Auteur Topic: Emigreren met 2 grijsjes  (gelezen 5404 keer)

wil

• Gast
Emigreren met 2 grijsjes
« Gepost op: juli 05, 2007, 00:25:36 am »
Hallo allemaal,

binnen afzienbare tijd zullen wij van Nederland gaan verhuizen naar Portugal. En natuurlijk gaan onze beide grijze roodstaarten mee!
maar nu het volgende: 1 is keurig netjes geringd. Die hebben wij al vanaf dat ze (we nemen aan dat het een zij is) een paar weken oud was. Haar ouders gooiden haar het broedblok uit en daar lag ze dan.... een paar rode staartveertjes en de rest ietwat kalig. De (hobby)fokker werkte hele dagen en had er geen tijd voor, dus die dacht: zij (ik dus) heeft ooit eens gezegd dat ze het wel wilde proberen.... en dat was dus Charlie. Wist ik veel! Meteen het internet over gesurfd en pappie aangeschaft. Een heel leuke tijd gehad met haar voeren en later, toen ze zelfstandig ging eten kreeg ze een grote kooi. Met een jaar of zo trok ze steeds meer naar mijn man toe.... en eigenlijk kan ik er nog weinig mee.
Dus kwam er nog 1. Particulier overgenomen van iemand die COPD had en deze niet langer kon houden. Deze heet Jacco. En was geen knuffelkont. Maar wel een verschrikkelijke prater. Hij kletst de hele dag door! Inmiddels kan ik daar dus wel alles mee en samen houden ze de boel wel levendig hier! Ze kletsen ook echt met elkaar, vervelen zich geen seconde.
Charlie is inmiddels ruim 5 jaar, van Jacco hebben we een pootring, ook van 2001. Die zit niet om zijn poot. Zo hebben we hem gekocht. Waarom hij niet geringd is, geen flauw idee.
En dat is ook niet meer te achterhalen. Het maakt mij niet uit. We hebben hem nu ook alweer 3 jaar en beide gaaien worden absoluut niet verkocht.

Maar nu het volgende. Gezien onze verhuisplannen en het meenemen van de beide roodstaarten: kunnen we hier problemen mee krijgen? Want eerlijk gezegd zit het mij niet lekker....
Zolang we hier zijn zal niemand er een probleem van maken, maar de verhuizing gaat wel door België, Frankrijk, Spanje en Portugal zelf....
Volgens mij moet ik een gezondheidsverklaring voor beide vogels hebben? Zo ja, hoe kom ik hieraan en is er nog meer nodig?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Wil, Jacco en Charlie.

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Emigreren met 2 grijsjes
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2007, 01:19:51 am »
Voor de gezondheidsverklaring ga je de vogelarts. Lijst van vogelartsen vindt je bij gezondheisplein op dit forum. Die kan je ook meer vertellen over je verhuisplannen met vogels naar het buitenland. Maar misschien is er wel iemand op het forum die daar weer meer over kan vertellen. In ieder geval succes met jullie verhuizing!

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2007, 01:21:17 am »
Even een linkje van de lijst met vogelartsen, is iets makkelijker  ;)
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?board=62.0

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2007, 07:39:05 am »
wat het reizen door europa betreft, gewoon een gezondheidsverklaring bij de dierenarts is voldoende, dat doen wij ook want ons grijsje tweety reist overal mee naartoe met de camper.
ter plaatse in portugal weet ik niet.
ik denk niet dat ze daar heel streng zijn op huisdieren, integendeel.
ik wens jullie in ieder geval een goede verhuis.
het zou wel leuk zijn mocht je hier je avonturen blijven vertellen, als je daar ook internet hebt zou dat wel leuk zijn.

gr sandra

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2007, 08:11:50 am »
Het lijkt me handig, zeker voor het grijsje zonder ring, om je grijsjes gechipt te hebben.
Als ik het mij allemaal goed herinner, hadden we een lid op PLF, An met 3 gaaitjes, die ook naar Portugal ging. Volgens mij had zij genoeg aan de chip en een gezondheidsverklaring.
Maar volgens kan mij kan een va je zeker de juiste weg wijzen mbt instanties. Misschien kunnen een naatal leden hier dat ook wel.
Veel succes.

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2007, 11:24:55 am »
Ik weet niet of je gebruik maak van eem emigratiebureau? Dat soort dingen kunnen zij namelijk veel beter uitzoeken! Ze weten precies waar ze dat moeten navragen!

Zo niet dan zou ik echt een vogelarts aanspreken hierover!

wil

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2007, 13:48:38 pm »
Allemaal dank voor de antwoorden! Dianne: Wij wonen niet zover van Dr. Hooimeijer, Meppel, vandaan. Ik denk dat ik die maar eens ga bellen.

Cosh, jij hebt een PB van mij ontvangen betreffende een Overijsselse vogelarts.....

Nee, we maken geen gebruik van een emigratiebureau en doen alles zelf.

Lejah: chippen: liever niet.... Ik ben daar geen voorstander van. OK, als het moet, dan moet het..... Maar beter niet.

@Tweety: lijkt mij ook heel leuk om te mee te nemen. Deze 2 zitten niet bij elkaar, maar hebben ieder hun eigen 'villa'. Ze kunnen elkaar wel goed zien en natuurlijk ook horen. We zullen 2 transportkooien aanschaffen voor de reis, die toch zo'n minimaal 3 a 4 dagen in beslag neemt. Ze reizen lekker met ons mee, in de cabine van de vrachtwagen!
Lijkt me wel lachen, al dat commentaar onderweg!

Jacco is vast niet van plan om z'n snavel te houden en vind alles verschrikkelijk spannend.... Als die niets meer zegt.... dan issie ziek!

We gaan ermee aan de slag.

Groet,
Wil.

ede

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2007, 13:55:53 pm »
Gezellig als ze er bij kunnen zitten!
Hou je ons op de hoogte? Want zo vaak maken we geen emigrerende gaaitjes mee.  ;)

wil

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2007, 16:25:51 pm »
Haha... ja hoor! Er was nog een vraag of ik een internet aansluiting zou hebben. Ja dus. Zonder internet aansluiting gaan we niet eens!
Ik run een webwinkel en zit zowat over de hele wereld. Dus is een internet aansluiting een MUST.

De bedoeling is, zodra we een vaste stek gevonden hebben, om een grote voliere te gaan bouwen waar ze beiden inkunnen. Aangezien het zuiden van Portugal zo'n 320 zondagen per jaar kent zullen ze het grootste gedeelte van hun tijd lekker buiten kunnen verblijven. In de wat koelere maanden kunnen ze dan weer binnenshuis maar eerlijk gezegd denk ik niet eens dat het nodig is.
Als ze maar een veilige plek hebben waar ze naar binnen kunnen kruipen. Het kan nl. wel vriezen, maar is zeldzaam.

:D

En dan het verse onbespoten fruit daar.... We hopen een plek te kunnen vinden met fruitbomen, anders planten we ze zelf. Volgens mij is Portugal niet alleen een mensenparadijs maar ook voor gaaien. Zal mij ook benieuwen hoe lang we het uithouden met 'slechts' 2 roodstaarten.... Want we zijn beiden dol op papegaaien.
Mijn man heeft plaatjes gezien van zonparkieten (Zijn dat Aratinka's?) en daar zou ie wel een stelletje of wat van willen hebben...

Maar eerst maar eens zien te verhuizen he?? En dan zien we wel verder....

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2007, 16:31:04 pm »
Klinkt allemaal geweldig leuk! Mooi avontuur gaan jullie tegenmoet!
De zonparkieten vallen volgens mij inderdaad onder de aratinga's, als je vrij woont zijn dat prachtige vogels! Maar ze kunnen een behoorlijke keel opzetten dus voor in huis is het maar de vraag of ze daarvoor geschikt zijn. Ik vindt ze ook prachtig maar niet in huis, helaas kan bij ons ook niet buitenshuis omdat ik nogal veel dicht-bij-buren heb.

Sanco

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2007, 19:00:21 pm »
jeetje zeg, gewoon lekker emigreren naar portugal!! Wat zullen jouw grijsjes het daar naar de zin krijgen denk ik! Lekker warm, af en toe een tropisch regenbuitje..  heerlijk!!  :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2007, 14:17:23 pm »
Lejah: chippen: liever niet.... Ik ben daar geen voorstander van. OK, als het moet, dan moet het..... Maar beter niet.

Ik bedoelde het niet zo zeer in de zin van een algemeen advies. Maar ik meen mij te herinneren dat er eens een discussie over was en dat je in sommige buitenlanden moet kunnen aantonen dat het jou vogel is. Dat aantonen is moeilijk bij een vogel zonder ring, vandaar die opmerking over een chip.
Maar ik weet het allemaal niet zeker meer. Beter is om het officieel bij de daarvoor bestemde instanties aan te vragen of te informeren. Het zal je maar gebeuren dat je halverwege niet goed geinformeerd blijkt te zijn met alle ellende van dien.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #12 Gepost op: juli 06, 2007, 15:44:02 pm »
Maar chippen is geen bewijs dat de vogel van jou is  ;)

Er staat op het formulier:Let op !! dit is geen eigendom verklaring.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: juli 06, 2007, 16:07:06 pm »
Maar chippen is geen bewijs dat de vogel van jou is  ;)

Er staat op het formulier:Let op !! dit is geen eigendom verklaring.

Nee dat klopt. Maar toch was er sprake van zoiets, omdat dat dan samen met... he en dan weet ik het niet precies meer.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2007, 16:52:29 pm »
Misschien samen met een aankoopovereenkomst/bon ?