ik da kamer uit gaat praat hij heel veel kom ik weer terug begind het weet hij vraagt wel om koppie aaien maar dan bijd hij mij wat kan ik hier nog aan doen groetjes jannie

ede

• Gast
Re: waarom wilt mijn papegaai niets meer van mijn weten
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2007, 19:37:15 pm »
Welkom hier.
Ik denk dat je grijze roodstaart een puber is geworden.  :thumsup:
Hier moet bijna iedereen wel door heen. En nu begint de opvoeding.  ;)
Want papegaaien zijn net kleine kinderen. Ze zullen je manipuleren en hun zin willen krijgen. En als het bijten werkt zal hij dat doen.
Dus je mag em nooit zijn zin geven als hij bijt.
Stel hij bijt als je hem uit de kooi wilt halen. Dan moet en zal hij de kooi uit. Desnoods met een handdoek om je hand. Maar hij moet. Zodra je toegeef... ben je verloren en zal hij het de volgende keer weer doen.

Jij moet de baas zijn over de vogel. En die vogel niet over jou! ;)

Succes!

Edit: Als dit gedrag ineens kwam en niet geleidelijk is een bezoekje aan een vogelarts ook aan te raden. Plotselinge gedragsveranderingen kunnen ook lichamelijk zijn!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2007, 20:27:08 pm »
oei oei ,een grijsje in de puberteit

ik hoop dat je je voet bij stuk houd en je niet laat manipuleren door hem/haar

succes

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2007, 21:40:31 pm »
ja dat herken ik , tweety is ook net 3 jaar en vroeger mocht ik uitgebreid kroelen en nu ineens zit ze soms zalig te genieten van mijn gekroel en plots bijt ze nu  ::) dat gaat ook wel weer voorbij hoor, en inderdaad niet toegeven aan het bijten, niet makkelijk maar nodig

..ingrid..

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2007, 22:01:02 pm »
nog een jaar en dan is ernie ook zover   :o :o :o..Ik blijf met spanning je topic lezen.
Veel succes en laat je niet kennen he.Schaf maar veel pleisters aan

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2007, 22:21:18 pm »
Ben er gelukkig zo goed als doorheen! Denk ik!
Hier is het best wel heftig!  :(

qliqi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2007, 22:40:16 pm »
Is je papegaaitje gekortwiekt? Want dan wordt het echt een stuk gemakkelijker om opnieuw de vertrouwensband tussen jullie op te bouwen.  Het scheelde bij mijn Kinky echt enorm - ze werd zoveel liever en ik kon eindelijk met haar aan de slag. Begin daar als allereerste mee.

Dan is het zaak je niet te laten bijten, dus er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Denk allereerst niet dat ie bang is voor je hand - het is gewoon zijn manier de hand weg te krijgen omdat ie niet wil dat je m ergens toe dwingt. Maar een kriebel en iets te eten kan wel van diezelfde hand komen.,.. Hij is dus niet bang maar wil gewoon iets niet. Een kooi is zowieso het eigen terratorium wat door veel papegaaien verdedigt wordt. Zou proberen inventief te zijn. Wat is iets dat ie heel erg lekker vind?.... Lok m daarmee uit de kooi is een manier. Een opstapstok wordt waarschijnlijk gewoon vanaf gesprongen - een handschoen kan het vertrouwen in de hand wellicht schaden. Wikkel een handdoek om je hand is vaak een beter idee. Zoek gewoon iets wat werkt én wat jou geen pijn doet (ik heb ook van leden met een rooster uit de magnetron/oven de papegaai op zien laten stappen.......... ) Is ie er eenmaal zonder teveel stress uitgeklommen overdrijf dan enorm, ontzettend, vreselijk met je beloning dmv je stem. "Knappe gaai, wat een geweldige actie: Yâhoooooooooo.!!!!"  Papegaaien houden van drama en overdrijven en worden daar heel blij van - zo krijgt ie des te eerder door dat als ie dat doet jij vreselijk leuk gaat doen en hij zal het des te eerder WILLEN snappen. Een papegaai doet alles omdat ie er iets mee voor elkaar krijgt.

