Kaketoe: Ik ben 2 keer door een relatief kleine kaketoe gebeten (Solomon) Deze zijn snel en haken met een bovensnavel je vinger en schrapen met hun ondersnavel je vlees er af. Ik wil niet weten hoe je vinger er uit ziet als je door een grote soort gebeten word.
Het is een eenmalige beet geweest, en ik durf te wedden dat jij niet je vinger stil hebt gehouden

Ze schrapen niet je vlees weg, ze proberen gewoon in je vinger te bijten, helaas hebben ze een aardig kleine snavel en komen ze vaak niet geheel om je viner heen, wat dus kan lijden tot dat "schrapen". Desondanks stelt een beet van zo een kleine kaketoe echt niks voor tegenover een kaketoe met een donkere snavel. Kina (onze ducorps) heeft Bart met het kortwieken zo een 15 keer gebeten, en kwam gewoon niet door zijn vinger heen. 1 beet kon je terug vinden, het zag eruit alsof iemand met een lange nagel even in zijn huid had gedrukt. Mij heeft ze (ze is gewoon panisch voor kortwieken, dennis trauma) ook een paar keer goed gebeten, maar ze is gewoon nog niet door mijn vlees gekomen.
Maar goed, dan de pijn van een grote kaketoe:Doe het portier van een auto open, leg je hand op het dak terwijl je vingers precies op de rand liggen dat als je de deur dicht doet je vingers tussen de deur en het dak komen te zitten. Vervolgens gooi je met een aardige vaart de deur dicht. Blijf even 2 minuten zo wachten, terwijl je het geheid uitschreeuwt van de pijn. Na 2 minuten word je panisch en ga je toch echt die deur wel open doen. Stel je dan voor dat die deur een gaai is, die gewoon NIET wil loslaten (oranjekuiven zijn daar namelijk HEEL bedreven in) en je de deur niet mag slaan, schoppen, kapotmaken of alles waar je in dat moment toe in staat bent.
ZO voelt het ongeveer......
Je hebt pijn, je natuurlijke instinct zegt: haal de pijn weg idioot!, maar achter in je hoofd spookt de grote regel dat je je maar gewoon moet laten bijten.
Bij Kodi? Geen optie! Ik heb hem toen hij mij greep (en dacht dat ie Bart had gegrepen) een klap moeten verkopen. Althans, niet ik, ik bleef heel zenuwachtig staan met Kodi in mijn knokkel, en Bart, die tegenover me stond,heeft hem na een minuutje een lichte knal verkocht want hij liet gewoon echt niet los! Ik ka dit absoluut niet aanraden hoor, aan de andere kant is hij wel wat makker geworden van die knal!
De beet zelf:De bovensnavel doordringt je vlees diep (de bovensnavel is iig al 1cm wat er zeker in gaat), ligt er natuurlijk net aan of je in je vinger word gebeten (waar je zo op bot zit) of in je arm word gebeten (waar je bot stukken dieper zit). De ondersnavel is vleimscherp en kun je gerust zien als een soort vleesmes met 2 punten. Deze twee punten glijden zo je vlees in, en een klein deel van de rest past er ook gemakkelijk in.
De bovensnavel laat een diep halfcirkelachtige wond na. Deze zijn zeer netjes en hoeven vaak niet worden gehecht, omdat ze op een recht manier naar binnen gaan. De ondersnavel krijg je vaak een stukje los vel van. Dit kan je bij wijze van spreke "terugklappen" waardoor je er niets meer van ziet.
De foto van Kera haar beet zie je het beste wat ik bedoel met het halve cirkeltje, ik heb 2 maanden moeten wachten bij deze beet voordat ik gevoel terug kreeg in mijn vinger. 1 maand lang heeft het alleen maar getintelt, ze had me precies in een zenuw/spier geraakt:

Die van Kodi bij mij was een nare wond, precies op mijn knokkel (dat groene is waar kera heeft gehangen):

Het grote nadeel bij een kaketoe is de bouw van de snavel, de onderkant en de bovenkant passen precies op elkaar, en dit gebruiken ze graag bij bijten. Of het nou een dreigbijt, een echte beet of een speelsheidbeet is, ze gebruiken het hoe dan ook.
Ik ben een aantal keren gebeten door een ara, een dreigbeet, beter, gewoon een gniep! Een ara die dreigt gaat gewoon gniepen, HEEL vervelend! Een echte beet zoals de kaketoe doet bij een ara is in een vinger onmogelijk. De bouw van een snavel is anders, ze klemmen meer de snavel om je vinger heen dan dat ze de punt er goed in kunnen zetten.
In iedergeval, kaketoes kunnen bijten, en dit zal je als eigenaar geheid een keer overkomen (kera heeft mij namelijk niet opzettelijk gebeten, dit was gewoon het gebruik maken van haar derde poot om zich goed vast te houden).
Overigens Ash, de Palmkaketoe hoef je denk ik wat minder bang voor te wezen dan voor een Molluk, nij de Palm komen de snavelpunten namelijk niet op elkaar, net als bij de Hyacint. Daar krijg je dus weer te maken met een klembeet waar er OF gebruik word gemaakt van een bovensnavel, of van een ondersnavel.