Auteur Topic: Gizmo wordt gewiekt!!!  (gelezen 4244 keer)

Offline Ticodelft

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Gizmo wordt gewiekt!!!
« Reactie #30 Gepost op: juli 31, 2007, 12:29:42 pm »
Anders neem je pleister (leukoplast dacht ik)
Dat is vocht doorlatend en steviger dan normaal plakband...

vind het wel een rare manier.. maar ja ieder zijn ding... ;)

jos

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: juli 31, 2007, 12:35:41 pm »
ik zie dit niet als wieken maar als een uitprobeersel als het werkt.
zoals giggles al schreef plak zelf maar eens een plakbandje op je haren en trek het er maar eens af.
dat is voor ons geen lekker gevoel dus zal het zeker geen lekker gevoel bij een gaai zijn.
ik blijf erbij het is een rare methode.

jos

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #32 Gepost op: juli 31, 2007, 13:18:05 pm »
en hoe gaat het dan als je hem gaat nat maken ??

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #33 Gepost op: juli 31, 2007, 13:39:53 pm »
Even over het plakbandje trekken. Je trekt natuurlijk niet de taper eraf! Weet niet precies wat voor tape het is maar ik neem aan dat de tape aanelkaar extreem plakt maar op de veer iets minder. Je houdt dan natuurlijk de veren vast als je het tape eraf haalt en zit niet aan de veerpennen te trekken.  shootme  Ben wel benieuwd over natworden/weken hebben ze je daar ook iets over verteld? Of als het wel iets losgaat hoe je het er beste eraf kan halen?

gr jeannette
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2007, 13:42:39 pm door pika »

giggles

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juli 31, 2007, 14:00:00 pm »
Even over het plakbandje trekken. Je trekt natuurlijk niet de taper eraf! Weet niet precies wat voor tape het is maar ik neem aan dat de tape aanelkaar extreem plakt maar op de veer iets minder. Je houdt dan natuurlijk de veren vast als je het tape eraf haalt en zit niet aan de veerpennen te trekken. 

Ik heb nergens gelezen dat het over speciale plakband gaat...
En misschien trekt het vogeltje zelf ook wel aan het plakband???

Dorian

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juli 31, 2007, 15:10:00 pm »
Ik zou het zelf doodeng vinden omdat ik denk dat er een moment komt waarop ik zou vergeten te checken en dat dat dan net die dag is dat ze het eraf geplukt hebben.
En ik weet zeker dat alle drie onze gaaien nog zouden kunnen vliegen. 6 veren knippen zou nooit genoeg zijn, laat staan ze aan elkaar plakken... (pink kan niet zo goed vliegen- is niet zo sterk-, maar heeft er wel 8 geknipt, want anders vliegt ze echt wel, mick heeft er 9 geknipt en komt nog een aardig eindje en puck is slecht gewiekt, veel te kort en veel te veel, maar vliegt nog steeds aardig)

Verder heb ik geen mening...
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2007, 15:12:00 pm door Dorian »

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juli 31, 2007, 17:42:44 pm »
even het vervolg van het verhaal

Vanmorgen leek het of Gizmo het niet erg vond, was vrolijk, speelde en kwetterde dat het een lieve lust was.  Gaandeweg ondervond ik wel dat hij toch nog behoorlijk kon vliegen.  Ook was hij meer dan anders geïntresseerd in zijn veren (heel erg veel poetsen) ook trok hij af en toe aan de geplakte pennen.  Ik heb zo weinig mogelijk aandacht besteed hieraan (je weet wel grijsjes en hun zin doordrijven  :) ) maar om een uur of vijf begon ik me toch zorgen te maken.  Begon echt bang te worden voor plukken.

Vanmiddag had onze kweker al eens gebeld om te vragen hoe het ging, toen was er volgens mij niets aan de hand.

