Auteur Topic: Gevaren van Papegaaimeetings! II  (gelezen 4749 keer)

ede

• Gast
Re: Gevaren van Papegaaimeetings! II
« Reactie #15 Gepost op: juli 25, 2007, 09:44:04 am »
Wat mij vooral interresseert in deze is de mening van een professional, iemand die de risico's van meetings (die er zeker zijn) eens nuchter (= wetenschappelijk) op een rijtje zet zodat iedereen zelf kan kiezen of die risico's het waard zijn en al dan niet opwegen tegen de gezelligheid en het plezier dat zeker van zo een meeting uitgaat.

Diegene is Dr Hooimeijer.
Hij heeft er voor geleerd en volgens hem zijn de risisco's erg klein. Hij zegt niet dat er geen risico's zijn. (kijk maar op zijn website: kliniekvoorvogels.nl.
Ik heb later Dr Verstappen hier over gesproken. Ook hij zegt: er is risico, maar zijn inziens weegt het risico niet op tegen de voordelen (vogel naar buiten, andere omgeving enzovoorts). Dat zijn 2 meningen die positief zijn.

Meningen van een professional die tegenzijn heb ik nog niet gezien... maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat er niet is.

Ik sluit me helemaal aan bij jou, dat je zelf mag weten welke risico je neemt. Maar idd zorg ook voor andermans vogels.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #16 Gepost op: juli 25, 2007, 10:38:32 am »
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er blijft een risico, dat is waar. Maar het risico zal altijd kleiner zijn, als je de mensen met wie je afspreekt ook al kent, door verhalen uit te wisselen met elkaar, als dat je afkomt op een meeting waar elke liefhebben die wilt komen uitgenodigt is. Hoe breder publiek je aantrekt, hoe groter het risico is.

Nogmaals het is geen persoonlijke aanval op jou Antonia, maar ik ben gewoon benieuwd waar jij deze kennis vandaan haalt...

Groeten Jarno

Als dat zo is vraag ik me ook af hoe de mijne eraan gekomen zijn omdat Max ook maar één keer op een meeting is geweest
en 6 van de vogels die ik nu heb zijn wezen logeren,uit nood,verder zijn mijn vogels ook alleen maar met een beperkt aantal
vogels in kontakt geweest,het lijkt er nu op dat ik alle meetings ed afstruin op zoek naar kontakt ofzo.

Maar ik ben het zat om me te blijven verdedigen,als je net iets meer verstand van vogels lijkt te hebben is daar veel respect
voor,maar als je niet overal tegenin gaat met betweterigheid en open en eerlijk bent over je zaken word je nog eens aangevallen ook.
En of dat persoonlijk is of niet,het is en blijft een aanval.
En omdat er nog niet zoveel over de ziekte bekend is wil nog niet zeggen dat mijn va zomaar wat kletst.Hij zal het wel weten toch  ???

ede

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2007, 10:41:21 am »
Dit topic is juist bedoeld om er gewoon in het algemeen over te praten, zonder dat het over jou gaat Antonia. ;)  Dat hebben we gesloten.

En ik zie eerlijk gezegd niet dat Jarno jou aanvalt!

Dit blijft sowieso een heel lastig onderwerp.. die meetings :S

giggles

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2007, 15:11:30 pm »
Als dat zo is vraag ik me ook af hoe de mijne eraan gekomen zijn omdat Max ook maar één keer op een meeting is geweest

Nogmaals Antonia, het is geen persoonlijke aanval, maar we discussieren hier voors en tegens over papegaaienmeetings.
Ik heb ook niet beweerd dat jij elke meeting afstruint op zoek naar contact.
Ik vind dat jij ontzettend veel over hebt voor je vogels en heb daar ook groot respect voor.
Niemand zegt ook dat Max het van een meeting heeft gekregen. Er zijn zoveel mogelijkheden, waarop dit gebeurt kan zijn, zoals ik al eerder heb gezegd.

Niemand die je kan vertellen of de vogel die uiteindelijk ziek wordt het zelf bij zich had, het heeft gekregen via een andere vogel ( waar dan ook ) en hoe lang dat al geleden is.
Ze kunnen jaren drager zijn en op een moment van zwakte een keer naar boven komen...

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik weet dat dit waar is, omdat ik me ook een tijdje zorgen heb gemaakt over Diva dat ze misschien Polyoma zou hebben en met het testen heb ik de VA ook de hemd van het lijf gevraagd betreffende besmetting op mijn andere gaaien en hoe ze het zou kunnen krijgen. Toen kreeg ik een soortgelijk verhaal te horen als dat van Janina.

