Auteur Topic: Weet niet hoe ik dit piepen moet oplossen  (gelezen 7583 keer)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Weet niet hoe ik dit moet oplossen
« Reactie #15 Gepost op: juli 27, 2007, 12:49:34 pm »
Pika begint ook heel hard te fluiten als zij denkt dat het tijd is om uit de kooi te komen. Resultaat voor haar is dat ze dan nog maar even een half uurtje moet wachten tot ze weer lekker tevreden aan het teuten is en dan gaat ze eruit.  :)

gr jeannette

Africangrey

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juli 28, 2007, 01:25:52 am »
Ja een groot probleem in mijn ogen.
Ik heb hier thuis ook een giller en neem van mij aan dat is geen pretje :o
Alle goedbedoelde adviezen ten spijt (bij mij heeft niks mogen baten), ik vind dat dit onderwerp best wat meer uitgespit mag worden.
Ik heb even het topic 'verschillende papegaaienbeten'of zoiets doorgelezen en volgens mij ging dat in de eerste instantie om de beten op zich, maar eindigde naar mijn idee zeer interessant over de lichaamstaal van papegaaien enz.
Negeren en belonen (ik weet er alles van) is een goede raad, maar helaas niet voldoende ;)
Dus mensen, ik vind dat het gilprobleem extra aandacht verdient ::)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #17 Gepost op: juli 28, 2007, 09:51:28 am »
Ik hoor hier telkens dat je ze niet met de stem (stemverheffing) goed kunt waarschuwen. Bij Pika werkt dit wel, maar dan wel met combinatie  van weglopen. Ik zeg dus duidelijk hard Pika foei/nee en loop dan weg. Dit werkt en meestal is daarna alleen de waarschuwing met woorden genoeg. Begint ze weer erger na een paar weken (ze blijven je testen) loop ik na de woorden weer weg. Ze zeggen niet voor niets dat het net kleine kinderen zijn, dus bij een groot gedeelte zal de aanpak van negeren werken, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel.  :)

gr Jeannette

ede

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: juli 28, 2007, 10:18:25 am »
Dus mensen, ik vind dat het gilprobleem extra aandacht verdient ::)

Ja vind ik ook.
Probeer es een patroon te vinden.

Coco gilt bijv als ik een tijdje wat vaker weg ben en ik ga dan weg dan begint tie ook te gillen. En als ik dan wat vaker thuis ben word het minder.
Ook ben ik laatst achter gekomen dat schemer in huis + open raam geen fijne combi is voor Coco. Daar word tie heel zenuwachtig van en gaat van die schelle geluidjes maken.

MIsschien geldt hier hetzelfde voor als bijten. Beter voorkomen dan genezen. Maar zorgen dat ze geen profijt hebben van het schreeuwen dus de basis negeren van het schreeuwen... is denk ik wel het belangrijkste.
Ik vind dat ook heel moeilijk.

Bettie

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: juli 28, 2007, 10:19:23 am »
Laat eens wat mensen horen die dit probleem ook hebben als ze meerdere papegaaien in huis hebben.
Ben een boel op de forums aan het lezen, maar een heleboel mensen hebben meerdere gaaien.

Die van mij is nu ook weer bezig je kunt het niet bedenken of de vervelendste geluiden komen uit dat bekkie, leuke geluiden kent hij op dit moment niet. :angry: :angry:
En het gekste is hij kan mij nu niet zien, en toch gaat hij door dus hij krijgt ook geen reactie. :CENS :CENS

Maar als je er een bijkoopt en het word niet beter dan ben jij verder van huis, maar als je het niet probeert en je papegaai op marktplaats zet wie is er dan de pineut.

En zo blijf je maar denken wat is de beste oplossing heel moeilijk.

Mar

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: juli 28, 2007, 10:26:24 am »
ik pak wel de plantenspuit en t help hier wel hoor!

ede

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juli 28, 2007, 10:29:57 am »
Doet hij dat alleen maar als je uit de kamer bent?
Of doet hij het ook waar je bij bent? Doet hij het op momenten dat je wat geirriteerd bent of niet lekker in je vel zit? (hier zijn ze dan ook irritanter) Doet hij het soms alleen als er bepaalde personen in de buurt zijn?
Of doet hij het als hij honger heeft of kan hebben?

Probeer ook eens terug te denkne aan het moment dat het begon... waarom deed hij het toen. (het kan namelijk ook een gewoonte geworden zijn.. maar in het begin moet er mijn inziens een aanleiding zijn geweest)

ik pak wel de plantenspuit en t help hier wel hoor!

Als je de plantenspuit doe.. zal dat zeker helpen. maar je krijgt er een hoop ellende voor terug. Ze willen niet meer badderen. Bang voor regen. bang voor plantenspuit.
Mijn kweker raadde dat ook aan voor Coco. als hij vervelend is.. gewoon plantenspuit. Ik volgde dat netjes op. en het werkte... maar hij is nu nog (na 4 jaar) panisch voor water. Dus ik wou dat ik het nooit gedaan had!