Om vijf uur hebben we samen met de kweker beslist om het experiment te stoppen.  Vooral omdat hij hardnekkig bleef poetsen (ik was bang dat hij zou gaan plukken)

Ik wil er hier nogmaals de nadruk op leggen dat de keuze geheel bij ons lag, er is ons niets opgedrongen geweest, ik vond zelf dat het een interressante methode leek en heb er zelf voor gekozen.  De kweker in kwestie was blij dat hij het heeft mogen uitproberen met onze toestemming, ik vond het vooral interressant dat hij dan zou kunnen/mogen vliegen als het kon en toch veilig mee naar buiten kon.  Maar hellaas : Experiment mislukt.  Hij heeft er uiteraard niet té veel last van gehad, als we dat dachten, hadden we het in eerste instantie niet gedaan.  Ik ben ermee akkoord dat je met dieren niet mag experimenteren maar toch is elke methode ooit een eerste keer geprobeerd geweest, alleen op die manier kunnen we bijleren.  Indien we dat niet zouden doen zouden de gaaitjes nog steeds zielig in een klein kooitje zitten, lustig pinda's en zonnebloempitten etend, nooit even eruit kunnen.

Ik deel deze ervaring met jullie, in de hoop dat onze gaaitjes er allemaal beter van worden.

Groetjes,

Kyra & Destiny

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #37 Gepost op: juli 31, 2007, 17:47:01 pm »
Jammer dat het is mislukt, maar liever dit dan verkeerd gewiekt.  Hoe is het tape eraf gehaald?

gr jeannette

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: juli 31, 2007, 17:50:48 pm »
Ik heb, lieve woordje toefluisterend, het er gewoon af gehaald.  Ik had de veren aan de basis vastgehouden, en de plakband losgerold.  Op het einde (waar het rechtstreeks op de veren zit), heb ik het gewoon met de richting van de veren losgehaald.  Hij liet dit gewoon toe, en leek er geen pijn van te hebben.  Zijn veren zijn nog intact, je ziet niet dat er ooit iets op gezeten heeft.

Groetjes,

Destiny

ede

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: juli 31, 2007, 18:52:37 pm »
 :thumsup:

Je hebt het idd geprobeerd.

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #40 Gepost op: juli 31, 2007, 20:01:03 pm »
mooi dat dat in ieder geval gemakkelijk ging.  :a036:

gr jeannette

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #41 Gepost op: juli 31, 2007, 22:33:47 pm »
blije gizmo blije baasjes  :-*
en nu traditioneel wieken ,gaat gizmo zeer leuk vinden ,al die nieuwe avonturen

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: augustus 04, 2007, 21:27:46 pm »
Vandaag werd Gizmo dus op de "klassieke" manier gewiekt (methode 2 dus)

De kweker is speciaal naar hier gekomen (1 uur rijden) om hem hier bij ons thuis te komen wieken (wat ik heel erg lief vind want minder stresserend voor het beestje). 

Eigenlijk viel het best mee, hij vond het natuurlijk niet leuk en liet dat dan ook duidelijk merken, maar hij is wel erg mooi gewiekt.

Hij kan niet meer opvliegen en vliegt in een dalende beweging ongeveer 1 meter verder.  Natuurlijk is het wennen zowel voor ons als voor Gizmo maar ik wil er niet aan denken dat hij op een gegeven moment door onachtzaamheid van ons zou wegvliegen.  Zalig dat hij nu met dit mooie weer gewoon mee naar buiten kan (zonder kooi).  Ik vind het wel vreemd als hij fladdert dat zijn vleugels nu ineens zo kort lijken.  Maar als hij in rust is zie je amper dat hij is gewiekt.  Ik vind het zelfs mooi want nu zie je zijn staart veel beter.

Met dank aan de kweker

groetjes

Kyra, Destiny en natuurlijk Gizmo-beest

jos

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: augustus 04, 2007, 22:33:37 pm »
wat goed dat de kweker naar jullie is gekomen om te wieken.
en nu weet je straks zeker dat hij niet meer wegvliegt.
en zeker met het goede weer kunnen jullie lekker genieten met gizmo in het zonnetje.

jos

ede

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: augustus 04, 2007, 22:38:48 pm »
 :thumsup:  :thumsup: Goed om te horen! Nou kan hij lekker mee naar buiten met het mooie weer!

Geniet ervan!  :thumsup: