Auteur Topic: Voeding Amazone  (gelezen 4322 keer)

chantal

• Gast
Voeding Amazone
« Gepost op: augustus 07, 2007, 11:48:50 am »
Ik weet niet of iemand op dit forum kweekt met amazone's of verstand heeft van jonge vogels maar ik heb een vraagje. Sammy is nu 13 weken en zit sinds 2 weken weer op 2 keer per dag pap. Ik weet nu niet of ik hier goed aan doe we hebben 2 keer per dag besloten omdat hij niet van zijn vaste voer at en veel schreeuwde. Soms at hij 12 uur helemaal niks en hij was al 60 gram afgevallen. Nu 2 weken verder vraag ik mij af of ik nog steeds 2 keer per dag moet voeden.
Ik heb net al contact gehad met Sjaak en in principe moet ik gewoon doorgaan met de papvoeding. Ik mag het wel weer 1 keer per dag gaan proberen omdat hij vanmorgen toch duidelijk minder pap wilde. Op hoeveel pap zou een vogel van 13 weken nu ongeveer moeten zitten? Sjaak zegt dat het nog wel tot zijn 18 of 19e week kan duren maar ik vind het zo lang. Kan iemand mij helpen?

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Voeding Amazone
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2007, 11:51:20 am »
ik heb geen ervaring, maar ik zou echt op sjaak vertrouwen ;)

chantal

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2007, 11:59:32 am »
Ik vertrouw hem ook zeker wel hoor maar gewoon voor de zekerheid  ;)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2007, 12:02:43 pm »
Ik vertrouw hem ook zeker wel hoor maar gewoon voor de zekerheid  ;)

toppie hoor! en goed van je om altijd nog even verder te vragen!
hoe meer ervaringen hoe beter of makkelijker het wordt voor jou!

ede

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2007, 12:04:43 pm »
Hij zou nu toch wel al zelfstandig moeten zijn? Een grijsje is al zelfstandig rond deze leeftijd!

chantal

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 07, 2007, 12:26:20 pm »
Sjaak zei dat een amazone veel sneller is in zijn ontwikkeling en langzamer in voeding. Het klopt ook wel want Sammy zat al helemaal in de veren met 9 weken en Chico was nog half kaal. Maar Chico was al met 10 weken zelfstandig en daarom vind ik het zo raar.

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2007, 13:00:56 pm »
Ik heb even gegoogled maar er word wel degelijk gesproken over amazones die zelfstandig zijn rond 12-13 weken. (oa op het amazone forum)

Ik hoop nog es dat Sjaak zoveel klanten krijgt met problemen met zelfstandig maken. Zodat al zijn tijd daarin gaat zitten. Zodat hij geen onzelfstandige gaaien meer verkoopt!  :(

chantal

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2007, 13:14:30 pm »
Ja toen we hem kochten zei Sjaak dat ie al zelf at :CENS
 :-* Bedankt dat je met me mee zoekt

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2007, 14:02:31 pm »
Ik heb eerder vernomen dat een amazone er weleens wat langer over doet.
Dat ie af en toe pap weigert is een goed teken op zich maar wil nog niet zeggen
dat ie helemaal zelfstandig is  ;) 

Aestiva

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2007, 14:48:42 pm »
Sjaak zei dat een amazone veel sneller is in zijn ontwikkeling en langzamer in voeding. Het klopt ook wel want Sammy zat al helemaal in de veren met 9 weken en Chico was nog half kaal. Maar Chico was al met 10 weken zelfstandig en daarom vind ik het zo raar.

Idd! De grijzen hier konden pas met 12 weken vliegen. De amazone vloog al perfecte rondjes met 8 weken.

Wat voer betreft zou ik gewoon een bakje zaad neerzetten of stukjes appel. Als hij dat eenaam eet, kan je hem overzetten op pellets.

De Amazone was hier met 12 weken zelfstandig!!! Chico is dan ook een blauwvoorhoofd. Wellicht dat dit per soort verschilt.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2007, 14:50:19 pm door Aestiva »

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2007, 14:57:47 pm »
lichtelijk iets  :offtopic: mijn ervaringen met vogels die met de hand groot worden gebracht (parkiet tot papegaai) is dat de vrouwtjes er vaak wat langer over doen om zelfstandig te worden. Misschien was dit bij mij wel stom toeval  :-[  ;D

gr jeannette

ecobird

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2007, 15:10:44 pm »
een amazone kan al van af een week of 10 11 goed zefstandig zijn ik denk er tog door de jaren heen een 100 gedaan te hebben de meeste amazones zijn nog al gemakzuchtig maar met 13 weken nog op 2 voedingen vind ik veel

chantal

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2007, 15:31:19 pm »
Idd! De grijzen hier konden pas met 12 weken vliegen. De amazone vloog al perfecte rondjes met 8 weken.

Wat voer betreft zou ik gewoon een bakje zaad neerzetten of stukjes appel. Als hij dat eenaam eet, kan je hem overzetten op pellets.

De Amazone was hier met 12 weken zelfstandig!!! Chico is dan ook een blauwvoorhoofd. Wellicht dat dit per soort verschilt.

Sammy is ook een blauwvoorhoofd amazone en vloog ook al in de winkel toen hij 9 weken was.

een amazone kan al van af een week of 10 11 goed zefstandig zijn ik denk er tog door de jaren heen een 100 gedaan te hebben de meeste amazones zijn nog al gemakzuchtig maar met 13 weken nog op 2 voedingen vind ik veel

Ja ik vind het zelf eigenlijk ook wel veel vandaar dat ik het nog een keer na vraag. Ik ga in ieder geval vanaf morgen weer 1 keer per dag voeden en maar weer kijken hoe het gaat. En hij eet wel bepaalde dingen zoals die groene balletjes in het voer en de rozijnen en pinda's uit het eivoer. En pellets eet hij ook wel maar niet veel. Ik maak de pap nu ook van bijna alleen maar verkruimelde pellets en een heel klein beetje pap zodat hij de smaak leert kennen. Ik weet alleen niet of je ook alleen verkruimelde pellets met warm water als pap kan geven.

ecobird

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2007, 16:05:13 pm »
ik weet niet welke pellet je geeft ecobird kan van af 4 weken als handopfok gebruikt woden
vaak is het bij het zelfstandig maken zo lang als jij pap blijft geven dat ze niet zelf gaan eten
geweekte pellets met warm water)ongeveer30 a35 graden wil het vaak wel gemakenlijker maken pas alleen op met geextrudeert dit zwelt dus niet gelijk geven

chantal

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 07, 2007, 16:18:35 pm »
Voor Chico mijn grijze heb ik ecobird. Maar Sammy heeft het eigen merk van Dieca en ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen maar pellets met warm water in de spuit doe alleen meng ik er een klein beetje pap  door en die is nu bijna op dus ik zou het gewoon met alleen pellets kunnen doen?