Auteur Topic: Wildkleur Bourke  (gelezen 1388 keer)

ferret

• Gast
Wildkleur Bourke
« Gepost op: juli 15, 2007, 21:30:48 pm »
Kan iemand mij zeggen hoe lang het duurt voordat de jonge bourke mannen (wildkleur /opaline) een blauwe voorhoofdsband krijgen?
Of kan je het voorlopig alleen maar zien aan het ontbreken van de witte band onder de vleugels.
Ze zijn in maart geboren (dus al 4 maanden oud) en ik zie nog niets. ???
Ik hoop dat bij de jongen een paar mannetjes zijn zodat ik deze kruislings aan de poppen (zie hier onder) kan koppelen om opalines te krijgen.

Tevens zie ik dat er op de borst verschillen zijn in de kleuren.
Ik heb de soortbeschrijving er bij gepakt maar dat is niet zo duidelijk als een foto.
De een heeft wat blauw, de ander niet. De volgende heeft weer wat meer roze, de volgende weer wat minder.
Een foto met de "perfecte" bourke zou wat dat betreft veel duidelijk maken.
Wie heeft er zo'n foto (George of Henk misschien, die zouden dat toch moeten weten  :))

Wat ik ook vreemd vind is dat de soortbeschrijving zegt dat ze zeer trouw zijn en een paar voor het leven vormen. Ik heb dan een afwijkende man want die had in december 3 popjes met eieren geschopt (helaas alle 15 eieren koud door het kraambezoek van een valkparkiet  :angry:), nu heb ik al 2 ronden gehad met 2 popjes van deze man. Hij lust er blijkbaar wel pap van  :hart:

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Re: Wildkleur Bourke
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2007, 21:37:01 pm »
De blauwe band komt er pas na de jeugdrui. Je zult dus nog een maandje tot 2 maanden moeten wachten.

ferret

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 16, 2007, 00:34:17 am »
De blauwe band komt er pas na de jeugdrui. Je zult dus nog een maandje tot 2 maanden moeten wachten.

Dank je wel George, hier heb ik wat aan.
En kan je me verder ook helpen met de vraag over de perfecte kleuren?? Jij bent uiteindelijk bijna keurmeester  ;D

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #3 Gepost op: juli 16, 2007, 19:06:17 pm »
ook dit is voor de jeugdrui niet goed te bepalen maar vogels die nu al redelijk diep gekleurd zijn zullen wel betere vogels worden dan die met een mindere kleurdiepte.
Een foto van de perfecte bourek is er niet en zal er ook nooit komen. We mogen van de 100 punten maximaal 93 geven voor een kampioen, maar dat is nog geen 100 punten. Als de bond in de standaardeisen een foto plaatst kun je nooit meer verbeteren dus dat doen ze niet. Je zult het dus echt met de standaardeisen moeten doen. Inzenden en de keurbriefjes lezen, andere vogels bekijken (als het kan ook aan de hand van keurbriefjes), daar leer je veel van. Over het algemeen kan gesteld worden dat een bourke een goede kleurdiepte moet hebben. Geen fletse kleuren maar mooi diep roze en een goede donkere rug waarbij de omzoming mooi éénkleurig dient te wezen. Deze is of rood of geel, nooit beide. De meestvoorkomende is de gele onderkleur dus ook de gele omzoming. Het blauwe voorhoofdsbandje moet ook prominent aanwezig zijn. Vaak wordt er met de donkerste vogels doorgekweekt om de kleurdiepte en hoeveelheid te verbeteren. Let er echter op dat bijv. het blauw aan de vleugelbochten niet uiteindelijk in de borst terecht komt (zo heb ik ze zelf ook zitten maar dat is dus niet goed).

ferret

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2007, 05:34:48 am »
George,

Wederom bedankt voor je reaktie  :-*, ik leer iedere keer weer wat bij. Dat van de vleugelbochten is een goeie, dat zal ik eens na moeten kijken.
Weet jij of er tekeningen zijn waarop duidelijk staat omschreven hoe de bourke er uit moet zien.Kunnen natuurlijk ook keurbriefjes zijn.
Ik heb nu verschillende jongen zitten die toch onderling verschillen en weet nu even niet meer wat goed is en wat niet. :-[