Klimt ie op de kooi laat m dichtbij de hand (zonder dat je m pakt) het lekkers aanpakken, ga eventueel een stap verder als dat goed lukt en leg je hand 'in de weg' als ie ergens heen wil. Beloon m heftig met je stem wanneer ie maar met een pootje je hand aanraakt en zelfs als ie eroverheen hipt.... des te overdrevener je beloont - des te meer ie zal denken: "huh, wat deed ik dan,?" en hij zal aan het zoeken gaan naar wat jou zo enthousiast doet zijn.... En dát is wat papegaaien herhalen - dát waarmee ze jou iets kunnen laten doen. Of dat nou omkijken is, schreeuwen dat ze stil moeten zijn of NEE NEE afblijven - je reactie - dáár gaat het die donders om. En dat lijkt lastig maar je kunt er dus je voordeel mee doen.

Wat je leuk vind aan zn gedrag blijf je uitvoerig belonen en overdrijven. Maar gedrag waar je van baalt moet je doen alsof het er niet is - de slimme papegaai zal uiteindelijk verder manieren gaan uitproberen om alsnog een reactie van je te krijgen. En zo kies JIJ dus uit welk gedrag ie vertoont - dat waar JIJ op reageert.

Bij jou is dat bijten - hij mag daar geen reactie meer op krijgen. Zelfs je ogengeknipper is een 'zo, dat werkt" maar vergeet niet als je een keer wel zachtjes besnavelt wordt dáár een overduidelijke reactie op te geven... hij moet gaan snappen wat zachtjes doen is en dat hard bijten geen beloning oplevert van jou. ;)

Maar alles staat of valt met het kortwieken - het is moeilijk uit te leggen maar vanaf de dag dat je dat doet verandert er iets in jullie contact. Als ie op de grond fladdert van de kooi af zal ie eerder opstappen omdat ie niet meer vliegen kan. En als ie daar eenmaal zit ben je zn veilige haven en hij zal daar steeds minder vaak vluchten. Ga svp niet zelf knippen, laat het de eerste keer door iemand doen die weet welke veren en hoeveel en vooral waar je moet knippen. Bijhouden is daarna eenvoudig zelf te doen. Ik zoek even de link voor je op het forum waar de manieren staan beschreven, die kun je dan aan je eigen vogelarts laten zien. Je zou ook een berichtje op het forum zetten waarin je hulp van een lid bij het kortwieken zoekt bij jou in de buurt.

Een papegaai zal je door de jaren heen vaker voor dergelijke problemen laten staan en het is een spel van - "ben ik slimmer dan jij en wat kan ik jou nou eens laten doen" . De hele dag wordt JIJ geobserveerd en manieren uitgeprobeert je reactie te krijgen. Ga je weg dan gaan ze praten,  roepen, fluiten, zingen, schreeuwen.... Ze proberen hun totale repertoire uit tot er iets gebeurt (wij komen binnen, roepen terug of komen doek over kooi hangen) Zodra ze hebben wat ze willen registreren ze hoe dat lukte en dan gaan ze dat uitproberen.  Kunnen ze dagen mee zoet zijn en heel lang blijven volhouden dus heel goed beseffen waar je op reageert, welk gedrag je stimuleert is heel belangrijk in je opvoeding. Want eenmaal geleerd - leer ze het maar weer eens af. ;)

Reuze-leuk papegaaien.   :P
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2007, 22:50:00 pm door qliqi »

ede

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2007, 22:44:35 pm »
Wauw!  :o

Ik sluit me hier volledig bij aan!  ;)

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #8 Gepost op: juni 21, 2007, 00:23:00 am »
Dag Klaas 12,zoals hierboven staat,is ws de vertrouwensband verstoord,maar zeer ws niet door  de vogel maar door jezelf,je vertrouwd je vogel niet meer en deze heeft dat erg snel door kan ik je vertellen.