Mar

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: juli 28, 2007, 10:36:26 am »
Hoe verklaar je dan dat ALS ik de plantenspuit pak en hard zeg,,ophouden,,en ze stopt,en als ik met zachte stem zeg ,,ooooooooooooooooh lekker,, met dezelfde plantenspuit(op sproeier stand,dus heel nevelig) is er niets aan de hand,zelfs Jarie vind dit lekker(ik denk dat je stem ook genoeg verteld aan je vogels)

ede

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: juli 28, 2007, 10:37:46 am »
Dan heb jij geluk denk ik!  :)

Mar

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juli 28, 2007, 10:38:28 am »
het zijn gewoon slimme rakkers..................... :P

Grecia

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: juli 28, 2007, 10:45:23 am »
Het zijn net kinderen, bij de een helpt het en bij de ander niet.

Is het nodig om je vogel met een plantenspuit te douchen? Als alternatief kan je ook een bak met water zetten en het vogel baden. Dat deed ik vroeger met mijn parkieten. Als dat werkt, weet de vogel dat de plantenspuit anders gebruikt wordt en niet meer voor het douchen. Waardoor je de vogel toch kan blijven baden.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #26 Gepost op: juli 28, 2007, 10:53:02 am »
Ja vind ik ook.
Probeer es een patroon te vinden.

Coco gilt bijv als ik een tijdje wat vaker weg ben en ik ga dan weg dan begint tie ook te gillen. En als ik dan wat vaker thuis ben word het minder.
Ook ben ik laatst achter gekomen dat schemer in huis + open raam geen fijne combi is voor Coco. Daar word tie heel zenuwachtig van en gaat van die schelle geluidjes maken.

MIsschien geldt hier hetzelfde voor als bijten. Beter voorkomen dan genezen. Maar zorgen dat ze geen profijt hebben van het schreeuwen dus de basis negeren van het schreeuwen... is denk ik wel het belangrijkste.
Ik vind dat ook heel moeilijk.

:offtopic: :-[

Wat ook weleens wil helpen bij vogels die bang zijn voor of een hekel hebben aan water:
een heel klein lage water in een brede schotel, afgedekt met (natte) slabladeren. Of beginnen met alleen natte bladeren in een droge schotel.
Kleine tip (misschien heb je het al geprobeerd maar ik wilde het toch even zeggen) :)

Over het hoge piepen:

Komt er wel eens bij jullie iemand, of woont er iemand bij jullie, met een gehoorapparaat? Die geeft ook zo'n hoge piep, soms piepen die zelfs terwijl wij het niet horen. :CENS
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2007, 10:54:42 am door Bobbie »

ede

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 28, 2007, 10:53:44 am »
Je kunt ook in de douche douchen. Maar voor Parkietjes is de plantenspuit wel net zo lekker denk ik!

Met grote papegaaien zit je ook met heel veel stof. Dus als ze alleen zelf badderen (wat ze best wel es doen in hun drinkbakje bijv) dan worden ze vaak niet nat genoeg om dat stof weg te spoelen!  :)
Dus is een echte douche of met plantenspuit wel aan te raden!

Caiolinda

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juli 28, 2007, 11:04:55 am »
Het is niet vaak maar als ze een keer echt schreeuwen pakken we ze op en zetten ze even op de Wc een paar minuten van de week was ik zo bezig dat het iets langer werd :-[ maar als we ze dan weer of op de boom of op de kooi zetten hoor je ze de rest van de dag avond niet meer.

Dat werkt bij ons het beste.

Bettie

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juli 28, 2007, 11:09:55 am »
Citaat
Doet hij dat alleen maar als je uit de kamer bent?
Of doet hij het ook waar je bij bent? Doet hij het op momenten dat je wat geirriteerd bent of niet lekker in je vel zit? (hier zijn ze dan ook irritanter) Doet hij het soms alleen als er bepaalde personen in de buurt zijn?
Of doet hij het als hij honger heeft of kan hebben?

Probeer ook eens terug te denkne aan het moment dat het begon... waarom deed hij het toen. (het kan namelijk ook een gewoonte geworden zijn.. maar in het begin moet er mijn inziens een aanleiding zijn geweest)
Hij doet het eigenlijk op verschillende tijden. Daar zit niet een echt patroon in.

Wanneer is hij begonnen ik denk zelf al bij zijn vorige eigenaar, dit was de reden dat zij hem wegdeed.
Ze had last van migraine aanvallen en dan kon ze die geluiden niet verdragen, wat ik mij ook wel goed kan voorstellen.
Dus toen hij hier kwam was er eerst eigenlijk niks aan de hand en het is eigenlijk moeilijk te zeggen wanneer het er weer is ingeslopen.
Heb zelf het idee hoe meer langer hij hier is hoe meer hij zijn vervelende gewoonten weer op pakt.(Heb hem nu iets langer dan twee jaar).

Maar stel dat ik er nu wel een gaai bij aanschaf zit dan te denken aan een bont boertje kun je dan beter een jong of een oudere vogel nemen?

Ben nu wel terug gekomen op het idee om hem weg te doen, was denk ik ook een opwelling.
Echt zoiets van dit wil ik niet meer. :-[