Auteur Topic: Ervaringen met overzetten op pellets!  (gelezen 2363 keer)

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: Ervaringen met overzetten op pellets!
« Reactie #15 Gepost op: juli 18, 2007, 19:32:19 pm »
caro weigerde altijd pellets te eten.
Tot we de scenic pellets probeerde die at ze meteen.

zoals frank altijd zegt : eigenwijzer zijn dan je gaai.

Oeda

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juli 19, 2007, 23:15:21 pm »
Die van mij is nog maar 13 weekjes dus nog niet volwassen
heb je daar ook tips voor Oeda?
Geef je nog papvoeding?
Zo ja dan is het heel eenvoudig, dan begin je met een klein deel van de pap te vervangen door gemalen pellets, eerst heel fijn gemalen,later steeds grover en gewoon een bakje pellets in de kooi zetten zodat hij er zelf van kan gaan proeven.
Eco of Dieca pellets zijn het makkelijkste te vemalen. Zelf ben ik voorstander van de eco (biologisch zonder pinda's)
Als je geen pap meer geeft zou ik beginnen met een kneedgumbal van gemalen pellets, dat lijkt een beetje op pap en hij is nog jong genoeg om zich dat te herinneren.

jos

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 20, 2007, 08:31:41 am »
onze jacko is nu 14 weken en weet al wat pellets zijn eerst gooide hij ze weg en pakte dan liever zijn zaadjes  :-[
maar ik heb gewoon een bakje met pellets neergezet en voilla meneer eet pellets  :thumsup:
elke dag een pellet meer en zaadmengsel minder en gelukkig werkt dat bij onze jacko

jos

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #18 Gepost op: juli 21, 2007, 20:38:22 pm »
Toen ik mijn papegaaien overzette op pellets (Harrison's High Potency fine) heb ik de zaden elke dag minder en de pellets elke dag meer gegeven. Binnen een week zaten ze op de pellets.

Later ben ik Harrison's regulair fine gaan proberen. Dit wilde ik dan om en om afwisselen want regulair is echt een heel stuk goedkoper dan High Potency. Maar de birdies vertikten het om de regulair te eten. Vandaar dat ze nu al jaren High Potency eten.

Oeda

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 22, 2007, 10:58:57 am »
Dat is ook wel logisch, in de HP zit veel meer vet, het is eigenlijk bedoeld om verzwakte vogels aan te laten sterken. Aangezien papegaaien echte vetkleppen zijn zullen ze de voorkeur geven aan de HP.
Als je toch wil overzetten moet je dat gewoon op dezelfde manier doen als je ze op pellets hebt overgezet. Natuurlijk zullen ze eerst de HP ertussenuit vissen en waarschijnlijk zelfs een tijdje heel moeilijk doen over de rest, ze hebben daar al eens succes mee gehad nietwaar. Maar uiteindelijk stappen ze vanzelf over hoor.

Aestiva

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: juli 27, 2007, 10:22:22 am »
Hier duurde het bij alle pellets ongeveer 3 dagen behalve bij de Harissons. Dat aten ze binnen 1 dag al.

chantal

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 02, 2007, 07:38:03 am »
Ik ben nu bezig met Sammy. Die eet een stuk moeilijker dan Chico. Hij schreeuwt om pap en in pricipe mag hij vanaf gister niet meer elke dag pap. Maar pellets eet hij niet veel. Het gekke is dat als ik elke dag om 16:30 uur zijn pap geef en Sammy terug op de standaard zet met zijn eet bakje dat hij ineens wel een paar pellets gaat eten maar als ik de hele dag naar me werk ben eet hij dus helemaal niets of hoosgtens 2 of 3 pellets. Vandaag maar even contact opnemen met Sjaak of ik moet stoppen met de pap maar het geschreeuw om eten is echt zielig en ik geef er ook niet aan toe 1 keer per dag is 1x per dag maar het is moeilijk en je maakt je al snel zorgen dat ie niet genoeg voeding binnen krijgt.

Oeda

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 02, 2007, 10:04:25 am »
Ik weet dat ze bij de stichting papegaaienhulp de jonge vogels eerst geweekte pellets geven. Nadeel is dat dat dus niet gaat met eco of dieca pellets, die vallen uitelkaar als je ze weekt.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #23 Gepost op: augustus 02, 2007, 13:22:59 pm »
zo heb ik het ook gezien bij frank
de pellets waren geweekt en ze kwamen er zo aan bijten ,wat trouwens een leuk filmpje opleverde met gekke geluidjes  :)

chantal

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 02, 2007, 13:54:02 pm »
Ik heb Sjaak gebeld en we moeten het goed in de gaten gaan houden. Sammy is namelijk ook al 50 gram afgevallen. Ik moet toch weer 2 keer per dag gaan voeden en het gaan proberen met alleen zaden en eivoer. Alleen ik denk dat ik er toch pellets bij doe want hij eet ze wel een beetje. Ik moet wel contact houden met Sjaak maar ik maak me grote zorgen. Zeker na het verhaal van de vorige keer van de gaai die ook alleen maar pap at en afviel. Ik ben ook weer benieuwd wat hij vandaag weer gegeten heeft want ik ben weer 13 uur aan het werk en het liefst ga ik naar huis om bij hem te zijn en hem in de gaten te houden. Maar ik baal enorm....  bye2

ede

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: augustus 02, 2007, 15:59:18 pm »
Ja dat is niet fijn van zo'n kleintje.

