Auteur Topic: Voeding pyrrhura  (gelezen 15470 keer)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Voeding pyrrhura
« Reactie #15 Gepost op: augustus 13, 2007, 11:41:34 am »
Ja en ze eten het goed hoor  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: augustus 13, 2007, 11:42:42 am »
Haha, wat grappig. Ik zou dus om hem te wennen al vast wat stukjes in zijn bakje kunnen doen. En ik ga zoeken wat normaal voor pyrrhura's wordt aangeraden!! ;)

Toch, als ze ook papegaaienzaad mogen, kunnen de pellets voor gaaien ook niet verkeerd zijn denk ik!

arnootje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 13, 2007, 11:49:58 am »
Heb hier een mooi stukje tis wel engels, maar dat is voor de meeste niet zo lastig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Green-cheeked_Parakeet

Hierin zeggen ze eigenlijk dat je wel moet oppassen met pellets, omdat er stofjes inzitten die Pyrrhura's in het wild niet tegenkomen, ze kunnen deze stofjes niet verwerken.
(Ik denk dat dit hetzelfde is als je de ara's in het wild van de rotsen mineralen ed ziet schrapen om de gif deeltjes die in sommige zaden zitten te neutraliseren.)
Ze zeggen hier ook dat 30% pellets, 10% zaad en de rest fruit en groentes behoren tot een evenwichtig gevarieerd dieet.

Ook zeggen ze hier nogmaals wat ik al eerder zei, geef ze geen sunflower seed (zonnebloemzaden)  en peanuts (pinda's) hierin zitten gewoon teveel vetten, die ze toch niet verbranden.
En zoals ik ook al las dat iemand hier schreef om je vogels tam te maken zonnebloempitten gebruikt. Je kan netzogoed kleine stukjes appel geven, veel gezonder. ( Of hebben jullie als kind nooit geleerd dat snoepen slecht is!!) En ze zijn er net zo gek op.

Ook lees ik hier dat ze well cooked meat (goed gekookt vlees)mogen, dierlijke eiwitten. Zoals hier al meerdere topics over waren, zoals meelwormen, wandelende takken, springkhanen ed.
Hier ben ikzelf niet mee bekend, maar misschien zijn er anderen die hier meer van weten?
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2007, 12:01:39 pm door arnootje »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #18 Gepost op: augustus 13, 2007, 11:56:39 am »
Haha, wat grappig. Ik zou dus om hem te wennen al vast wat stukjes in zijn bakje kunnen doen. En ik ga zoeken wat normaal voor pyrrhura's wordt aangeraden!! ;)

Toch, als ze ook papegaaienzaad mogen, kunnen de pellets voor gaaien ook niet verkeerd zijn denk ik!

Precies,dat maakt het er alleen maar gemakkelijk op  ;)
Bij mij eten ze allemaal hetzelfde,alleen Jacky wat meer walnoot  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: augustus 13, 2007, 11:57:39 am »
Leuke link Arno! Wat een schattig fotootje ernaast!! :hart: Ze houden dus ook van met de pot mee-eten, als ik het niet dacht!! Vreetzakkie!! Ik geef mijn gaaien ook altijd groente etc. dat ik een paar minuten gekookt heb oznder zout. Daarnaast voor mezelf wat zout erover. Maar deze vreetzak eet ook alles rauw.

Citaat
A good rule of thumb is 30% pellet diet, 10% seeds, and the rest being fresh foods- fruits, vegetables, or cooked food.
Lijkt me oké! ;)

arnootje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 13, 2007, 12:04:03 pm »
even terug heb hem nog aangepast

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #21 Gepost op: augustus 13, 2007, 12:13:01 pm »
Oké! Koosje is inderdaad net zo stapel op fruit als op de zonnepitjes!!! ;)

