Auteur Topic: wilgentakken  (gelezen 8326 keer)

corrie

• Gast
wilgentakken
« Gepost op: juli 26, 2007, 10:50:10 am »
lieve lezer s ik heb een boerenbontje kan ik daar ook een wilgentak met blaadjes in zetten gewoon kale takjes vind hy niet zo leuk
of hy is nog te klein hy is 15weken vriendelyk dank corrie

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: wilgentakken
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2007, 10:53:03 am »
Je kan het altijd proberen! Meestal vinden ze het leuik hoor, al is het in het begin soms wel wat eng en vreemd. Gewoon erin laten is dan meestal het beste: hij went er nl. echt wel aan!! ;)

Oeda

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2007, 12:41:54 pm »
Blaadjes kunnen geen kwaad. Let wel op dat je de takken niet naast een drukke weg hebt gesneden, dan zit er erg veel roet ed op....

Diane

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2007, 19:43:35 pm »
Ik heb ergens gelezen dat je geen treurwilg moet nemen, daar zit een soort verdovend stofje in het hout. :(

kokosnoot

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2007, 21:54:31 pm »
ik heb knotwilg en krulwilg voor mn kereltjes, ik spoel en borstel ze voor ik ze geef ook altijd even onder de hete douche  ;)

Oeda

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2007, 00:04:42 am »
Ik heb ergens gelezen dat je geen treurwilg moet nemen, daar zit een soort verdovend stofje in het hout. :(

Nee, het gaat vooral om de vervuiling. Treurwilg staat meestal aan water en haalt daar dus ook de voedingsstoffen uit. Omdat vervuilng in dat soort watertjes zich ophoopt is een treurwilg aan het water dus meer vervuild met zware metalen en andere rotzooi. Tara krijgt al 16 jaar regelmatig takken van een treurwilg op een grasveld waar geen water bij in de buurt is en zelfs waarschuwer nr 1 dhr Hooimeijer moest toegeven dat er dan geen gevaar in schuilt.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2007, 15:33:41 pm »
weer wat geleerd  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: september 23, 2007, 23:17:02 pm »
kwou vorige week een stuk wilgentak binnen halen voor de gaaien en die stinkt ,jakkes wat een vies geurtje, ik geloof dat het alleen de blaadjes zijn die zo rieken, maar bah  :stink:

Jeffrey

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2007, 23:48:06 pm »
kwou vorige week een stuk wilgentak binnen halen voor de gaaien en die stinkt ,jakkes wat een vies geurtje, ik geloof dat het alleen de blaadjes zijn die zo rieken, maar bah  :stink:

haha ja het kan soms een hele zware lucht geven  ;D ik geef mijn gaaien ook elke dag wilgen takken, ze vinden het heerlijk  :thumsup:

Jeffrey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2007, 23:50:45 pm »
owh ja, ik wilde ook nog even zeggen; dat er in de wilgen bast hele goede stoffen zitten. Vroeger gebruikten mensen het om op te kauwen als ze kiespijn hadden, de sappen die eruit kwamen hadden een verzachtend/helend effect ;)

ede

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2007, 11:06:25 am »
Hahaha ja dat had ik ook met de takken van Loes. Maar als de blaadjes er af zijn dan is de geur ook weg!

Sillebil

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 19, 2007, 13:16:36 pm »
Hallo hier ,

Weet niet of jullie ook deze tip al weten , je kan namelijk knotwilgen takken ,na goed afgespoeld te hebben in stukken in de vriezer leggen.
Blijf  het lekker vers ,anders droog het sow uit ,en mijn agaas en valkje vinden het heerlijk en sappig ook .

Gr Sillebil

ede

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 19, 2007, 13:40:44 pm »
 :thumsup: :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 19, 2007, 19:25:10 pm »
wij hebben erg veel knotwilgen en krulwilgen bij de stal, je kan ze het hele jaar door gebruiken? ook in de winter kan ik er takken af zagen? dan hoef ik niet in te vriezen.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #14 Gepost op: oktober 19, 2007, 20:08:27 pm »
zo doe ik het ook, steeds vers van de boom
gans het jaar rond, hier staan tientallen bomen