De vogel is inmiddels de baas,ws al een tijdje,daar komt idd ws een beetje puberen bij.

Kortwieken kan helpen,maar het mooiste is natuurlijk om het zonder dit te doen,probeer jouw patroon te doorbreken,want je geeft ws verkeerde signalen af,niet, totaal niet reageren op je vogel,zelfs niet kijken,hij kijkt wel naar jou,hij is er gewoon even niet.

Kijk dit even aan,laat hem en jezelf maar afkicken zogezegd,geef alleeen aandacht als jij dit wilt,ws is je vogel ergt verwend en dit zul je moeten minderen wil je het probleem oplossen.

gr Kees.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: juni 21, 2007, 09:35:51 am »
als ik dat zo lees ben ik bevreesd eer dat tuur en flip in de puberteit komen,ze zijn nu al rotverwend en 2 dwingelandjes (niet dat ze baas zijn zenne) maar toch vermoed ik dat het een hele strijd zal worden  :seestars:

qliqi

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 21, 2007, 11:05:07 am »
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=25360.0 staan diverse methodes van kortwieken, mijn voorkeur gaat naar methode 1 uit om eerlijk te zijn....

ede

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 21, 2007, 11:08:12 am »
om eerlijk te zijn....

Dat mag hoor  :)

1 en 2 zijn beide veilig.

(Altijd binnen testen of hij niet omhoog kan vliegen. Kan hij dat wel: dan moet het iets dichterbij de dekveren geknipt worden!)

klaas12

• Gast
mijn grijzeroodstaart heet willem en is dus nu een pubber
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2007, 13:13:25 pm »
nou ik heb antwoord gekregen op mijn vraag over het gedrag van papegaai willem die nu alleen maar graag bijt en nu weet ik dus dat hij gwoon aan puberen is ik zit nu in de andere kammer en hij praat en als ik zo de woonkammer binnen gaat begind het gedonder hij schreeuwt me de kammer uit ik doe dat niet meer ik geef hem een waarscuwing en als hij weer noormaal doet belon ik hem met lieve woordtjes of als het mag met een kusje maar heb nog een lange weg te gaan hoor hoj heet naar willem van hanegem de kromme van feyenoord en die hakte er ook altijd hard in dus doei

qliqi

• Gast
Re: mijn grijzeroodstaart heet willem en is dus nu een pubber
« Reactie #13 Gepost op: juni 21, 2007, 15:48:03 pm »
jaja opvoeding lijkt makkelijk maar nu begint het pas.

Regl 1: JIJ bent de baas.... antwoord niet op zijn praten tenzij je dat gedrag wilt stimuleren en ook een reactie (maakt niet uit welke) die je geeft als ie schreeuwt is funest.

Laat hem niet de regels bepalen. Doe alles tegenovergesteld van wat ie verwacht. Schreeuwt ie, zeg dan niets - kom niet vanuit een andere kamer aanlopen om m streng toe te spreken. Maar schreeuwt ie om je weg te krijgen ga dan beslist niet weg.

Roept ie zachtjes of is ie lief bezig reageer daar dan op en op het schreeuwen niet...... Dus ook niet waarschuwen, gewoon helemaal geen reactie is veel beter. Het lijkt soms of je er niet doorkomt maar niets is minder waar. Ergens heeft ie succes gehad met het bijt en schreeuwgedrag, als je dat effect weghaalt sterft het gedrag echt op een gegeven moment uit. Succes hoor - het komt echt goed en anders klaag je maar eens flink hier op het forum.

Kunnen we je weer een beetje steunen want we hebben het echt ALLEMAAL meegemaakt en ook hier zit ik nog regelmatig: 'wat moet ik hier nu weer aan doen?' En twee of meer weten meer dan één nietwaar?

ede

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 21, 2007, 16:09:16 pm »
Ik heb je bericht samengevoegd met het vorige topic!