Als je het niet vertrouw ga dan informeren bij een vogelarts he! Sjaak is geen vogelarts en kan niet kijken of er een lichamelijke oorzaak is.
Maar hou het maar goed in de gaten.

nermin

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 15, 2007, 21:14:37 pm »
Overzetten op pellets...het was een drama! Rifki was erg ziek geweest (schimmelinfectie en een leveraandoening) hij had maar 50% overlevingskans gelukkig heeft die het overleeft....wat er toe heeft geleid dat hij mij echt heel goed kan manipuleren. Ik kreeg hem dus echt niet op pellets...heb al het mogelijke geprobeerd ook vele soorten pellets (behalve harrisons...want die krijgt die gewoon niet). Heb hem niet echt kunnen uithongeren omdat ik bang was dat die zou verzwakken, ben er maanden mee bezig geweest. Hij wou gewoon niet eten! Toen stelde Karin (van een andere forum) voor om Rifki bij haar voor een weekje te laten logeren zodat zij het zou kunnen proberen, zij had namelijk allang door dat het meer aan mij lag dan aan Rifki. Hij is daar dus een paar dagen geweest...en hij heeft daar Zupreem gegeten. Eenmaal thuis gekomen vertikte hij het weer :cry:. Uiteindelijk had ik door dat hij pas aan zijn pellets begon nadat hij zaad had gekregen.....ik gaf hem dus een beetje zaad en daarna ging hij aan zijn pellets. Hij had echt zoiets van eerst ik mijn zin en dan jij je zin shootme. Nu ik Kartal erbij heb en zij de voorkeur voor scenic heeft, heb ik dit dus gemengd met zupreem en aangeboden....Rifki eet gewoon van scenic! Begrijpen jullie het nog? :(

Online Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #27 Gepost op: augustus 15, 2007, 21:25:10 pm »

:thumsup:

Lekker eigenwijs. Wel super dat jullie het zo hebben kunnen oplossen en er een tussenweg in hebben kunnen vinden om ze toch de pellets te laten eten.

Bij Japie had ik een vergelijkbaar iets met overzetten. Heb hem eerst overgezet op de Nutribird. Dat ging heel moeizaam en hij was al te mager wat ik niet erger wilde maken. Dus uithongeren was ik ook erg voorzichtig mee. Ik ben 1 keer met het overzet schema gestopt om hem weer aan te laten sterken en vervolgens weer opnieuw begonnen met het schema.

Eenmaal over op de NB was het voor mij niet meer te doen. Japie spoot alles onder omdat zijn ontlasting door de NB veel te dun werd. Als hij op zijn slijtstok aan de buitenkant van de kooi zat en liet wat gaan op de krant 1 meter eronder, dan zat de hele vloer onder (zoals kinderen een zon tekenen).

Ik ben toen overgestapt op de Ecobird voor de grijze roodstaarten en die overstap ging een stuk makkelijker. Hij at er bijna direct van dus dat was geen probleem. Eenmaal over op de Ecobird was zijn ontlasting nog steeds niet goed. Nu was het wel dikker, maar de kleur was legergroen, de dikte was heel slijmerig en het stonk een uur in de wind. Ook niet goed dus.

Nu zit ie op de Harrisons en nu is het wel goed. Ook Cocootje doet het er goed op. Japie is weer aangekomen. Zijn plukgedrag is verledentijd en hij is lekker actief.

Mijn grijsjes zitten dus op Harrisons en Orrie (Geelvoorhoofd Amazone) zit nog op de Nutribird omdat Orrie het er wel goed op doet. Orrie is nog steeds uit logeren bij Loes en daar krijgt ie geloof ik bij gebrek aan Nutribird ook de Scenic en dat heeft ie ook direct geaccepteerd als voer. Orrie is gewoon heel makkelijk  ;D

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #28 Gepost op: augustus 15, 2007, 21:33:11 pm »
Ik heb de pellets (eerst nutribird later harrison) geweekt met (o.a)manderijnensap en gemengd met stukjes manderijn, op die manier heb ik Kaya aan de pellets gekregen, de normale overstap methode werkte hier ook niet best, maar de eerste dagen met fruit mengen of appelsap gaat erg goed. Uiteindelijk bouw je de hoeveelheid sap/fruit af tot er niets meer bij zit. Op dat moment kun je steeds meer pellets voor zetten en steeds minder zaadjes. Als je mengt met fruit en sap kun je niet in 1x een dag hoeveelheid maken dat bederft en als je meerdere malen per dag portie''s maakt gooi je toch aardig wat weg vandaar dat ik het opbouwend meer ben gaan geven met in verhouding steeds minder sap en fruit.