Diegene is Dr Hooimeijer.
Hij heeft er voor geleerd en volgens hem zijn de risisco's erg klein. Hij zegt niet dat er geen risico's zijn. (kijk maar op zijn website: kliniekvoorvogels.nl.
Ik heb later Dr Verstappen hier over gesproken. Ook hij zegt: er is risico, maar zijn inziens weegt het risico niet op tegen de voordelen (vogel naar buiten, andere omgeving enzovoorts). Dat zijn 2 meningen die positief zijn.

Je hoeft je vogel toch niet naar een meeting mee te nemen om hem te kunnen laten genieten van buiten zijn en andere omgeving? Ik neem mijn vogels ook regelmatig mee naar buiten. Op visite, of mee naar het park, dus de reden van Dr Verstappen (vogel naar buiten, andere omgeving enzovoorts) vind ik geen vrijbrief om je vogel(s) mee te nemen naar meetings.

Ik vind dit topic erg boeiend en interessant, want ik ben geen voor of tegenstander van meetings.
Zelf vind ik het ook fantastisch om andere mensen te ontmoeten met hun vogels, maar tegelijk ben ik hartstikke huiverig dat ik mijn vogels om zo'n reden ziek zou maken.
Ik zou mezelf ook erg hypocriet vinden als ik alle meetings af zou lopen zonder mijn vogels en dus veel minder risico te nemen als de mensen die wel hun gaai meebrengen, wat in mijn ogen de bedoeling is van zo'n meeting. (want dat is toch wel de basis van het hele principe papegaaienmeeting. Dat je je gaai meebrengt volgens mij.)

Groeten Jarno

« Laatst bewerkt op: juli 25, 2007, 15:16:33 pm door giggles »

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2007, 23:26:50 pm »
Ben ook het deels met de voorgaande personen eens. Ik zou ook niet zo gauw naar een drive inn of wandeldag gaan. (zijn ook niet bij me in de buurt trouwens  :)). Je kent daar veel mensen niet en weet dus ook niet of de vogels getest zijn of niet. Nu ken ik jullie ook niet persoonlijk.

Ikzelf ben ook erg nieuwsgierig hoe tuvix reageert op andere vogels.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: juli 26, 2007, 00:21:03 am »
Ik zou mezelf ook erg hypocriet vinden als ik alle meetings af zou lopen zonder mijn vogels en dus veel minder risico te nemen als de mensen die wel hun gaai meebrengen, wat in mijn ogen de bedoeling is van zo'n meeting. (want dat is toch wel de basis van het hele principe papegaaienmeeting. Dat je je gaai meebrengt volgens mij.)

Groeten Jarno

Ik neem aan dat je wandeldagen etc. bedoeld? Ik ga nl. ook naar Vivkes meeting zonder gaai, maar puur omdat ik het leuk vind om de forumleden te zien en te kletsen!! ;) Als dat niet de bedoeling is en we zijn niet welkom, zou ik dat graag weten!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: juli 26, 2007, 00:37:00 am »
Ik neem aan dat je wandeldagen etc. bedoeld? Ik ga nl. ook naar Vivkes meeting zonder gaai, maar puur omdat ik het leuk vind om de forumleden te zien en te kletsen!! ;) Als dat niet de bedoeling is en we zijn niet welkom, zou ik dat graag weten!

Pascallo is ook benieuwd  :CENS

ede

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: juli 26, 2007, 07:09:06 am »
Nou ik niet.. tuurlijk zijn we welkom!   :thumsup:

Oeda

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: juli 26, 2007, 12:50:37 pm »
Ik ben een aantal keren naar meetings met papegaaien geweest en ik denk dat als je je verstand erbij gebruikt het idd wel mee zal vallen.

Ik doe het niet vaak, ik neem ze wel regelmatig mee naar een vriendin die ook twee vogels heeft. Ik neem mijn vogels alleen mee naar een meeting als het buiten is en ik weet wie er komen en ik weet dat ze niet bij  mij minder bekende vogels hoeven te zitten. Dus als ik ze  meeneem dan ga ik vaak samen met mijn vriendin die zo'n rollator heeft en dan zitten alleen onze vogels daar op. Omdat ik weet dat zij ook nooit zomaar haar vogels bij vreemden zet durf ik het risico om ze samen met haar vogels te zetten wel aan.
Voordeel van mijn vogels is ook dat ze niet zomaar bij iedereen opstappen en duidelijk waarschuwen, waardoor er geen vreemde mensen met mijn gaaies aan de haal zullen gaan.
Na afloop zet ik ze altijd gelijk onder de douche.
Noodzakelijk voor het levensgeluk is het volgens mij niet om ze mee te nemen naar meetings, maar ze vinden het vaak wel geweldig om soortgenoten te zien en te horen.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #24 Gepost op: juli 26, 2007, 13:43:53 pm »
Ik ga nl. ook naar Vivkes meeting zonder gaai, maar puur omdat ik het leuk vind om de forumleden te zien en te kletsen!! ;) Als dat niet de bedoeling is en we zijn niet welkom, zou ik dat graag weten!
Pascallo is ook benieuwd  :CENS

