Auteur Topic: Heeft mijn parkiet kruipersziekte?  (gelezen 4034 keer)

merah

• Gast
Heeft mijn parkiet kruipersziekte?
« Gepost op: augustus 10, 2007, 10:15:34 am »
Bij ongeveer 2 maanden oud kreeg ik een Catharina-parkiet waarover ik al gelijk mn twijfels had.
Ze kan niet vliegen en ze gedraagt zich ziek: bol zitten, vleugels laag, veel slapen, op twee poten slapen etc.
Inmiddels zit ze appart en heeft ze een anti-biotica keur achter de rug. Dit lijkt niet te helpen, al lijkt ze wel iets actiever.
Nu heb ik het 1 en ander gelezen over kruipersziekte. Mogelijk een verklaring waarom ze niet kan vliegen?
Nu las ik alleen dat deze vogels normaaal verder goed gezond zijn en geen zieke indruk maken. Haar veren keurig incl slagpennen.
Hoe groot is de kans dat mijn parkiet toch deze ziekte heeft?
Heeft iemand een ander idee wat het zou kunnen zijn? Ze heeft ook lichtere ontlasting dan mn andere parkiet, zeg maar licht groen en dan is het ook niet lekker 'smeuig', maar er lijken meer stukjes in de zitten.
Conditie gaat niet echt achteruit, maar wordt ook niet beter. Ondanks alles heeft ze hele actieve buien op een dag (druk heen en weer in de kooi, al kwetterend). Dan denk ik: dat beest is niet ziek. Volgende moment slaat het gedrag weer om. Parkiet is van half april
Alle advies is welkom.

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2008, 11:50:14 am door Cosch »

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: zieke parkiet, graag advies
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2007, 10:28:08 am »
lijkt me idd geen kruipersziekte wat wel is altijd moeilijk om te zeggen. Als je zelf twijfelt over de ontlasting dan laat je die toch even door de va nakijken? Waarom heeft hij de vorige keer anti-biotica gegeven? Zieke vogels vinden het vaak lekker om onder een warmtebron te zitten en dit kan soms wonderen doen.

gr jeannette

merah

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2007, 11:23:56 am »
Antibiotica was advies van dierenarts, die denk ik niet veel vogels ziet. Is breedspectrum met extra vitamines.
Kon geen kwaad zei ie... Nou, het werkt dus ook niet

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2007, 11:24:34 am »
Als er onverteerde stukjes voeding in de ontlasting zitten zou het
op een probleem van de klier/spiermaag kunnen duiden maar ik
ben ook geen arts  ;) ik zou een va raadplegen.
Succes

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2007, 14:23:43 pm »
Antibiotica was advies van dierenarts, die denk ik niet veel vogels ziet. Is breedspectrum met extra vitamines.
Kon geen kwaad zei ie... Nou, het werkt dus ook niet

dierenartsen die weinig tot geen gevleugelde patienten krijgen schrijven nogal nsel een antibiotica of vitamine kuur voor ;)
er is hier ergens een lijstje met vogelartsen, ik zou 1 van hun eens bellen ;)

succes :-*

rmb

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2007, 17:29:12 pm »
Ik maak zelf wel eens gebruik van de diensten van een dierenkliniek in Hulst www.dierenkliniekhulst.nl.
Dr Yves Aerts is dierenarts, maar ook vogelliefhebber.

Ik stuur per post een aantal meststalen toe, en krijg vaak via de fax een uitslag met diagnose en een medicatie voorstel wat mij wordt toegezonden.
vaak even van te voren bellen is wel handig om een en ander af te stemmen.

Mogelijk dat er bij jou ook een VA zit die dit ook kan doen.

Kijk hier eens bij dit lijstje http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Sterkte

merah

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2007, 15:44:15 pm »
Vrijdag kan ik terecht bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Va in driebergen zat de  hele week vol.
Nu is mijn vraag: wat kan nog meer een oorzaak zijn van het niet kunnen vliegen van mijn catharina?
Ze heeft nooit kunnen vliegen en mijn eigen dierenarts denkt dat het misschien (toch) een kruipertje is.
Past alleen niet dat ze dan zo ziek is.
Of kan het ook uit zwakte komen dat ze niet kan vliegen (gisteren gewogen: 46 gram voor een pop van 4 maanden oud). Volgens mij is ze namelijk behoorlijk mager.
Haar darmen nemen niets meer op. Alleen maar onverteerde troep in de mest.
Ben een beetje erg bezorgd....

miekje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 15, 2007, 15:53:15 pm »
Het kan idd zijn dat ze verzwakt is  :CENS
Maar dat is erg moeilijk te zeggen.
Ik heb zelf ook een parkietje gehad dat van jongs af aan niet kon vliegen, maar salto´s achteruit maakte.
Met veel oefenen en een beetje zelffysiotherapie is dat helemaal goed gekomen.

Maar er kunnen veel oorzaken zijn, dus dat moet eerst onderzocht worden  ;)

Succes vrijdag!  :-*

merah

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2007, 16:35:44 pm »
zit gewoon in de stress. Kan op internet totaal geen andere oorzaken vinden voor het niet kunnen vliegen (heeft ze nooit gekund).
Straks is het wel dat virus en wat dan? De dagen in afzondering (binnen) slijten zoals ze nu doet is geen optie. Ze zit nu op de slaapkamer omdat ik ook twee katten heb.
Wat voor leven heeft ze dan?
Hoop gewoon heel erg dat het wat anders is, maar kan niets bedenken   ???

ede

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2007, 16:37:07 pm »
Ik hoop met je mee!  :-*

Leika

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2007, 17:09:08 pm »
we helpen het je mee hopen,

bij de uithof zit je in ieder geval goed, wij waren toen voor de beo en luca ook door 3bergen doorgestuurd,
daar zit ook trouwens wel een vogelliefhebber, dus het is niet echt een kwakzalver zeg mar.

laat je het even weten hoe het afloopt?

sterkte :-* :CENS

rmb

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2007, 00:54:12 am »
vrijdag is in zicht, nog even geduld bewaren.

je weet vrijdag in ieder geval of er iets aan te doen is neem ik aan, maar ik kan mij het knagende gevoel zeer goed voorstellen.
We willen immers het beste voor de gevleugelde vriendjes, en als je een vogel zienderogen achteruit ziet gaan, wordt je daar heel opstandig over,

Sterkte

merah

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2007, 15:06:16 pm »
Vandaag vier uur in de kliniek gezeten. Mn catharina blijkt een lever te hebben die ongeveer 2 keer zo groot is als normaal, vandaar ook mogelijk de benauwdheid.
Gedacht wordt aan Megabacterie, maar ook kruipersziekte en papegaaienziekte (ik dacht dat de vogel er dan niet goed meer uit zag, als ik de plaatjes op internet mag geloven, zeg maar echt schurfterig).
Hoe groot is de kans op kruipersziekte gezien het feit dat er zowel aan de veren als aan het skelet (rontgenfoto) geen afwijkingen te zien zijn? Ook schijnt er bij de kweker nooit sprake te zijn geweest van kruipersziekte.
Papagaaienziekte wordt getest 'as we speak'. Polyoma moet ik nog overleggen. Wat vinden jullie?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2007, 15:11:48 pm »
als dit de enige vogel is die je hebt komt het waarschijnlijk wel bij de kweker vandaan, het komt niet aanwaaien natuurlijk,
als je nog meer vogels heb moet je die ook laten testen ivm besmetting.

ik zou contact opnemen met de kweker en je verhaal uitleggen, want ook voor hem is dit gevaarlijk!
zeker als hij beweerd dat het niet bij hem vandaan komt, en jou vogeltje niet in contact is geweest met andere vogels.

papegaaienziekte hoeft niet direct tot uiting te komen he, als dit het begin stadium is, is er nog niets zichtbaar,
het eindstadium is al die foto's die je op het NET gezien hebt  :cry: heel zielig dus..

veel sterkte! en ik hoop dat de uitslagen negatief zijn, dan is alleen de lever het probleem, en niet nog eens ziektes erbij!
console

merah

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2007, 15:19:18 pm »
Ik heb twee catharina's. Ze schelen in leeftijd twee dagen en komen bij dezelfde kweker vandaan. Ze zijn nu 4 maanden oud.
Is er echt geen andere mogelijkheid om papegaaienziekte of polyoma te krijgen?
Mijn hok buiten is volledig overdekt, dus geen kans op uitwerpselen van andere vogels.