Auteur Topic: de boven snavel valt in de onder snavel wie heeft er tips om dit op te lossen  (gelezen 6417 keer)

rocky 11

• Gast
wij hebben er sins 2 dagen een kaketoe bij en die heeft een onder beet we zijn er mee bij een vogelarts geweest en die heeft er een stuk af geslepen aan de onderkant zodat de boven kant er weer goed op past  ook heeft hij de punt kort gemaakt zodat hij zn ondersnavel moet optrekken wil hij de snavel op elkaar kunnen zetten dit komt omdat de ondersnavel spiertjes uitgerekt zijn volgens de arts kon het goed komen met kaya als we haar goed in de gaten houden en als we denken dat het niet goed gaat met de snavel we weer gelijk terug moeten komen  we hebben een paar tips mee gekregen van de arts dat gaat om het vast plakken van de snavel of een kapje of iets anders wat de snavel in de goeie stand houd een vriend van ons zit veel in de roofvogels we hebben dus al een helmpje geprobeert van zon roofvogel kijken of we die op de een of andere manier pas kunnen maken maar kaya is lui en hoe ze het voor elkaar krijg weet ik niet maar ze heeft steeds weer haar boven snavel in de onder snavel we plakken nu de snavel af met leukoplast ik plak hem zo af dat de boven kant over de onderkant gaat maar wel dat ze nog voldoende ruimte heeft om haar tong te bewegen en de snavel kan ze ook iets of wat bewegen dit willen we haar voor de nacht gaan aanwennen en overdag als ze uit de kooi is de spieren van haar onder kant moeten dan weer gaan inkorten en dan moet de boven kant over de onder kant heen vallen
nu wil ik vragen is iemand bekend met dit probleem of heeft iemand een paar tips voor me wat ik zou kunnen proberen

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: de boven snavel valt in de onder snavel wie heeft er tips om dit op te lossen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2007, 03:19:17 am »
(lastig lezen zonder leestekens ;) )

ik kan er op internet weinig over vinden, de dierenarts die hem korter maakt is de enige oplossing..
ik weet niet of het snachts afplakken een goed idee is, ik weet niet in hoeverre ze snachts bezig zijn,
maar als er snachts iets gebeurd moet hij natuurlijk wel zijn snavel kunnen gebruiken, om weer naar boven te klimmen ofzo..
is hij al ouder? of is het een jonkie? als ie al wat ouder is en dit dus al veel langer doet is de kans groot dat je dit niet meer afgeleerd krijgt..

ik wens je veel succes en je kaketoe veek sterkte! hoop dat het vanzelf overgaat..

rocky 11

• Gast
Re: de boven snavel valt in de onder snavel wie heeft er tips om dit op te lossen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2007, 06:39:11 am »
dit gaat dus niet vanzelf over we moeten hem echt afplakken om vergroeiing te voorkomen de vogelarts heeft ons aangeraden om het snachts te doen ivm overdag eten drinken klouteren enzo en het is nog een jonge vogel

ik heb de snavel vanacht voor de eerste keer afgeplakt en ben vanacht 2x wezen kijken bij haar ze heeft het om haar snavel laten zitten en ze was er heel kalm er rustig onder ik plak haar snavel zo af dat ze haar tong voldoende kan bewegen ook haar snavel kan ze nog bewegen ze kan alleen haar onderkaak niet meer naar voren doen zodat ze niet meer de boven in de onder kant kan doen ze kan dus ook nog een beetje klimmen in de kooi

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2007, 06:48:44 am »
Ik zou voor dit soort dingen toch even naar een vogelarts gaan hoor!  :CENS
Die heeft vast meer mogelijkheden of ervaring!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2007, 10:18:24 am »
Welke vogelarts ben je geweest? Is het echt een vogelarts? ;)

rocky 11

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2007, 13:18:15 pm »
ja een echte vogelarts zijn we geweest
die heeft een paar tips gegeven wat we zouden kunnen proberen maar hij wist het ook niet echt
nu plakken we hem dus af maar misschien dat iemand nog een andere oplossing weet hoe we het nog meer kunnen proberen

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2007, 13:23:40 pm »
Ok. het afplakken verhaal klinkt zo raar!  :CENS

rocky 11

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2007, 13:43:03 pm »
hier op deze foto heeft ze de boven snavel in de ondersnavel

op deze foto hebben we de snavel afgeplakt en zit hij zoals het hoor je kan ook zien dat ze hem een stukje open heeft zodat ze haar tong en snavel kan bewegen en ze red zich hier prima mee mee ook het om doen is geen marteling voor haar gelukkig

heeft er iemand tips wat we nog kunnen proberen??

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2007, 15:16:22 pm »
Als ik dit "probleem" zou hebben zou ik contact opnemen met Hedwig van der Horst als zij het niet weet weet zij je misschien wel te verwijzen. Zij ziet zoveel snavel afwijkingen bij het NOP dat ze je kan vertellen of afplakken zin heeft of niet en of er een andere weg zou kunnen zijn.
Telefoonnr: 040-2053097

Dorian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2007, 15:42:39 pm »
Ik heb hier ook al eerder bij een vogelarts een oplossing voor gezien geloof ik, een soort beugel.
En inderdaad, ik denk dat ook Hedwig hier ervaring mee heeft.
Meer tips kan ik je niet geven.

(met leestekens typen zou makkelijker leesbaar zijn  :) )

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2007, 17:50:35 pm »
Ik ken iemand die het heeft/had met een valkparkiet. Wacht, ik zal de link opzoeken zodat je zelf het hele verhaal kan lezen.

Duurt even want het is een heeeeeeeeeeeel groot dagboek waarin het staat.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2007, 18:05:49 pm »
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12892.0.html

Ik heb maar even het hele dagboek gelinkt. Het betreft een valkje, albino, genaamd Noa. Dat was een onderbijter net als je kaketoe. Ook bij haar valkparkiet moest steeds de bovensnavel geslepen worden. Voor zover ik weet is het nu géén onderbijter meer.
Ze heeft ook een nieuwer dagboek maar volgens mij staat het in dit dagboek.

Succes met zoeken.

PS: ik heb net de eigenares van dat valkje een e-mail gestuurd met de vraag wanneer die vogel geboren is zodat je gelijk door kan naar de betreffende blakdzijden. Je hoort nog.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2007, 18:11:43 pm door Bobbie »

rocky 11

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2007, 19:50:10 pm »
oke bedankt alemaal

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2007, 21:06:46 pm »
Yessssssssssssssssss, ik heb de goede link gekregen. Als je de link aanklikt kom je direct terecht waar Noa de valk ter sprake komt:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12892.msg186210.html#msg186210

rocky 11

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2007, 08:07:50 am »
ze hebben mij ook verteld dat het met een zeg maar beugel kan maar dan moeten ze een gataje boren in haar schedel en dan werken ze met elastiekjes en 9van de 10 keer bijten ze die door dus kans van slagen is maar heel nihil ik weet niet precies hoe dit eruit ziet of werk maar dit is wat de vogelarts tegen mij zij