Ik heb dan wel geen grote kromsnavels, maar wel 4 grasjes, die zoals bekend ook een en ander mee kunnen dragen zonder ziek te zijn. Ik heb de discussie zowel hier als op BP gevolgd en wil toch ook even reageren.
Ik WEET dat de genoemde ziekten zoals PBFD, Polyoma en KDS zeer ernstige gevolgen hebben voor de gaai maar ik vraag mij ook af of we met zn alleen niet al te paranoia worden. Tuurlijk, er is altijd ene risico wanneer je naar meetings gaat, met of zonder gaai. Maar dan kun je ook niet meer naar een dierenwinkel, bij kennisen op bezoek die toevallig ook vogels houden of zelfs niet meer naar het NOP. Als je altijd maar bang moet zijn om iets op te lopen of te verspreiden... is het dan niet beter dat we helemaal niet meer aan gaaies beginnen?
Ja, er zit altijd een risico aan, maar dat is iets dat je je eigenlijk al moet realiseren voor je aan een kromsnavel begint en je moet je ook dan al bedenken of het je het risico waard is.
Ik denk zelf (misschien wel TE naïef) dat wanneer je de "normale" hygiëneregels in acht neemt, dat de risico's redelijk klein zijn. Wanneer je contact met andere kromsnavels hebt gehad, zorg dat je weer schoon bent voor je bij je andere kromsnavels komt en andersom. Op een gaaienmeeting, voorkom contact met andere gaaien, laat ze op hun eigen stekkie zitten. Of je moet al 100% zeker weten dat je eigen gaai en de andere gaai "schoon" zijn, maar dat weet je eigenlijk nooit helemaal zeker, ook niet wanneer ze getest zijn, want dan kunnen ze onderhand ook wel ergens anders iets opgelopen hebben, zonder dat je dat in de gaten hebt gehad.
Op BP maakte Eefjuh de opmerking gerelateerd aan het nietgaaienleven.. De risico's en de gevaren voor onzelf in het dagelijks leven. Struikelen over een stoeptegel wat je een gebroken arm oplevert en waardoor je 2 voortanden mist, een automobilist die door rood rijd en je niet hebt zien aankomen... zo kun je er nog zat verzinnen...
Ook in het normale dagelijks leven leef je met risico's. Hoe beter je oplet, hoe kleiner het risico, maar er blijft altijd ene kans dat er iets mis gaat. Zo is het in mijn ogen ook met gaaien, of je nu wel of niet naar gaaienmeetings gaat.