Auteur Topic: Zelf speelgoed --> probleem met verteren?  (gelezen 2997 keer)

karensouvereyns

• Gast
Zelf speelgoed --> probleem met verteren?
« Gepost op: augustus 02, 2007, 19:21:28 pm »
Hoi,

Ik heb sinds vandaag mijn (handopgevoede) Pyrrhura thuis... Wat een schatje!
In het begin was ie heel stil, en zat ie wat te bibberen, maar nu begint hij het te kennen. Hij heet al lekker van zijn trosgierst en van zijn zaadjes. Het waterbakje kent hij nog niet ... maar dat zal snel wel komen!
Spelen doet hij nog niet zo volop, maar een paar pogingen heeft hij al gedaan ...

Nu vroeg ik me af:
Ik heb heel wat speeltjes in de kooi hangen, en eigenlijk ook allemaal zelf gemaakt.
De meesten zijn harde plastieke ringen en bolletjes of houten (oud houten speelgoed) blokjes aan een koord.
Het meeste hangt op aan (gekleurd) lederen koordjes, omdat we dat nog hadden van vroeger uit een winkelierswinkel. het is glad en stevig leder, normaal gezien gaat die daar niet stukjes uit bijten.
Maar er hangen ook een paar koordjes in, zo van die koorden waarmee men aan bergbeklimming doet.
Nu hoorde ik net van iemand dat dat niet goed is voor de vogel, omdat dat niet verteerd.

Klopt dit? Is dit echt zo gevaarlijk, want dan moet ik het er natuulrijk zo snel mogelijk uit halen ...

Liefst een zo goed en snel mogelijk antwoord...
Veel liefs,
Karen

ede

• Gast
Re: Zelf speelgoed --> probleem met verteren?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 02, 2007, 19:55:33 pm »
Let even op of hij het niet eet!
Nee ik persoonlijk zou het niet weg halen! Hier hebben ze ook katoenen touwen in de kooi hangen. Ik denk dat in alles wel gevaar schuilt. Kan vast komen zitten in touw, kan plastic inslikken. Maar ja als je niets in de kooi hebt kan hij zich vervelen. Dus ik zou zeggen... kijk het aan en als je het niet vertrouw gewoon weg halen en wat anders zoeken! (lege wcrolletjes kun je ook in de tralie steken enzovoorts)

Klinkt goed!  ???
Gefeliciteerd met je vogeltje!

giggles

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2007, 20:06:15 pm »
Ik denk persoonlijk ook dat het wel een beetje mee zal vallen.
Als het van dat babyspeelgoed is dan zal het wel meevallen.

In de natuur weet een gaai ook wat goed voor hem is en wat niet volgens mij.
Let er wel op dat ze het niet doorslikken, maar ik vermoed dat hij het alleen vernield en daarna op de grond laat vallen.

Africangrey

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2007, 20:27:03 pm »
Ik maak ook vaak zelf speelgoed.
Die koordjes die jij als tweede bedoelt zou ik niet gebruiken, behalve dat het niet verteert (ik weet niet wat voor materiaal het is) bestaat er ook verstikkingsgevaar, als de houten kralen eraf gebeten zijn kan het koordje om de nek raken, als het tenminste vrij dun is .
Ikzelf gebruik altijd lederen koorden, die koop ik in de dierenwinkel, die zijn vrij dik en stug. De kralen koop ik bij het Kruidvat, 2 euro een hele zak vol, echt ideaal, mijn grijze kan er uren mee spelen :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2007, 19:15:54 pm »
ik heb ook een vraag en wou er niet een nieuw topic voor openen;

Poekie heeft een paar speeltjes waar belletjes aan hangen, hij pakt ze met zijn pootje en zit met het klepeltje te spelen met zijn snavel, loopt hij gevaar dat hij een keer een klepeltje eraf bijt en inslikt? kan ik beter de klepeltjes eruit halen?

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2007, 19:42:23 pm »
Hier slopen ze die belletjes ook, die klepeltjes vind ik dan later onderin de kooi terug

Denk niet dat een papegaai het k;epeltje kan inslikken.

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2007, 22:39:17 pm »
Ik denk dat het niet zo'n gevaar loopt! Tenminste ik maak me er geen zorgen om. Hier hebben ze ook belletjes!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2007, 23:24:40 pm »
ik heb hier veel belletjes zonder klepels en als ik dan es zien heb doe ik ze er terug is met een koordje tot ik ze weer eens op de grond vind
zo blijven we allebei bezig  ;D

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2007, 06:42:38 am »
ik heb een gigantische grote bel en die krijgt hij niet gesloopt,
de kleintjes wel..maar heeft ze nooit opgegeten of ingeslikt
gelukkig maar.

ik heb wel de ringen (waar klepel aan vasthangt) moeten veranderen omdat de ze te licht waren

kokosnoot

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2007, 21:01:55 pm »
oke, klepeltje kan dus.....

nu weer; hij heeft een speeltje van acryl, daar bijt hij ook doodleuk een stukje af  :o
ik had hem JopieSlopie moeten noemen  shootme

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2007, 22:46:23 pm »
dan heeft hij zeker een arabek  :o
is het wel echte acryl, want dat zou moeten arabestendig zijn en jouw koekje bijt het stuk  ::)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2007, 18:56:40 pm »
het is echte acryl ja, hij heeft van een vierkant stuk een hoekje afgebeten  ???