Dag iedereen,
we hebben Lola inmiddels alweer een half jaar bij ons en toen we haar net kregen bedelde ze heel erg om eten.
Dat kwam dachten wij, omdat ze toen net van de pap af was en bij Lotte en René (vorige eigenaars) kreeg ze wel pap als maar door bleef zeuren en niet ging eten.
Wij hadden besloten om het bedelen maar te negeren en haar totaal geen pap meer te geven.
Het heeft heel lang geduurt, maar na een paar maanden leek het erop dat ze toch was opgehouden met het bedelen....
Nu we net verhuist zijn en de vogels lekker veel buitenkomen is ze sinds 2 weken weer gaan zeuren...
Dit doet ze niet 5 minuten, maar echt de hele avond, tot vlak voor ze in de kooi moet om te gaan slapen, dan lijkt ze wat rustiger te worden...
Eerst dachten we dat ze honger had, dus gingen we haar eten geven. Hier dook ze dan ook direct op af en begon te schransen. Dit terwijl haar voerbak boven nog niet leeg is. Als ze klaar is met eten begint ze gelijk weer te zeuren.
Ik heb ook al geprobeert om haar extra aandacht te geven, maar zelfs tijdens het aandacht geven, zeurt ze gewoon door.
Buiten met de vogels in het park of zo, zit ze op een boom doodleuk verder te zeuren en zelfs op de fiets doet ze het.
Ik heb ook geprobeert om haar weer in de kooi te zetten, omdat ze dat misschien fijner vindt. Ze houdt dan op met zeuren, maar zet het op een brullen. En dit op het niveau van; Ik hoop dat de buren (en hun buren) niet thuis zijn vanavond.
Het zeuren is echt het oude bedelen om voer. Ze heeft haar veren omhoog staan en die kop gaat heen en weer alsof ze in een soort trance is... en haar vleugel flappert ook als een kuiken dat pap gevoert wordt.
We zien het al een paar weken aan nu, maar er lijkt weinig te veranderen. Ik had een vermoeden dat het misschien wormen zijn, maar na even gezocht te hebben, moet dit gepaart gaan met diarree en daar heeft ze totaal geen last van. Kan het kwaad om toch preventief een wormenkuur te geven? En zo ja, moet ik dan alle gaaien gaan ontwormen, of alleen Lola?
Zoals jullie kunnen begrijpen worden Ilona en ik behoorlijk gek van het bedel geluid en gedrag van Lola. Ook zijn we gefrustreerd, omdat we niet weten waarom ze het doet.
Voor we naar de dierenarts gaan, hopen we dat iemand hier een ingeving heeft over wat het zou kunnen zijn.
Zou het ook een gedrag kunnen zijn wat ze ontwikkelt heeft als kuiken en dat dat bevordert is door het voeren als ze zeurde???
We hopen echt dat iemand een goeie tip heeft, want we zijn best radeloos.
Groeten Jarno