Karin

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: oktober 16, 2007, 00:34:15 am »
Misschien een late reactie maar ik zie dit topic nu pas. Ik ben nieuwsgierig hoe zwaar een pyrrhura zou moeten wegen. Ik heb een 
Pyrrhura perlata lepida (Waglers parel parkiet) geboren afgelopen april, ik heb em sins mei. Ik krijg em niet zwaarder als 67 gram! Maar ook dit gewicht is niet constant ook wel eens minder.Tika eet goed, is altijd bij zijn/haar bakje bezig. Ik meng gewoon grof parkietenzaad met fijne een heel bakje en dan nog een bakje Xtra vital premium plus nog een bakje fruitmix - sunmix. Trosgierst lust ie niet. Als Tika los is dan geeft ik iedere dag nog fruit, meestal druif dat is het meest geliefd, en appel. Het zijn echter maar kleine beetjes wat Tika eet. Ook pikt ie wat van mijn ontbijtkoek mee dat lust ie erg graag.[Vitamine doe ik twee keer per week een aantal druppels in het voerbakje en een apart bakje met grit.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #23 Gepost op: oktober 16, 2007, 08:34:51 am »
Mango en Kiwi wegen beide 66 gram

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: oktober 16, 2007, 08:39:13 am »
Inmiddels krijt Koosje dus de Scenic pellets, ´s avonds een klein beetje zaad en verder groente, fruit, grit en als beloning ieniemienie stukjes walnoot! ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: oktober 17, 2007, 11:51:15 am »
Misschien een late reactie maar ik zie dit topic nu pas. Ik ben nieuwsgierig hoe zwaar een pyrrhura zou moeten wegen. Ik heb een 
Pyrrhura perlata lepida (Waglers parel parkiet) geboren afgelopen april, ik heb em sins mei. Ik krijg em niet zwaarder als 67 gram! Maar ook dit gewicht is niet constant ook wel eens minder.

Koosje weegt 64 gram! ;)

Karin

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: oktober 17, 2007, 16:16:00 pm »
oke dan ben ik gerust, ik had een keer op internet gelezen dat een volwassen pyrrhura 80 gram zou moeten wegen, dat stond ergens bij vogelproblemen.nl. Daar vond ik ook een bericht van iemand waarvan een dierenarts zei dat 64 gram te weinig was. Aangezien Tika best wel schommelt in gewicht de ene keer 67 gram maar ook wel eens minder maakte ik mij ongerust. Maar Tika is levendig. Ik zie hem altijd wel iets uit een bakje eten.
Nog een vraag kan je een pyrrhura ook een palmnoot geven of is dit meer voor een papagaai bedoeld?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #27 Gepost op: oktober 17, 2007, 16:19:04 pm »
Ik denk dat dat per soort kan verschillen misschien  ;)

arnootje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: oktober 17, 2007, 18:48:04 pm »
Ik denk dat dat per soort kan verschillen misschien  ;)

Klopt antonia, per soort verschilt het een beetje. De lepida's zijn kleiner dan de molinea''s, de molinea en de cruentata zijn de 2 grotere soorten. De rest is al gauw wat kleiner. Kijk maar eens naar de ringmaten, dat is een goed vergelijk middel.

Pyrrhura Cruentata    6,5 
Pyrrhura Molinea        6,0
Pyrrhura Frontalis      6,0
Pyrrhura leucotis       5,5 
Pyrrhura Perlata        5,5 
Pyrrhura Picta           5,5 
Pyrrhura Egregia       5,5 
Pyrrhura Souancei     5,5 
Pyrrhura Rupicola      5,5

Sillebil

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: november 20, 2007, 05:44:52 am »
Hallo Allemaal,

Mijn vraag is..is gekookte groenten nu beter dan ongekookte>?
Ik geef meestal smorgen bakje met verse groente en smiddags wat fruit stukjes en rest van de dag zaadmengeling
En wanneer geven jullie die groente ,vaak als ik zelf ga eten krijgen ze ook snijnboon of sperzie boonjes ongekookt.
Zou graag ook een lijst willen wat ze allemaal mogen, en hoe zit het met kruiden ?, heb ook gelezen dat peterselie ook wel oke is en tuinkers taugé  enz..
of heb ik dat fout?

Gr Silvia