Een papegaai erbij voor je andere gaai is niet de juiste reden om een papegaai erbij te nemen.
De kans dat dit lukt is erg klein en in sommige gevallen verdubbel je je probleem.
Een andere gaai erbij is prima, maar het is niet de oplossing van je probleem. Probeer eerst dit op te lossen...
Hier kunnen ze ook te keer gaan en geloof mij. 1 papegaai maakt veel minder herrie als meerdere papegaaien.
Vogels maken herrie, dat hoort erbij... Hoge schelle piepgeluidjes is negatief gedrag...
Negatief gedrag moet je negeren, positief gedrag moet je belonen.
Als je gaai vervelend is, moet je hem niet met kooi en al ergens anders neerzetten. De kooi is een vertrouwde omgeving.
Zet haar idd op de wc (wel met licht aan en de klep naar beneden natuurlijk) en laat hem daar zitten tot hij rustig is. Dan wacht je een paar minuten, tot ze echt helemaal stil is. Het duveltje heeft echt wel door dat als die leuk begint te beppen dat ie weer naar binnen mag. Neem je hem weer mee naar binnen en hij begint weer negatief gedrag te vertonen dan zet je hem weer op de wc. Weer wachten tot hij stil is en nu een paar minuten langer.
Doek over de kooi is geen oplossing, omdat je hiermee de gaai uit zijn dag/nacht ritme haalt. Doek over de kooi betekent dat het donker is en dat ze moeten gaan slapen. Daarom worden ze stil. Haal je de doek weer weg dan denken ze dat het weer dag is, dus beginnen ze hun ochtendritueel, waar een beetje schreeuwen vaak ook bij hoort...
Plantenspuit hebben ze mij ook aangeraden, maar voor mij was dit geen succes.
Ik zet de vogels apart als ze TE luidruchtig worden. Aangezien ze altijd bij elkaar zitten vinden ze dit niet leuk.
Nu moet ik erbij zeggen dat mijn edel blijft schreeuwen als ik hem apart zet en als ik hem naar 10 minuten weer in de kamer zet dat hij dan wel rustig is...
Probeer ook de kooi is op een andere plek neer te zetten. Het liefst op een plek dat je wel contact kan hebben met de vogel, maar niet zo dat hij de hele tijd in je gezichtsveld staat. Verder vinden ze het prettig om de kooi tegen een muur aan te hebben.
Als je er niet bent, heb je dan wel een radio aanstaan? Vogels zijn gek op kleuren en geluiden. Stimuleer dat, zodat ze ook wat te doen hebben als je er niet bent.
Elke vogel is anders, dus probeer verschillende dingen, maar probeer niet te veel verschillende dingen achter elkaar. Geef het wel de tijd.... Negatief gedrag afleren gaat veel tijd in zitten en consequent zijn is erg belangrijk.... Geduld en consequent zijn...
Ze zijn niet dom en zijn een meester in manipuleren en ik weet het hoor het is makkelijker gezegd dan gedaan...

Ik vind het goed dat je je best blijft doen voor het vogeltje. Helemaal als je bedenkt dat als jij hem weg wilt doen om deze reden de volgende eigenaar er ook niet lang plezier van zal beleven en waarschijnlijk de vogel ook weer te koop zal zetten

Succes en hou ons op de hoogte...
Met vriendelijke groet,
Jarno