:cry: :cry: :cry:

Nou ik niet.. tuurlijk zijn we welkom!   :thumsup:

gesproken met verstand !!!!  ;D ;D ;D

met of zonder gaaien,U bent welkom op de meeting

Grecia

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: juli 26, 2007, 13:50:39 pm »
Nou mensen das duidelijke taal toch! hahahahaha :thumsup: ;) ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #26 Gepost op: juli 26, 2007, 14:01:18 pm »
Ik heb dan wel geen grote kromsnavels, maar wel 4 grasjes, die zoals bekend ook een en ander mee kunnen dragen zonder ziek te zijn. Ik heb de discussie zowel hier als op BP gevolgd en wil toch ook even reageren.

Ik WEET dat de genoemde ziekten zoals PBFD, Polyoma en KDS zeer ernstige gevolgen hebben voor de gaai maar ik vraag mij ook af of we met zn alleen niet al te paranoia worden. Tuurlijk, er is altijd ene risico wanneer je naar meetings gaat, met of zonder gaai. Maar dan kun je ook niet meer naar een dierenwinkel, bij kennisen op bezoek die toevallig ook vogels houden of zelfs niet meer naar het NOP. Als je altijd maar bang moet zijn om iets op te lopen of te verspreiden... is het dan niet beter dat we helemaal niet meer aan gaaies beginnen?

Ja, er zit altijd een risico aan, maar dat is iets dat je je eigenlijk al moet realiseren voor je aan een kromsnavel begint en je moet je ook dan al bedenken of het je het risico waard is.

Ik denk zelf (misschien wel TE naïef) dat wanneer je de "normale" hygiëneregels in acht neemt, dat de risico's redelijk klein zijn. Wanneer je contact met andere kromsnavels hebt gehad, zorg dat je weer schoon bent voor je bij je andere kromsnavels komt en andersom. Op een gaaienmeeting, voorkom contact met andere gaaien, laat ze op hun eigen stekkie zitten. Of je moet al 100% zeker weten dat je eigen gaai en de andere gaai "schoon" zijn, maar dat weet je eigenlijk nooit helemaal zeker, ook niet wanneer ze getest zijn, want dan kunnen ze onderhand ook wel ergens anders iets opgelopen hebben, zonder dat je dat in de gaten hebt gehad.

Op BP maakte Eefjuh de opmerking gerelateerd aan het nietgaaienleven.. De risico's en de gevaren voor onzelf in het dagelijks leven. Struikelen over een stoeptegel wat je een gebroken arm oplevert en waardoor je 2 voortanden mist, een automobilist die door rood rijd en je niet hebt zien aankomen... zo kun je er nog zat verzinnen...

Ook in het normale dagelijks leven leef je met risico's. Hoe beter je oplet, hoe kleiner het risico, maar er blijft altijd ene kans dat er iets mis gaat. Zo is het in mijn ogen ook met gaaien, of je nu wel of niet naar gaaienmeetings gaat.

ede

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 26, 2007, 14:08:55 pm »
Sluit me hier helemaal en volledig bij aan.

Iedereen weet dat een meeting meer risico op ziektes is als wanneer je niet gaat.
Iedereen bepaald voor zichzelf of hij of zij dat risico neemt en of het opweegt tegen de voordelen.

giggles

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 03, 2007, 10:40:03 am »

Hahaha ja Loes daar doelde ik op.
De mensen van PLF ken ik nu wel redelijk en ik weet van de mensen die komen dat ze een geteste gaai hebben.
Ik weet wat meer van de achtergrond van de gaaien en dat weet ik niet als ik naar een wandeldag ga of naar een meeting van andere verenigingen, clubs of fora...

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #29 Gepost op: augustus 03, 2007, 10:47:50 am »

De mensen van PLF ken ik nu wel redelijk en ik weet van de mensen die komen dat ze een geteste gaai hebben.

De mijne zijn ook allemaal getest,sommige zelfs dubbel,maar je ziet (bij mij)wat er ondanks dat toch kan gebeuren.